O que é este blog?

Este blog trata basicamente de ideias, se possível inteligentes, para pessoas inteligentes. Ele também se ocupa de ideias aplicadas à política, em especial à política econômica. Ele constitui uma tentativa de manter um pensamento crítico e independente sobre livros, sobre questões culturais em geral, focando numa discussão bem informada sobre temas de relações internacionais e de política externa do Brasil. Para meus livros e ensaios ver o website: www.pralmeida.org. Para a maior parte de meus textos, ver minha página na plataforma Academia.edu, link: https://itamaraty.academia.edu/PauloRobertodeAlmeida.

segunda-feira, 14 de agosto de 2017

A geografia dos acessos a meus textos em Academia.edu - Paulo Roberto de Almeida


A geografia dos acessos a meus textos em Academia.edu

Paulo Roberto de Almeida
A partir do Anaytics da plataforma Academia.edu
Em 14/08/2017

            Aprecio esta plataforma porque ela me envia regularmente relatórios detalhados sobre de onde e quando meus trabalhos ali depositados foram acessados, o que me permite ter uma ideia sobre os temas mais requisitados pelos pesquisadores, estudantes, simples curiosos, serviços de informação (Unknown, etc.). Não só isso, é possível conformar o Analytics para diversos objetivos: trabalhos mais acessados, mais descarregados, localidades, etc. Realmente um bom instrumento. Abaixo, uma seleção puramente “geográfica” sobre a origem dos acessos, por trabalhos, em apenas dois dias (e provavelmente incompleta, pois não desdobrei os dois dias completos, 12 a 14/08). Nesses dois dias, o Brasil domina amplamente: numa amplitude temporal maior, a diversidade se impõe, com uma “pequena ONU” formada por mais de 120 países (na verdade, curiosos situados nos mais diversos cantos do mundo, em grande parte brasileiros espalhados por aí). Vamos continuar satisfazendo as curiosidades...


Hora e Data
Cidade
País
Trabalho
16:10 Aug 14
Petrópolis
Brazil
16:09 Aug 14
Fortaleza
Brazil
16:05 Aug 14
Petrópolis
Brazil
15:42 Aug 14
Foz Do Iguaçu
Brazil
14:57 Aug 14

Brazil
14:50 Aug 14
Brasília
Brazil
14:46 Aug 14
Brasília
Brazil
14:33 Aug 14

Brazil
14:08 Aug 14
Montes Claros
Brazil
14:02 Aug 14
Rio De Janeiro
Brazil
13:51 Aug 14

Brazil
13:26 Aug 14
Curitiba
Brazil
13:19 Aug 14
Recife
Brazil
13:06 Aug 14
Guanambi
Brazil
13:00 Aug 14
Brasília
Brazil
12:04 Aug 14

Unknown
12:01 Aug 14
Presidente Prudente
Brazil
12:00 Aug 14

Brazil
11:55 Aug 14
Belo Horizonte
Brazil
11:55 Aug 14
Belo Horizonte
Brazil
11:54 Aug 14
Presidente Prudente
Brazil
11:47 Aug 14
Porto Alegre
Brazil
11:46 Aug 14
Porto Alegre
Brazil
11:45 Aug 14
Porto Alegre
Brazil
11:15 Aug 14
Salvador
Brazil
11:15 Aug 14
Salvador
Brazil
10:39 Aug 14
Indaial
Brazil
10:14 Aug 14
Curitiba
Brazil
9:30 Aug 14
São Carlos
Brazil
9:27 Aug 14
Natal
Brazil
9:11 Aug 14
São Paulo
Brazil
6:56 Aug 14

Brazil
5:35 Aug 14
Camabatela
Angola
4:00 Aug 14
Teresina
Brazil
4:00 Aug 14
Teresina
Brazil
3:41 Aug 14
São Paulo
Brazil
2:17 Aug 14

Brazil
2:05 Aug 14

Brazil
0:15 Aug 14

Brazil
0:12 Aug 14
Santos
Brazil
0:03 Aug 14
São Luís
Brazil
23:32 Aug 13
Presidente Prudente
Brazil
22:43 Aug 13
Rio Das Ostras
Brazil
22:12 Aug 13
Camaçari
Brazil
21:26 Aug 13
Rio De Janeiro
Brazil
21:23 Aug 13

