O que é este blog?

Este blog trata basicamente de ideias, se possível inteligentes, para pessoas inteligentes. Ele também se ocupa de ideias aplicadas à política, em especial à política econômica. Ele constitui uma tentativa de manter um pensamento crítico e independente sobre livros, sobre questões culturais em geral, focando numa discussão bem informada sobre temas de relações internacionais e de política externa do Brasil. Para meus livros e ensaios ver o website: www.pralmeida.org. Para a maior parte de meus textos, ver minha página na plataforma Academia.edu, link: https://itamaraty.academia.edu/PauloRobertodeAlmeida;

Meu Twitter: https://twitter.com/PauloAlmeida53

Facebook: https://www.facebook.com/paulobooks

sexta-feira, 9 de outubro de 2020

Documentos americanos sobre a repressão violenta da ditadura militar - Mariana Sanches (BBC-Brasil)

 Os 'documentos secretos' levados por Joe Biden ao Brasil que desafiam versão de Bolsonaro sobre ditadura

Em 2014, o então vice-presidente veio ao Brasil e entregou pessoalmente os documentos que contava sobre o período militar. Sua posição sobre a história brasileira diverge da de Bolsonaro.

Se havia alguma dúvida de que o presidente brasileiro Jair Bolsonaro e o presidenciável democrata Joe Biden estão em lados políticos opostos, o debate entre Biden e o presidente Trump na última semana tratou de dissipá-las. Na ocasião, Biden, favorito para vencer o pleito de 3 de novembro pelas atuais pesquisas, criticou a devastação da Amazônia e aventou até sanções econômicas ao país.

O meio ambiente, no entanto, está longe de ser o único tema de discordância entre Biden e Bolsonaro. O ex-vice-presidente americano está no centro de uma das empreitadas pelas quais o atual presidente brasileiro mais demonstrou desprezo e resistência: a apuração, pela Comissão Nacional da Verdade (CNV), de crimes e violações cometidos por agentes públicos durante a ditadura militar, entre 1964 e 1985.

Em 17 de junho de 2014, Biden, o então vice-presidente na gestão Barack Obama, desembarcou em Brasília com um objeto especial na bagagem: um HD com 43 documentos produzidos por autoridades americanas entre os anos de 1967 e 1977. A partir de informações passadas não só por vítimas, mas por informantes dentro das Forças Armadas e dos serviços de repressão, os relatórios americanos detalhavam informações sobre censura, tortura e assassinatos cometidos pelo regime militar do Brasil.

Até aquele momento, a maior parte dos documentos era considerada secreta pelo governo dos Estados Unidos, que apoiou e colaborou com a ditadura durante boa parte do período em que os militares estiveram no poder.

Biden sabia bem do que se tratava. E sabia também que produziria impacto real ao passar a mídia para as mãos da então presidente brasileira Dilma Rousseff, ela mesma uma das oposicionistas torturadas nos porões da ditadura.

É certo que o governo americano poderia ter enviado o material por internet, pela embaixada nos Estados Unidos.

Mas a gestão Obama-Biden queria gravar seu nome no ato de abertura dos documentos, como um manifesto pela transparência e pelos direitos humanos.

Mais do que isso, queria melhorar relações diplomáticas com base na troca de informações altamente relevantes para a história de países como Brasil, Argentina e Chile.

No caso do Brasil, isso era ainda mais estratégico já que a revelação, meses antes, de que a Agência Nacional de Segurança americana (NSA, na sigla em inglês) havia espionado conversas da mandatária brasileira abalou o alicerce das relações entre os dois países.

"Estou feliz de anunciar que os Estados Unidos iniciaram um projeto especial para desclassificar e compartilhar com a Comissão Nacional da Verdade documentos que podem lançar luz sobre essa ditadura de 21 anos, o que é, obviamente, de grande interesse da presidente", afirmou Biden, sorridente, ao lado de Dilma.

Sem ditadura

A própria definição dada por Biden do regime militar é hoje refutada por Bolsonaro, que nega ter havido ditadura no país.

"Espero que olhando documentos do nosso passado possamos focar na imensa promessa do futuro", concluiu Biden.

Cinco anos após esse encontro entre Dilma e Biden, o presidente brasileiro Jair Bolsonaro desqualificou por completo as revelações feitas pela CNV, das quais os documentos trazidos por Biden são peça fundamental.

"A questão de 64 não existem documentos se matou ou não matou, isso aí é balela, está certo?", disse Bolsonaro.

O presidente respondia à imprensa, que questionava uma declaração sua dada no dia anterior para atingir o presidente da Ordem dos Advogados do Brasil (OAB), Felipe Santa Cruz. Bolsonaro disse pra Santa Cruz que poderia esclarecer a ele como seu pai havia desaparecido.

De acordo com a Comissão Nacional da Verdade, Fernando Augusto Santa Cruz Oliveira, pai do presidente da OAB, foi visto pela última vez em fevereiro de 1974, quando foi preso no Rio de Janeiro por agentes do DOI-Codi. Oliveira jamais voltou a ser visto. Ele morreu nas mãos dos agentes.