Unknown
20:51 Aug 13
Salvador
Brazil
20:03 Aug 13

Unknown
19:32 Aug 13
Salvador
Brazil
19:32 Aug 13
Salvador
Brazil
19:32 Aug 13
Salvador
Brazil
19:32 Aug 13
Salvador
Brazil
19:32 Aug 13
Salvador
Brazil
18:56 Aug 13
Manaus
Brazil
18:37 Aug 13
Porto Alegre
Brazil
17:55 Aug 13
Brasília
Brazil
16:50 Aug 13

Brazil
16:32 Aug 13
Teresina
Brazil
15:20 Aug 13
São Paulo
Brazil
14:13 Aug 13
Odivelas
Portugal
13:38 Aug 13

Brazil
13:38 Aug 13

Brazil
13:06 Aug 13

Brazil
13:06 Aug 13

Brazil
11:08 Aug 13
Buenos Aires
Argentina
10:58 Aug 13
Divinópolis
Brazil
9:46 Aug 13
Porto Alegre
Brazil
9:45 Aug 13
Porto Alegre
Brazil
9:39 Aug 13
Porto Alegre
Brazil
8:44 Aug 13

Unknown
3:10 Aug 13
Recife
Brazil
2:06 Aug 13
Mexico
Mexico
0:54 Aug 13
Rio De Janeiro
Brazil
23:41 Aug 12
Rio De Janeiro
Brazil
23:36 Aug 12
Rio De Janeiro
Brazil
23:14 Aug 12
Praia Grande
Brazil
21:54 Aug 12
Porto Alegre
Brazil
21:16 Aug 12
Rio De Janeiro
Brazil
19:59 Aug 12
Santana de Parnaíba
Brazil
19:38 Aug 12
Paiçandu
Brazil
17:58 Aug 12
Brasília
Brazil
17:32 Aug 12
Goio-erê
Brazil
17:30 Aug 12

Brazil
16:15 Aug 12
Machado
Brazil
16:11 Aug 12
Caxias Do Sul
Brazil
16:08 Aug 12
Caxias Do Sul
Brazil
15:40 Aug 12

Brazil
15:27 Aug 12
Cabo Frio
Brazil
14:37 Aug 12

Unknown

 Vamos continuar seguindo as curiosidades alheias...
Paulo Roberto de Almeida 
Brasília, 14/08/2017, 16h37

Noticias da politica externa brasileira continuam dominadas pela esquerda - Alerta Google

Meus "Google Alerts" me trazem uma grande variedade de assuntos que sigo regularmente.
Entre eles figura, obviamente, "política externa do Brasil".
Sempre constato a mesma coisa: a dominação dos companheiros sobre uma fração significativa do noticiário, o que revela a tal estratégia gramsciana de conquista do terreno cultural e ideológico.
Esta é uma realidade que poderia mudar, se pessoas -- já não digo liberais, mas -- equilibradas escrevessem mais frequentemente sobre os mesmos temas.

politica externa do Brasil
Atualização semanal  14 de agosto de 2017


NOTÍCIAS 

O dinamismo da relação comercial entre Brasil e Venezuela diminuiu nos ... “A atual política externa do Brasil não está tão preocupada em priorizar ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


Bateu duro e deixou claro como via o país: “O Brasil é um gigante ... Mas também um sinal de alerta: a política externa brasileira dava sinais claros de ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


CARACAS, 7 AGO (ANSA) – O governo brasileiro e a alta representante para a Segurança e Política Externa da União Europeia, Federica Mogherini, ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


Desta feita para rechaçar a decisão dos chanceleres de Brasil, Argentina, ... para, por meio do diálogo, promover a paz e a estabilidade política. ... país e a Constituição Federal, que consagra como princípios de política externa o ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


Porque no Brasil houve golpe." Numa crítica dura a política externa brasileira, Igor debate as possibilidades de agravamento do conflito no país ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


O senador também destaca que o Marrocos é um país-chave no contexto africano e de política externaextremamente ativa e multidirecionada.
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


... poderes dependentes, e uma política externa cujo eixo essencial era e é a ... Para o senhor não existiu esse golpe no Brasil, e agora se apoia no ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 




O senador Roberto Requião (PMDB-PR) criticou a condução da política externabrasileira. Em sua opinião, o país abriu mão do protagonismo entre ...
Google PlusFacebookTwitterSinalizar como irrelevante 


E também alinhar o Brasil à lógica imperial dos USA no lugar de uma política externa "ativa e altiva”. As classes oligárquicas (Jessé Souza, ...

Como escolher os seus governantes: Brunetto Latini (1260) - Regina Caldas


Recebo hoje (14/08/2017), este trabalho de TREZE anos atrás, de Regina Caldas, mas que traduz maravilhosamente bem ensinamentos sobre a arte da política e sobre o "perfeito" eleitor de quase 800 anos atrás, ou seja, em plena Idade Média, de um florentino, Brunetto Latini, do qual ainda não havia ainda falar (ou seja, nunca li a respeito, e agradeço muitíssimo por essa transmissão de novo conhecimento).

Ao enviar-me o texto abaixo, a autora escreveu o que segue numa mensagem: 

"Embora haja descrença sobre a conduta de nossos políticos, não podemos perder a esperança por dias melhores. Vale lembrar, que os políticos são escolhidos e eleitos por nós. Façamos a nossa parte  através de uma educação política que nos leve a melhores escolhas. 
Entretanto, vale lembrar, que o nível desejavel para a seleção de políticos capazes e íntegros tem baixado na maioria dos países." (RC, 14/08/2017)

Antes de postar o texto, fiz, de minha parte uma busca rápida sobre o autor em questão, e confirmei a excelente impressão que me causou o pensador florentino a partir do texto abaixo. Recomendo a leitura de uma tese sobre o seu Tesouro.
Paulo Roberto de Almeida
Brasília, 14/08/2017
PERCEPÇÃO POLÍTICA
O exemplo de Brunetto Latini
Regina Caldas, 2004

        A vida de Brunetto Latini ( 1220-1294), coincide com um dos períodos mais agitados da história política florentina . Tendo recebido formação para se tornar notário, Brunetto foi treinado para escrever em latim nas mais variadas formas de contratos e na redação de atos e documentos governamentais. Como praticante de notário, atestou mortes, atos de ultima vontade, acordos de negócios particulares e do estado, entre Florença e outras cidades.

         Brunetto Latini foi uma proeminente figura da vida pública florentina. Ocupou vários cargos de confiança como chefe de chancelaria, conselheiro e por duas vezes, embaixador. Foi também escritor, e seus livros são relatórios baseados em experiências adquiridas na vida pública. Foi na França, durante um curto período de exílio, como Dante e Machiavelli, que escreveu seus melhores livros: Li Livres dou Tresor (no estilo das enciclopédias medievais), o inacabado Il Tesoretto, um trabalho alegórico e didático em versos, e Rettorica, um comentário do livro de Cícero, De inventione. Seus escritos revelam a sua maior paixão na vida pública: a palavra e seu efeito na vida comunitária.

           Aos olhos de Brunetto, a vida urbana significava a verdadeira forma de sociedade civilizada. Exagerando uma visão de Cícero, ele considerava a retórica, a suprema ciência de governar uma cidade. A arte de falar sem a qual a cidade não existia, pois faltariam justiça e solidariedade. Para ele a civilização originava-se na palavra, unindo os homens e levando-os a viverem juntos em algum lugar e debaixo de leis.

            Li Livres dou Tresor, foi a primeira enciclopédia a ser escrita para ensinar as leis, e dirigida aos burgueses. Entretanto, também trata de teologia, ciências naturais e história, mas os temas centrais são a ética, retórica e governo urbano. Seus mentores intelectuais foram Aristóteles e Cícero. O primeiro ajudou o autor a perceber as conexões entre ética, vida comunitária e política, enquanto com o segundo aprendeu a importância da retórica. Mas ele  foi além de endossar  seus inspiradores revelando uma extrema preocupação com os problemas políticos e morais dos espaços urbanos. Discutiu a dinâmica dos negócios e do dinheiro, a civilidade, a usura, o serviço comunitário, os departamentos de estado, a autoridade política e a justiça civil. A parte mais importante do Tresor aparece no livro III. Aqui ele trata da retórica e da “boa fala”, e se envolve com as cidades italianas e seus regimes comunais durante o período central do século XIII , discutindo as funções do “podestà”. Seus escritos nos oferecem uma percepção do homem como indivíduo e também uma visão acurada dos problemas de seu tempo. Ele aborda a natureza e origem dos governos, a ligação ideal entre o “podestà” e a comunidade, incluindo eleições e qualidades requeridas num bom governante. Trata também de todas as formalidades necessárias à chegada de um novo governante, a relação com o seu staff, reuniões com os conselhos comunitários, indicação de embaixadores, administração da justiça, suas responsabilidades sobre os direitos e propriedades dos cidadãos, preparo de seu sucessor, e tudo o que deve executar antes de deixar o governo. O livro é dirigido ao “podestà” e aos cidadãos. É um tratado prático e preciso, que além de ensinar as solenidades do cargo, também fala de justiça, imparcialidade, vontade divina e os benefícios da paz. ´