"Comissão da Verdade? Você acredita em Comissão da Verdade?Você quer documento para isso, meu Deus do céu? Documento é quando você casa, quando você se divorcia. Eles têm documento dizendo o contrário?, acrescentou Bolsonaro.

Mas, afinal, o que há nos documentos trazidos por Biden?

"O suspeito é deixado nu, sentado e sozinho em uma cela completamente escura ou refrigerada por várias horas. Na cela há alto-falantes, que emitem gritos, sirenes e apitos em altos decibéis. Então, o detido é interrogado por um ou mais agentes, que o informam qual crime acreditam que a pessoa tenha cometido e que medidas serão tomadas caso não coopere. Nesse ponto, se o indivíduo não confessa, e se os agentes consideram que ele possui informações valiosas, ele é submetido a um crescente sofrimento físico e mental até confessar."

"Ele é colocado nu, em uma pequena sala escura com um chão metálico, que conduz correntes elétricas. Os choques elétricos, embora alegadamente de baixa intensidade, são constantes e eventualmente se tornam insuportáveis. O suspeito é mantido nessa sala por muitas horas. O resultado é extrema exaustão mental e física, especialmente se a pessoa é mantida nesse tratamento por dois ou três dias. Em todo esse período, ele não recebe comida nem água."

O texto acima é um trecho de um documento de sete páginas enviado pelo consulado americano do Rio de Janeiro ao Departamento de Estado, em 1973, e trazido por Biden em sua visita.

A comunicação diplomática informa que 126 pessoas teriam passado por tratamento parecido ao relatado, além de outras formas de sevícias, como o "pau de arara". O informe é feito não só com base em depoimentos de vítimas, mas de informantes militares, cuja identidade aparece protegida por trechos apagados no documento.

Detalhes

"Esse é um dos relatórios mais detalhados sobre técnicas de tortura já desclassificados pelo governo dos Estados Unidos", afirmou à BBC News Brasil Peter Kornbluh, diretor do Projeto de Documentação Brasileiro do Arquivo de Segurança Nacional Americano, em Washington D.C.

Ainda de acordo com Kornbluh, "os documentos americanos ajudam a lançar luz sobre várias atrocidades e técnicas (de tortura do regime). Eles são evidências contemporâneas dos abusos dos direitos humanos cometidos pelos militares brasileiros. Quase todo o mundo acredita neles. As pessoas que preferem não reconhecer a verdade sobre o que foi feito são os Bolsonaros e aqueles que realmente cometeram esses crimes".

Mas nem sempre Bolsonaro nega que a ditadura tenha cometido violações aos direitos humanos. Em julho de 2016, em uma entrevista à rádio Joven Pan, ele afirmou: "O erro da ditadura foi torturar e não matar".

E dois anos mais tarde, em meados de 2018, quando já estava em pré-campanha presidencial, confrontado com a informação de um relatório da CIA, aberto em 2015 no escopo do mesmo projeto de desclassificação de Biden, que o presidente Ernesto Geisel teria aprovado a execução sumária de adversários do regime, o atual presidente disse à rádio Super Notícia: "Errar, até na sua casa, todo mundo erra. Quem nunca deu um tapa no bumbum do filho e depois se arrependeu? Acontece."

Tortura e morte

Um dos outros documentos trazidos por Biden evidencia que a máquina repressiva da ditadura brasileira não só torturou como matou. Nele, o cônsul-geral americano em São Paulo, Frederic Chapin, afirma que ouviu o relato de "um informante e interrogador profissional trabalhando para o Centro de Inteligência Militar de Osasco", em São Paulo.

Em um telegrama de maio de 1973, Chapin escreve o seguinte: "Ele (o informante) explicou como havia quebrado uma célula 'comunista' envolvendo um agente da polícia civil. O policial foi forçado a falar depois de ter tomado choques elétricos nos ouvidos e mencionou sua conexão com uma amiga, que foi imediatamente detida. Ela não foi cooperativa, no entanto, então foi deixada no pau-de-arara por 43 horas, sem alimentos ou água."

"Isso a quebrou, nossa fonte contou. Tortura, de uma forma ou de outra, é prática comum em interrogatórios em Osasco. Ele também nos deu um relato em primeira mão do assassinato de um subversivo suspeito, o que chamou de 'costurar' o suspeito, ou seja, dar tiros nele da cabeça aos pés com uma arma automática."

O termo "costurar" seria referência a um método para desfigurar o cadáver e evitar sua futura identificação.

Assassinatos cometidos pela repressão

O cônsul Chapin relata ainda que "vários agentes de segurança nos informaram que suspeitos de terrorismo são mortos como prática padrão. Estimamos que ao menos doze tenham sido mortos na região de São Paulo no ano passado (1972)".