               Uma preocupação de Brunetto a respeito das eleições para o cargo de governar uma cidade, referia-se a seleção dos candidatos, quase sempre de origem nobre. Ele recomendava aos cidadãos que, ao fazerem suas escolhas considerassem acima de tudo a nobreza do coração, uma vida de costumes honrados,  seu trabalho e seu lar. Para tanto ele concluía: “Muitas pessoas não consideram os hábitos do candidato, mas sim o poder que ele comanda para a sua linhagem ou para os seus desejos. Eles estão, entretanto enganados, pois o ódio e a guerra têm se multiplicado entre nós, sendo isto o sinônimo de uma divisão entre os burgueses. E os cidadãos que amam uma facção odeiam as outras. Tiranos como Ezzelino da Romano, Torriani e outros, desfilavam aos olhos de Brunetto como resultado da tendência popular de eleger candidatos na base do seu poder, de suas ambições ou sua popularidade. Para ele, o poder deveria ser partilhado entre a experiência, os bem sucedidos e as eminências. Nas sociedades fortemente marcadas pelo status, deferências e  intelectualidade, a tendência é  que as altas classes tornem-se elitistas e cuidem apenas de proteger seus próprios interesses.

                  Outra preocupação do notário, relativa ao governo, era de que os governantes deveriam manter afastadas suas relações de amizade enquanto ocupassem cargos de poder, já que isto diminuiria a dignidade do cargo, levantava suspeitas e estimulava a discórdia civil. A implicação era de que o “podestà” poderia ser tentado a ajudar os amigos violando as leis. Um podestà jamais deveria vender justiça ou receber presentes, afirmava ele.. E concluia que sendo a comunidade sempre dividida pelos interesses dos vários grupos sociais, a melhor maneira de se impor barreiras à corrupção e às dissidias seria obedecer a lei e temer a Deus.

                    O código de Brunetto, a ser seguido pelo bom governante determinava:

Não aceite um segundo termo;

Não faça amigos enquanto estiver governando;

Não mantenha contactos pessoais;

Não adquira débitos com pessoa alguma;

Não se permita ser louvado pelo conselho;

Esteja acima das partes e facções;

Sempre consulte os cidadãos mais capazes;

Favoreça a opinião e o conselho da maioria;

Obedeça estritamente a lei em todas as circunstancias;

Não aumente as taxas e impostos deixando a população endividada, salvo por manifesto benefício à cidade e pela aprovação do conselho.

                   Como fica muito claro na concepção do notário, justiça não soluciona todos os problemas existentes dentro de uma comunidade, pois as pessoas diferem umas das outras e assim sempre será. O homem sempre tem uma concepção arbitrária ao reclamar para si os bens terrenos. Mas, estando a justiça no meio deles torna-se possível a convivência social. 
              
                     Em vários aspectos de seus escritos, Brunetto manifestou pensamentos e atitudes que retrataram a percepção local própria do século XIII. Porém, quando fala de política e sociedade, seus pensamentos são extraídos de um forte apego à cidade tendo-a como um fim em si mesma. E, numa época em que todo ato de governo era considerado fruto da vontade divina, sua visão política vai além de seu tempo. A noção medieval de que todo poder político provinha de Deus não era uma abstração. Continuamente, nas falas públicas o homem era conduzido a aceitar plenamente a vontade divina em seu destino. A doutrina era enunciada sob o juramento de que reis e governantes reconheciam a origem divina de sua autoridade. As conseqüências eram de ordem prática. Se toda a atividade política  origina-se de uma concepção religiosa e sujeita à uma ordem de valores eternos, quem governava estava imbuído de um poder superior incontestável para criar as leis, julgar, administrar  e decidir os destinos da cidade e de seus cidadãos, conduzi-los à guerra ou à paz. E as conseqüências para os cidadãos eram claras, os heréticos eram condenados à morte. Foi Brunetto Latini que, durante o tempo em que esteve exilado na França, primeiro manifestou sua compreensão da necessidade de separar a gestão do Estado de suas origens de cunho espiritual tornando-o secular. Mas, para que a semente de seu pensamento se espalhasse e provocasse mudanças para governos seculares levou tempo.

==============

Addendum bibliográfico, enviado pela autora: 


Em "Power and Imagination" referindo-se ao capítulo em que o autor menciona Brunetto Latini,  ele cita o livro de N. Rubinstein "Marsilius of Padua and Italian Political  Thought in His Time" :
 reeditado em 1965.
Cliquem aqui.

Neste link.


domingo, 13 de agosto de 2017

Livro de P.R. Almeida no concurso de admissao a carreira diplomatica, 2017

Uau! Parece que, depois dos 13 anos de pensamento único companheiro, quando não só minha figura, como todos os meus escritos estavam banidos de qualquer instância no Itamaraty, desde o concurso de admissão ao curso do Instituto Rio Branco, até as esferas de definição de políticas, depois dessa longa travessia do deserto, alguém (não tenho a menor ideia quem) resolve me "ressuscitar", trazendo um pequeno trecho de um dos meus livros como base para questões formuladas aos candidatos:

O livro está citado, e é este aqui:

Paulo Roberto de Almeida: Relações internacionais e política externa do Brasil: a diplomacia brasileira no contexto da globalização (Rio de Janeiro: LTC, 2012, 309 p.; ISBN 978-85-216-2001-3)

Uma guerra nuclear que quase ocorreu, em 1983 - Book review

Certas coisas podem acontecer, quando os atores estão predispostos a pensar nessa direção, instalando mísseis e sistemas defensivos. Como agora, por exemplo. As fontes estão aqui:

National Security Archive, “The Able Archer Sourcebook,” http://nsarchive.gwu.edu/nukevault/ablearcher/.

Paulo Roberto de Almeida 


DiCicco on Jones, 'Able Archer 83: The Secret History of the NATO Exercise That Almost Triggered Nuclear War' [review]

Nate Jones, ed. Able Archer 83: The Secret History of the NATO Exercise That Almost Triggered Nuclear War. New York: New Press, 2016. 320 pp. $27.95 (cloth), ISBN 978-1-62097-261-8.

Reviewed by Jonathan M. DiCicco (Canisius College)

Published on H-Diplo (August, 2017)

Commissioned by Seth Offenbach


Did the United States and the North Atlantic Treaty Organization (NATO) unwittingly push the Soviet Union to the brink of war in 1983? A choir of voices echoes the claim that the superpowers came “frighteningly close” to nuclear war—“certainly closer than at any time since the Cuban missile crisis of 1962.”[1] Unlike the showdown over missiles in Cuba, however, this episode of nuclear peril played out in the shadows. No banner headlines heralded what the faithful believe was the moment of peak danger: the second week of November 1983, when misperceptions of a NATO military exercise code-named Able Archer 83 evidently prompted the Soviets to put nuclear-capable forces on alert. Trapped in an intelligence cycle that reinforced fears of susceptibility to surprise nuclear attack, Soviet leaders took steps toward an anticipatory counterattack.


Within days, the Soviet alert was called off. The situation did not escalate; war did not break out. The “crisis” moment even passed unnoticed by American political leaders, who learned of the apparent brush with catastrophe only after the fact from revelations by Oleg Gordievsky, a KGB/MI6 double agent. The Soviet “War Scare” became a subject of considerable interest within then president Ronald Reagan’s administration in late 1983 and well into 1984. Retrospective intelligence assessments were quietly undertaken to improve US understanding of Soviet actions and motivations, including perceptions of vulnerability, hypervigilance, and fears of surprise nuclear attack. Unsurprisingly, these proceedings were kept secret.


For years, secrecy and relative obscurity kept Able Archer 83 from public view. Journalists like Don Oberdorfer and a few historians picked up the thread in the 1990s, but the documentary trail was scanty at best.[2] Gordievsky defected and published accounts of Soviet intelligence activities associated with fears of a decapitating first strike, but produced little by way of authenticated documents.[3] Former US officials like national security advisor Robert McFarlane and deputy director for intelligence Robert Gates spoke and wrote openly about the war scare and Able Archer, but minced words and tolerated (and perhaps encouraged) ambiguity concerning the particulars.[4] Reluctant governments and bureaucracies balked at requests for relevant classified documents.