Ao registrar as mortes em São Paulo, Chapin aponta para a atuação do coronel do Exército Carlos Alberto Brilhante Ustra, o chefe do DOI-Codi paulista, um dos principais órgãos de repressão do país, entre 1970 e 1974. Ustra foi o primeiro militar brasileiro a ser condenado civilmente pela Justiça pelos crimes de tortura. Ele é também considerado um herói e uma referência por Bolsonaro, que já afirmou ter como livro de cabeceira a obra de Ustra, A verdade sufocada.

"Sou capitão do Exército, conhecia e era amigo do coronel, sou amigo da viúva. (...) o coronel Carlos Alberto Brilhante Ustra recebeu a mais alta comenda do Exército, a Medalha do Pacificador, é um herói brasileiro", afirmou Bolsonaro em 2016.

Enquanto era deputado, no dia da votação da abertura de processo de impeachment da então presidente Dilma Rousseff, naquele mesmo ano, Bolsonaro citou o militar em seu voto: "Perderam em 1964, perderam em 2016. (...) Pela memória do coronel Carlos Alberto Brilhante Ustra, pelo Exército de Caxias, pelas nossas Forças Armadas, pelo Brasil acima de tudo e por Deus acima de todos, o meu voto é sim".

"Só terroristas"

Outro documento da leva de Biden desafia um argumento central de Bolsonaro sobre o período: o de que o regime militar só prendeu, torturou e matou "terroristas".

Em dezembro de 2008, quando o Ato Institucional número 5, instrumento da ditadura que cassou liberdades individuais, completava 40 anos, o então deputado federal Bolsonaro ocupou o plenário da Câmara para dizer: "Eu louvo os militares que, em 1968, impuseram o AI-5 para conter o terror em nosso País, (...) Mas eu louvo o AI-5 porque, pela segunda vez, colocou um freio naqueles da esquerda que pegavam em armas, sequestravam, torturavam, assassinavam e praticavam atos de terror em nosso País".

Mas em outubro de 1970, o serviço diplomático americano no Brasil mandou uma comunicação ao Departamento de Estado registrando os relatos de um cidadão americano, Robert Horth, que havia sido confundido com um extremista e preso no DEOPS, a unidade de polícia política paulista.

Horth não era um comunista subversivo e afirmou aos diplomatas americanos que "cinco dos seis prisioneiros em suas celas eram absolutamente inocentes da acusação de subversão política".

Outro documento, de dezembro de 1969, dá força ao questionamento sobre os crimes reais dos alvos escolhidos pela repressão ao informar que freiras dominicanas foram presas, humilhadas e torturadas em Ribeirão Preto.

"Mais do que trazer novos fatos, os documentos americanos foram cruciais porque comprovaram muitos fatos a partir de uma fonte insuspeita. Estamos, afinal, falando de relatórios da diplomacia dos Estados Unidos, que não tinham qualquer simpatia pelos oposicionistas de esquerda e que apoiavam os militares", afirmou à BBC News Brasil Pedro Dallari, relator da CNV.

Prova de que o governo americano era, naquele período, abertamente a favor do regime está em uma comunicação do embaixador americano William Rountree de julho de 1972. Na carta, ele alerta ao Departamento de Estado que qualquer tentativa de fazer críticas públicas contra o que qualifica como "excessos" cometidos contra os direitos humanos poderia "prejudicar nossas relações gerais".

CNV

Os documentos americanos tornaram-se especialmente importantes para a CNV diante da negativa das Forças Armadas Brasileiras de oferecer evidências que corroborassem os depoimentos de vítimas de tortura em dependências militares.

"Ao mesmo tempo em que chegavam os documentos americanos, recebíamos retorno dos militares dizendo que suas sindicâncias não localizaram nada", afirma Dallari.

Kornbluh concorda que, enquanto muito da documentação brasileira do período pode já ter se perdido, os arquivos americanos são fonte importante para acessar a história brasileira.

"Parte dos militares brasileiros esconderam com sucesso a maioria de seus próprios documentos e mantiveram isso fora do escrutínio público. E conseguiram escapar de qualquer tipo de responsabilidade legal por seus crimes contra os direitos humanos. E então os documentos americanos fornecem um histórico fidedigno de pelo menos alguns casos. E se as coisas mudarem no Brasil, essas são evidências de crimes que ainda podem ser litigados", afirma o especialista, que menciona a lei da Anistia, de 1979, que impediu a responsabilização criminal de agentes e oposicionistas por crimes cometidos durante a ditadura.

Em 2014, durante os trabalhos da CNV, o Exército brasileiro afirmou que não opinaria sobre o reconhecimento do Estado Brasileiro em relação às torturas, enquanto a Força Aérea e a Marinha disseram não ter provas para reconhecer, tampouco refutar as acusações de violações de direitos humanos nas décadas de 60 e 70.

O que o histórico diz sobre relação Brasil-EUA em possível governo Biden?

Para Dallari, apesar de o golpe de 1964 ter recebido o apoio do governo americano, então sob a batuta do democrata Lyndon Johnson, nas últimas décadas, os democratas deixaram claro ter interesse em colaborar com processos de investigação sobre atrocidades cometidas pelos governos na região e o papel dos Estados Unidos nelas.