Welcome, then, is Able Archer 83: The Secret History of the NATO Exercise That Almost Triggered Nuclear War, an edited collection of documents ferreted out by the National Security Archive. Known for its dogged use of Freedom of Information Act (FOIA) requests in sustained campaigns to expose historic secrets of the US national security establishment, the not-for-profit organization has posted on its website a substantial collection of declassified documents related to the war scare.[5] This print volume features thirteen document reproductions, mostly from US sources. Nate Jones, the archive’s head researcher on Able Archer 83 and clearly an authority on the subject, includes in the book a richly detailed sixty-five-page introductory section. Extensively researched and documented with over 280 intricate and often informative endnotes, it serves as a fine complement to the selection of declassified documents.


Jones’s densely packed introduction is an expanded version of his 2009 master’s thesis, which argued (without the benefit of many documents unearthed since) that Able Archer 83 pushed the Soviets to the brink of nuclear war.[6] The account inevitably echoes themes of earlier works on the subject by Benjamin B. Fischer, Beth A. Fischer (no relation), and others, but it also adds considerable context and evidence, and makes original claims rooted in analysis of primary documents and (to a lesser extent) the secondary literature.[7] Using facts and information from recently declassified documents, together with archival sources and the occasional interview, Jones corrects mistakes and clarifies ambiguities in the historical record.


But this is not a wholly dispassionate enterprise. Jones frames the subject and its subtopics around two purposes: to convince readers that 1983 was a year of exceptional danger that culminated in a needlessly provocative NATO military exercise that had unintended consequences; and second, that the Able Archer 83 exercise provoked a secret, one-sided crisis that nearly triggered a nuclear war, averted perhaps only by a US Air Force lieutenant general’s “instinctual decision not to respond to the Soviet escalation in kind” (p. 67). Faithful believers in the Able Archer narrative will find both purposes fulfilled by the contents of the volume; agnostics and skeptics are likely to remain unconvinced of the second.


The book’s central claims are familiar to students of the “Second Cold War.” In an atmosphere of renewed hostility and mutual recriminations, a ramped-up arms race and a US president willing to destabilize mutual deterrence put superpower relations on “a hair trigger” (p. 3). President Reagan’s outspoken vitriol toward the Soviet “evil empire” and unrelenting US pressure on NATO allies to host intermediate-range nuclear forces exacerbated tensions, particularly since it appeared that a surprise attack using the so-called Euromissiles would reduce Soviet reaction times to virtually nil—“render[ing] Moscow, including the Soviet nuclear command, vulnerable to a decapitating first strike” (p. 10).  


Fearing the United States’ pursuit of a decisive military advantage and development of a secret doctrine of nuclear first-use, Soviet leaders initiated an extraordinary Warsaw Pact program of data gathering and analysis: Operation RYaN (for Raketno-Yadernoe Napadenie, or “nuclear missile attack”). RYaN fueled a “vicious circle of intelligence” that reinforced and ratcheted up Soviet fears of a surprise nuclear attack (p. 32). Resolved not to relive the harsh lessons of 1941, some hypervigilant Soviet leaders perceived NATO’s command post exercise Able Archer 83—the concluding phase of the annual Autumn Forge military exercises, known to the Soviets but featuring in 1983 several “special wrinkles” (p. 153)—as the moment of impending doom. After months of US psychological military operations (PSYOPs) designed to keep the Soviets on edge, unusual military movements and a simulated escalation to nuclear launch by US/NATO forces prompted Soviet officials to put nuclear-armed forces on alert, and possibly to contemplate an anticipatory counterattack. Though the Soviets never initiated military action against NATO, the risk of war via miscalculation was, in the editor’s judgment, “unacceptably high” because the unusual Soviet alerts could have triggered an escalatory response from US/NATO forces (p. 57).


Only later (the timeline remains unclear) did high-level US officials become aware of the acute danger of the Able Archer 83 episode, thanks largely to Gordievsky’s revelations. Alarmed by the revelations, Reagan came to the “realization of the danger of nuclear war through miscalculation encapsulated by the Soviet reaction to Able Archer 83” (p. 46), which in turn contributed to the tipping of his administration’s stance from confrontation to cooperation.[8] Unlike the president, the US intelligence community (IC) appeared unmoved by the reports, and remained sanguine about Soviet fears and any corresponding risk of unintended escalation—at least until taken to task in 1990 by the President’s Foreign Intelligence Advisory Board (PFIAB) in a highly classified, retrospective report that chided the IC for discounting Soviet fears and critiqued the IC’s process for assessing Soviet actions and intentions.


That PFIAB report is the real gem among the reproduced documents offered in support of the war scare narrative. The ninety-four-page final report of a year-long, all-sources intelligence review by the PFIAB on the Soviet “War Scare” (quotation marks in original report, p. 69) reportedly was held back for twelve years before the archive’s FOIA request for its release was fulfilled. The published report is partially redacted but is nonetheless quite revealing in its account and analysis of the war scare; it is also remarkably frank in its criticism of the IC. Cold War aficionados and intelligence historians alike will find the document fascinating. Together with a once-classified article on the war scare by Central Intelligence Agency historian Benjamin Fischer, a US Air Force after-action report filed in the weeks following Able Archer 83, various internal memoranda, a declassified May 1984 Special National Intelligence Estimate (SNIE), and other intriguing documents, the PFIAB report creates a credible basis for belief in the possibility that Soviet leaders feared a US first strike and took steps toward war in response to Able Archer 83.


And yet, despite the documents and Jones’s detailed analysis, it is reasonable to harbor doubts about the gravity and significance attributed to the Able Archer incident. Indeed, to respond affirmatively to the question raised at the start of this review requires a leap of faith. The leap is now a far shorter one than it was when the Able Archer affair made the jump from minor Internet sensation to subject of serious scholarly inquiry, and the publication of Jones’s Able Archer 83 narrows the gap considerably more. Ultimately, however, the claim of an acute nuclear crisis in November 1983 is not conclusively demonstrated, if only because—as Jones plainly acknowledges—whatever we can gather from declassified documents about how US military, intelligence, and political officials understood the events of 1983 and their implications, “how Able Archer 83 shaped the Soviet leadership and its policy is more difficult to ascertain” (p. 51, emphasis added).


Part of the problem is that direct evidence of an acute nuclear crisis in the Kremlin is lacking. Scholars associated with the National Security Archive and the Wilson Center’s Cold War International History Project have acquired and disseminated various Eastern Bloc documents that illuminate a few once-darkened corners, but no one has yet produced incontrovertible evidence of high-level Soviet political officials grappling with the frightening possibility that Able Archer 83 masked the opening moves of a surprise attack. Jones draws on much of what is available, but his refutation of critics like Vojtech Mastny amounts to little more than the old aphorism made familiar by former Secretary of Defense Donald Rumsfeld: “absence of evidence is not evidence of absence.”[9] The sentiment is logically true but nonetheless rings hollow. Historians and other specialists should continue to investigate the war scare—and especially the alleged crisis of November 1983—from the perspective of Soviet leadership, however that may be defined.


The relevant documents on this subject that are included in the book are often speculative, are redacted, or furnish information filtered through the lenses of a single individual (for example, Averell Harriman’s June 1983 memorandum of conversation with General Secretary Yuri Andropov, and a report on an unnamed American academic’s observations on the emotionalism and paranoia of Soviet officials). Others are cautiously phrased to capture contributors’ differences of opinion or interpretation, or to communicate uncertainty.


Much of the uncertainty reflects a lack of complete information about Soviet perceptions and intentions behind observed Soviet actions; the PFIAB report provides a case in point. Jones is keen to highlight the board’s seemingly unequivocal statement: “There is little doubt in our minds that the Soviets were genuinely worried by Able Archer ... it appears that at least some of the Soviet forces were preparing to preempt or counterattack a NATO strike launched under cover of Able Archer” (p. 68). But the ellipsis, and the implied ellipsis at the end of the quotation, cloak caveats in the actual report: “There is little doubt in our minds that the Soviets were genuinely worried by Able Archer; however, the depth of that concern is difficult to gauge. On one hand, it appears that at least some of the Soviet forces were preparing to preempt or counterattack a NATO strike launched under cover of Able Archer ... On the other hand, the US intelligence community detected no evidence of large-scale Warsaw Pact preparations” (p. 158; emphasis added). Discerning readers will appreciate such subtleties when they read the reproduced documents.