"Eu não tenho porque duvidar que Obama e Biden tivessem real interesse em abrir essas informações. E o primeiro presidente americano a se opor a violações dos direitos humanos na região foi outro democrata, o presidente Jimmy Carter", diz ele, em referência ao presidente americano entre 1977 e 1981.

Na verdade, desde a administração Clinton, nos anos 1990, documentos secretos sobre ditaduras latino-americanas têm se tornado públicos. Mas foi na gestão Obama que essa abertura dos arquivos ganhou tons de política de relações exteriores, em algo que Kornbluh batizou de "diplomacia da abertura".

Além do Brasil, Argentina e Chile também receberam acesso a documentos, em um esforço americano para melhorar sua imagem e seu relacionamento na região.

E com Biden e Dilma, o especialista afirma que esse tipo de diplomacia alcançou um de seus pontos mais altos, já que as relações foram reconectadas depois da visita de Biden em 2014.

"Tenho certeza de que ele foi informado sobre o teor dos documentos. E é uma tarefa importante a de carregar esses documentos que descrevem violações graves dos direitos humanos durante a era militar. Certamente foi uma experiência de aprendizado para o vice-presidente Biden e um lembrete pungente para ele dos horrores cometidos", diz Kornbluh.

Em conversas com a BBC News Brasil, conselheiros da campanha de Biden têm dito que o tema dos direitos humanos é central para o candidato, especialmente na América Latina.

Mas embora ainda exista um grande arquivo intocado sobre a história da ditadura do Brasil, especialmente de informações dos órgãos de inteligência como FBI e CIA, é improvável que Biden faça qualquer nova abertura se vencer as eleições.

Isso porque documentos secretos americanos sobre outros países só podem se tornar públicos se os governos dessas nações requisitarem acesso aos americanos. E hoje não há interesse no governo brasileiro por esse tipo de informação.

"Naquele momento, a abertura foi importante e ajudou os dois países a se reaproximarem. Agora, em um possível governo Biden, com Bolsonaro no Brasil, é um contexto completamente diferente. Mas se Bolsonaro cometer violações de direitos humanos, a administração Biden agiria de modo muito mais rápido e negativo do que Trump e pressionaria Bolsonaro a parar", diz Kornbluh.


Já assistiu aos nossos novos vídeos no YouTube? Inscreva-se no nosso canal!

https://www.youtube.com/watch?v=DQfdcPkHbEs

https://www.youtube.com/watch?v=ih2jY6v2ibA

https://www.youtube.com/watch?v=jc5PRcdIUxs

O presidente volta a declarar guerra à Argentina - G1

 Por enquanto é retórico, mas ele parece mesmo disposto a livrar o continente do comunismo. Vai começar pela esquerdalha do país vizinho...

Paulo Roberto de Almeida

'Povo argentino, lamento, é o que vocês merecem', diz Bolsonaro sobre governo de país vizinho

Bolsonaro se comparou ao ex-presidente argentino Macri, que perdeu disputa de reeleição em 2019. Depois, chamou Fernández de 'esquerdalha' e criticou apoio à legalização do aborto.

Mateus Rodrigues - G1, 8/10/2020

O presidente Jair Bolsonaro chamou de "esquerdalha" nesta quinta-feira (8), durante transmissão em rede social, o governo do presidente da Argentina, Alberto Fernández. Após criticar a gestão do país vizinho, disse que isso é o que o povo argentino "merece".

Bolsonaro se referiu à Argentina para rebater críticas que vem sofrendo dos próprios apoiadores, nas redes sociais, por decisões recentes do governo (veja abaixo). Segundo ele, o mesmo aconteceu com o ex-presidente da Argentina Mauricio Macri, de tendência liberal, que não se reelegeu em 2019.

"O Macri se elegeu na Argentina há cinco anos, discurso parecido com o meu. Um dos primeiros países que conseguiram se ver livres da turminha do Foro de São Paulo. Era a turminha da Cristina Kirchner, da Dilma. [Macri] Não conseguiu fazer tudo que queria, tinha problemas. Que que o pessoal fez com o Macri? Porrada nele o dia todo, inclusive chamando de abortista", disse Bolsonaro.

"O que aconteceu? Voltou a 'esquerdalha' da Cristina Kirchner. Tome conhecimento o que está acontecendo na Argentina. E detalhe: vi na imprensa hoje que o presidente vai legalizar o aborto na Argentina. Tá aí, povo argentino, lamento, é o que vocês merecem", prosseguiu.

As declarações de Bolsonaro sobre a situação política da Argentina foram usadas por ele para rebater críticas de apoiadores em redes sociais – por exemplo, à indicação do desembargador Kassio Marques para uma vaga no Supremo Tribunal Federal.

"A gente tinha dez nomes, bons nomes, mas eu tenho que compor. [...] 'Ah, o Kassio é abortista.' Baseado em que, cara pálida? Acha que eu ia colocar um abortista lá?", questionou Bolsonaro.

"Pessoal que me critica, vocês estão perdendo a chance de bater em mim. Vejam os reitores, eu estou indicando cara do PCdoB, do PSOL, tem universdade que é do PT. É só pegar o Diário Oficial. Chega lista tríplice pra mim e os três são do PSOL. Às vezes é do PT, PCdoB e PSOL, o menos pior é do PSOL", disse.

"Vai chegar pra mim lista tríplice do STJ [Superior Tribunal de Justiça]. A lista vai ser feita pela OAB [Ordem dos Advogados do Brasil]. Qualquer nome que eu escolha, vocês vão bater. Quer dar porrada em mim, dá por motivo justo", prosseguiu Bolsonaro.



quinta-feira, 8 de outubro de 2020

A New U.S. Foreign Policy for the Post-Pandemic Landscape - William J. Burns (The Day After, Carnegie Endowment)

 The Day After

a magazine by Carnegie Endowment initiative

https://carnegieendowment.org/publications/the-day-after

 

Navigating the post-pandemic international landscape will pose an enormous challenge for decisionmakers in boardrooms and situation rooms alike.

The Carnegie Endowment for International Peace has convened its global network of more than 150 scholars from twenty countries and six global centers to produce “The Day After: Navigating a Post-Pandemic World”—a digital magazine that provides grounded, fresh analysis and new approaches to some of the most consequential challenges unfolding before us.

 

 

Chapters : 

1)     Post-Pandemic Landscape (William J. Burns)

2)     Asia’s Future

3)     U.S. Middle Class

4)     Resurgent Russia

5)     India’s Path Ahead

6)     Arab Decisions

7)     Europe’s Global Test

8)     Nuclear Arms Control

9)     Securing Cyberspace

10)   Revitalizing Democracy

COMMENTARY; View From Latin America, Moisés Naím


 

A New U.S. Foreign Policy for the Post-Pandemic Landscape

William J. Burns

Carnegie Endowment, October 8, 2020

Link: https://carnegieendowment.org/2020/09/09/new-u.s.-foreign-policy-for-post-pandemic-landscape-pub-82498

 

 

As the global order crumbles, the United States must reinvent its role in the world.

It’s tempting to draw sweeping conclusions about what geopolitics will look like after the coronavirus pandemic. Some argue that we’re witnessing the last gasp of U.S. primacy, the equivalent of Britain’s 1956 “Suez moment.” Others argue that the United States, the main driver of the post–Cold War international order, is only temporarily incapacitated, with a president drunk at the wheel. Tomorrow, a more sober operator can swiftly restore its leadership.

There is a lot we don’t know yet about the virus or how it will reshape the international landscape. What we do know is that we have drifted into one of those rare periods of transition, with U.S. dominance in the rearview mirror and a more anarchic order looming dimly beyond. The moment resembles—in both its fragility and its geopolitical and technological dynamism—the era before World War I, which triggered two global military convulsions before statecraft finally caught up with the magnitude of the challenges. To navigate today’s complicated transition, the United States will need to move beyond the debate between retrenchment and restoration and imagine a more fundamental reinvention of its role in the world.

We have drifted into one of those rare periods of transition, with U.S. dominance in the rearview mirror and a more anarchic order looming dimly beyond.

The wreckage of the global pandemic surrounds us—with more than 650,000 people dead, the ranks of the hungry doubling, and the most severe economic crisis since the Great Depression raging. Well before the coronavirus hit, however, the liberal international order built and led by the United States was becoming less liberal, less ordered, and less American. The pandemic has accelerated that trend and aggravated preexisting conditions.

With the United States and its allies reeling, distracted, and divided by the pandemic, China’s ambition to become the dominant player in Asia has grown, as has its desire to reshape international institutions and rules to suit its power and preferences. The pandemic has also magnified the insecurities of Chinese leadership, amplifying their worries about economic sluggishness and social discontent.

The result is greater domestic repression and an even more pugnacious brand of “wolf warrior” diplomacy. Chinese President Xi Jinping has cracked down hard on Hong Kong, flexed China’s military muscles across the Western Pacific, raised the temperature of border conflicts with India, and discarded the “hide and bide” strategy of his predecessors. Instead of a neat Thucydidean dynamic between rising and established powers, the behavior of China and the United States reflects an uneasy combination of ambition and vulnerability, each prone to bravado to mask gnawing uncertainties.

Always attuned to the weakness of others, President Vladimir Putin is losing sight of Russia’s own weakness. The collapse of the oil market and Putin’s mismanagement of the pandemic have made Russia’s one-dimensional economy and stagnant political system even more brittle. A potent counterpuncher, Putin still sees plenty of opportunities to disrupt and subvert rival countries—the kind of tactics that can help a declining power sustain its status. His margin for error, however, is shrinking.

Europe is caught between an assertive China, a revisionist Russia, an erratic United States, and its own political breakdowns—none more perplexing than Brexit. The drift in the transatlantic alliance is worsening: the United States is looking for Europe to do more with less say, and Europe fears that it will become the grass on which the great power elephants trample.

The pandemic has also intensified the Middle East’s disorder and dysfunction. Hardliners in both Tehran and Washington pose combatively at the foot of a dangerous escalatory ladder. Proxy wars in Yemen and Libya spin on. Syria remains a wreck, and Israel’s impending annexation of portions of the West Bank threatens to bury a two-state solution.

As the pandemic’s wave crests over developing countries, the world’s most fragile societies will become only more vulnerable. Latin America will grapple with the biggest economic decline in the region’s history. Africa—with its growing cities and daunting food, water, and health insecurities—faces greater risks than perhaps any other part of the world.

All of these challenges and uncertainties are further complicated by technological disruption and by ideological and economic competition. The pace of change has outstripped the capacity of faltering, inward-looking leaders to shape the rules of the road. False information spreads with the same alacrity as truth; infectious diseases move faster than treatments and cures. The same technologies that have unlocked so many human possibilities are now being used by authoritarian leaders to lock in citizens, surveil them, and repress them.

With the triumphalism of globalization long behind us, societies struggle with widening inequality and mercantilist impulses. Democracy has been in retreat for more than a decade, the compact between citizens and governments badly frayed. International institutions are beginning to break, paralyzed by too much bureaucracy, too little investment, and intense major power rivalry. Looming above it all is the forbidding menace of climate change, as our planet gradually suffocates on carbon emissions.

This moment screams for leadership to help forge a sense of order—an organizer to help navigate this complicated mess of challenges.

This moment screams for leadership to help forge a sense of order—an organizer to help navigate this complicated mess of challenges and stabilize geopolitical competition, and a mobilizer to help cope with the “problems without passports” that reach beyond the capacity of any one state and ensure at least some modest protections of global public goods.

But now, the United States is living through the worst intersection of man and moment in its history. For President Donald Trump, America First really means Trump first, America alone, and Americans on their own.

The post-pandemic future of the United States is not preordained. We still get a vote, and we still get to make some fateful choices. They are more complicated than those we faced at the end of the Cold War, when our undisputed primacy cushioned us from our mistakes and sustained our illusions. But today’s choices are even more consequential than those of thirty years ago.

The United States must choose from three broad strategic approaches: retrenchment, restoration, and reinvention. Each aspires to deliver on our interests and protect our values; where they differ is in their assessment of American priorities and influence and of the threats we face. Each is easy to caricature, but each deserves an honest look.

RETRENCHMENT

It’s not hard to persuade many Americans—struggling through the human and economic costs of the pandemic, pained by the open wounds of our racial divides, and doubtful about the power and promise of the American idea—to pull up our national drawbridges and retrench. Nor is it hard to make the case that the prevailing bipartisan foreign policy consensus fumbled the United States’ post–Cold War “unipolar moment,” leaving us overstretched overseas and underinvested at home.

Proponents of retrenchment argue that, for too long, friends and foes alike were glad to let the United States underwrite global security while they reaped the benefits. Europe could spend less on defense and more on social safety nets, China could focus on economic modernization, and the United States kept the peace.

The United States may be first among unequals for now, but the notion that its leaders can resurrect the era of uncontested American primacy, prevent China’s rise, or will its diplomatic relationships and tools into exactly their pre-Trump, prepandemic shapes is a mirage.

Retrenchment is easily distorted as a kind of nativist isolationism or pathological declinism. It is often portrayed as a call to throw overboard a sense of enlightened self-interest and focus at long last on the “self” part. The heart of the argument is far less radical: it’s about narrowing our concept of U.S. vital interests, sharply reducing global military deployments, shedding outdated alliances, and reining in our missionary zeal for democracy-building abroad. Retrenchment means jettisoning our arrogant dismissiveness of nationalism and sovereignty, and understanding that other powers will continue to pursue spheres of influence and defend them. And it means acknowledging that the United States can manage threats and adversaries more effectively than it can vanquish them.

The main risk in retrenchment lies in taking it too far or too fast. Any effort to disentangle the United States from the world comes with complicated downsides. Former president Barack Obama’s attempt to shift the terms of U.S. engagement in the Middle East offers an important caution. His thoughtful long game met the unsynchronized passions of the region’s short game, creating significant dislocations and doubts about American power.

There are bigger structural questions too. Even if the United States accepted its relative decline and shrank its external ambitions, where’s the rising ally to whom it can pass the baton, as the British did to the Americans after World War II? However sclerotic some of our alliances have become, how confident are American leaders that they can shape our fate better without them? Isn’t there a danger of the United States becoming an island power in a world inhospitable to islands—with China a more dominant presence on the Eurasian landmass, Russia a weakening accomplice, and Europe an isolated appendage?

And would a United States retrenching in hard power still be able to play the organizing role on issues like climate change, nuclear nonproliferation, and global trade that no other country can play right now?

RESTORATION

A case can be made that American diffidence, not hubris, is the original sin. Warts and all, U.S. global leadership ushered in an era of unprecedented peace and prosperity. We give it up at our peril. Retrenchers subscribe to the diplomat George Kennan’s view that the sooner the United States sheds its paternalistic altruism and becomes just another big country, the better off it will be. Restorationists believe that consigning the United States to such a role, in an otherwise rudderless world, would be a fatal mistake.

They argue that after the collapse of the Soviet Union, the United States failed to take full advantage of its primacy. U.S. leaders naively enabled the rise of our future rivals, thinking they would be satisfied with a seat at our table rather than displacing us at its head. The United States slowed NATO’s expansion to pacify Russian anxieties—only to see an ever more revanchist Russia get back on its feet—and welcomed China into the World Trade Organization as a “responsible stakeholder” yet failed to hold it to account when it continued to behave irresponsibly, breaking the rules while the American middle class broke its back.

Despite our self-inflicted wounds, we still have the world’s strongest military, most influential economy, most expansive alliance system, and most potent soft power.

Restorationists argue that the United States suffers most not when it does too much but when it tries too little. They believe that U.S. leaders feared the uncertain slippery slope of intervention abroad far more than the certain waves of human tragedy that would flow absent American action. They see “leading from behind” as an oxymoron and think the United States failed to appreciate both how much emerging democracies depended on it and how methodically authoritarians would contest the democratic model.

The United States may no longer enjoy unrivaled dominance, but power differentials still lean significantly in our favor. Despite our self-inflicted wounds, we still have the world’s strongest military, most influential economy, most expansive alliance system, and most potent soft power.

Restorationists worry about the risk of overreaction to relative American decline. The contest with China is not another Cold War to avoid but one to fight with confidence and win. The United States should reject any return to a world of closed spheres of influence. It should be clear-eyed about the rise of techno-authoritarianism and push back hard with a new concert of democracies. And although we might need to rebalance our foreign policy tools and avoid the excesses of the post-9/11 era, the risks of slashing our defense budgets and our global military posture outweigh the rewards.

For critics, Saturday Night Live’s “More Cowbell” sketch—admittedly not your standard foreign policy analogy—embodies the restorationist view. To paraphrase the immortal words of the producer Bruce Dickinson: The world has a fever and the only prescription is more U.S. leadership, however discordant and self-involved we can sometimes be and however fatigued our bandmates might be with our prima donna act.

The promised cure, however, leaves many questions unanswered. Do the American people have the stomach and resources right now for a cosmic struggle with authoritarianism or unbounded competition with China? Are the maximalist aims sometimes thrown around in this debate necessary or achievable? How far are U.S. allies willing and able to join in common cause? Will a more assertive international posture accelerate or delay the renewal of the American middle class? Is restraint an invitation to disorder or the best defense against it?

REINVENTION

There lies an alternative between breaking up the band and resigning ourselves to the perpetual din of the cowbell.

We live in a new reality: the United States can no longer dictate events as we sometimes believed we could. The Trump administration has done more damage to America’s values, image, and influence than any other administration in my lifetime. And our nation is more divided by political, racial, and economic tensions than it has been in generations. But even so, assuming we don’t keep digging the hole deeper for ourselves at home and abroad, the United States remains in a better position than any other major power to mobilize coalitions and navigate the geopolitical rapids of the twenty-first century.

We can’t afford to apply a more modest lipstick to an essentially restorationist strategy, or, alternatively, a bolder rhetorical gloss to retrenchment. We must reinvent the purpose and practice of American power, finding a balance between our ambition and our limitations.

Smart foreign policy begins at home, with a strong democracy, society, and economy.

First and foremost, U.S. foreign policy must support domestic renewal. Smart foreign policy begins at home, with a strong democracy, society, and economy. But it has to end there too—with more and better jobs, greater security, a better environment, and a more inclusive, just, and resilient society.

The well-being of the American middle class ought to be the engine that drives our foreign policy. We’re long overdue for a historic course correction at home. We need to push for more inclusive economic growth—growth that narrows gaps in income and health. Our actions abroad must further that goal rather than hamper it. Prioritizing the needs of American workers over the profits of corporations is essential. Leaders must do a far better job of ensuring that trade and investment deals reflect those imperatives.

That doesn’t mean the United States should turn its back on trade or global economic integration, however. Supply chains in some sectors with national security implications will require diversification and redundancy to make them sturdier, but policymakers shouldn’t disrupt global supply chains that benefit American consumers and fuel emerging markets. An improved economic approach might involve elements of industrial policy, focusing more government support on science, technology, education, and research. That ought to be complemented by reform of the United States’ broken immigration system.

A second priority for a reinvented foreign policy involves grand challenges—climate change, global health insecurity, the proliferation of weapons of mass destruction, and the revolution in technology. All of those problems directly affect the health, security, and prosperity of Americans. None of them can be solved by the United States on its own. All will require international cooperation despite intensifying strategic rivalry.

These challenges require a new multilateralism—a patchwork of arrangements, with coalitions of like-minded states at its core, which the United States is still better placed than any other country to assemble; a hard-nosed approach to reforming international institutions; and agile diplomacy to engage rivals on questions that cut across major power competition. Just as our forward military basing helped deal with threats to security during the Cold War, preventive diplomacy can help cushion our society against inevitable shocks and strengthen its resilience.

A third priority is the United States’ greatest geopolitical challenge: managing competition with China. In recent decades, undisciplined thinking led us to assume too much about the benefits of engaging with China. Today, undisciplined thinking of a different sort is causing us to assume too much about the feasibility of decoupling and containment—and about the inevitability of confrontation. Our tendency, as it was during the height of the Cold War, is to overhype the threat, overprove our hawkish bona fides, overmilitarize our approach, and reduce the political and diplomatic space required to manage great power competition.

Preventing China’s rise is beyond the United States’ capacity, and the two countries’ economies are too entangled to decouple.

Preventing China’s rise is beyond the United States’ capacity, and the two countries’ economies are too entangled to decouple. The United States can, however, shape the environment into which China rises, taking advantage of the web of allies and partners across the Indo-Pacific—from Japan and South Korea to a rising India—who worry about China’s ascendance. That will require working with them—and engaging Chinese leadership directly—to bound rivalry with Beijing, define the terms for coexistence, prevent competition from becoming a collision, and preserve space for cooperation on global challenges.

Everything rides on developing a strategy that reinforces—rather than trades against—these three interrelated priorities. China, obviously, is not the United States’ only geopolitical challenge—just by far the most important. We cannot ignore other regions where we have enduring interests: Europe remains a crucial partner and North America our natural strategic home base, despite the Trump administration’s rare diplomatic feat of alienating the Canadians. Nor can we ignore the inevitable crises at home and abroad that so often derail the neatest of strategies.

Armed with a clear sense of priorities, the next administration will have to reinvent U.S. alliances and partnerships and make some hard—and overdue—choices about America’s tools and terms of engagement around the world. And it will have to act with the discipline that so often eluded the United States during its lazy post–Cold War dominance.

If America First is again consigned to the scrap heap, we’ll still have demons to exorcise—our hubris, our imperiousness, our indiscipline, our intolerance, our inattention to our domestic health, and our fetish for military tools and disregard for diplomacy. But we’ll also still have a chance to summon our most exceptional national trait: our capacity for self-repair. And we’ll still have a chance to shape our future—before it gets shaped for us by other players and forces.


This essay is adapted from an article published by The Atlantic on July 14, 2020.

 

==============

 

COMMENTARY

View From Latin America

Moisés Naím

https://carnegieendowment.org/2020/09/09/view-from-latin-america-pub-82533

 

Latin America faces a critical test: Can it overcome economic crisis without sinking into democratic dysfunction?

Even before the coronavirus pandemic hit, Latin America’s beleaguered economies had brought the region to a crisis point. Plummeting prices of export commodities, falling revenues from remittances and tourism, adverse financial markets, massive capital flight, currency devaluations, and high indebtedness led to a perfect storm of soaring unemployment, greater poverty, and ballooning government deficits.

The pandemic will only exacerbate this dire state of affairs. Latin America’s health systems are grossly inadequate. Ultrapopulist leaders such as Brazil’s Jair Bolsonaro and Mexico’s Andrés Manuel López Obrador—whose two countries account for half of the region’s population and economic output—have not only denied the severity of the pandemic but also actively undermined their own government’s response. Asked about soaring COVID-19 deaths, Bolsonaro replied, “So what? I’m sorry. What do you want me to do?” López Obrador insisted that the coronavirus could be neutralized with amulets.

The region’s economic crisis has left even responsible presidents constrained.

The region’s economic crisis has left even responsible presidents constrained. According to the United Nations, the combination of an acute global economic slowdown and Latin America’s preexisting woes will cause the region’s most severe recession since 1914 and 1930.

What political consequences will these twin challenges have on a region that has struggled for more than forty years not to slip back into cycles of breakdown and repair? Typically, the burdens of belt-tightening have fallen disproportionately on the poor, who are pushed deeper into poverty by joblessness, inflation, and draconian cuts in public budgets and social safety nets. This time around, however, the poor will not shoulder the downturn alone. They will be joined by the largest middle class the region has ever had, as tens of millions have been lifted out of poverty in the past twenty years.

Fighting to retain its newfound standard of living is something that this precarious, incipient middle class knows how to do. Its members are highly connected, better informed, and energized. They are adroit in staging demonstrations to defend their rights and demand economic relief. Street protests in BrazilChileGuatemala, and Peru have catalyzed dramatic changes in public policies and even succeeded in ousting presidents.

The geopolitical backyard of the United States is about to enter a turbulent period in which its democracies are tested as never before.

The geopolitical backyard of the United States is about to enter a turbulent period in which its democracies are tested as never before. After the Great Depression, Latin America endured painful decades of military dictatorships. It could again become the land of presidents for life, military juntas, stealthy autocracies, disappeared dissidents, and torture chambers. The region’s leaders—and the world’s democracies—must do everything they can to prevent such bleak outcomes from becoming realities.