Observed Soviet reactions to Able Archer 83 were interpreted by the PFIAB as indicative of Soviet leaders’ “uncertainty” and suggestive of “serious doubts about the true intent of Able Archer,” prompting the board to conclude, “This situation could have been extremely dangerous if during the exercise—perhaps through a series of ill-timed coincidences or because of faulty intelligence—the Soviets had misperceived US actions as preparations for a real attack” (p. 159). Counterfactual speculation—alongside generous use of hedges like “could have,” “perhaps,” “may have,” and “suggests”—suggests to readers that it could be a mistake to treat this document as conclusive. The board itself indicates as much, stating that its discussion of the war scare “is what we view as a plausible interpretation of events based upon a sizable, but incomplete, body of evidence” (p. 118). Still—and despite its caveats, speculations, and redactions—the declassified 1990 PFIAB report comes as close as anything we have to a “smoking gun” to warrant claims of crisis and increased danger of war, as seen from an American vantage. As the board concluded, “In 1983 we may have inadvertently placed our relations with the Soviet Union on a hair trigger” (p. 80).


A larger, related issue that bedevils the literature on this subject is failure to reliably parse the notion of a prolonged war scare, broadly conceived, from allegations of an acute crisis on the occasion of the Able Archer 83 command post exercise. Though they are intimately connected, the distinction between them is crucial, because evidence for the former is not necessarily evidence for the latter. Indeed, evidence for a period of months or years during which the Soviets had concerns about US armaments, Intermediate-range Nuclear Forces (INF) deployments, US pursuit of a first-strike capability, and an unfavorable shift in the overall correlation of forces is more abundant than evidence of a specific crisis stemming from fears of imminent attack during Able Archer 83. Support for the Able-Archer-as-crisis narrative is often traceable back to Gordievsky’s revelations, or is inferred from conclusions drawn by privileged parties (e.g., the PFIAB, Benjamin Fischer, etc.) privy to information that remains concealed, either by redaction or by refusal to declassify documents (a “tightly controlled” annex to a 1988 intelligence estimate is particularly tantalizing). Jones rarely falls victim to the pitfall of conflating the two but occasionally stumbles in keeping the distinction clear for readers. In one such instance, as evidence to support his contention that “the Soviet fear of war during Able Archer 83 was real, not manufactured,” Jones cites Soviet defense advisor Vitalii Kataev’s remarks characterizing “the early 1980s to be a crisis period, a pre-wartime period” during which the impending deployment of Pershing II missiles was “extremely destabilizing” (p. 11). The reader is left to judge whether Kataev’s words substantiate the claims of an acute crisis during Able Archer 83, as distinct from an extended period of more diffuse anxieties.


Minor issues related to the book’s presentation of materials are worth mentioning but scarcely diminish the value of the work. Fussy readers may be disappointed by the handling of document 3, which appears to be a two-page excerpt of a KGB report on its activities; as it is presented in Russian without translation into English, the casual reader is at the mercy of Jones’s brief English-language description on page 195. An unfortunate typographical error labels a British Ministry of Defence document “May 9, 1983” (p. 251) even though the document is date-stamped May 8, 1984. Readers occasionally may find portions of reproduced documents difficult to read, though in one case the blame may be placed on a former president’s cursive handwriting. Quibbles and quirks aside, the documents are carefully selected and competently reproduced.


A minor concern deals with the organization of Jones’s introductory chapters. The overarching narrative addresses a complex array of topics, which makes a singular, chronological account difficult; hence, Jones’s decision to organize his work by subject is a sensible one. However, this means that the text jumps around in time, frustrating linear thinkers’ efforts to understand what happened first and who knew what and when. A timeline of events, developments, and vital communications would have been an excellent addition to the volume.


At bottom, Able Archer 83: The Secret History of the NATO Exercise That Almost Triggered Nuclear War is a valuable addition to the literature on the post-détente “Era of Renewed Confrontation.” Despite its sensationalistic subtitle and occasional overreaches, this is a serious work that makes significant contributions to our collective understanding of a tense and perhaps alarming episode in Cold War history. Substantiating and widening the discussion with an accessible collection of declassified documents is a public service, and one for which students of history and concerned citizens owe a debt of gratitude to the National Security Archive, and to Jones in particular. Whether this book produces new converts or merely preaches to the choir, it is a vital resource that deserves to be read and evaluated.


Notes

[1]. Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, KGB: The Inside Story of Its Foreign Operations from Lenin to Gorbachev (New York: HarperCollins, 1990), 605.

[2]. Don Oberdorfer, The Turn: From the Cold War to a New Era, the United States and the Soviet Union, 1983-1990 (New York: Poseidon, 1991); and for treatments by historians see, for example, Raymond L. Garthoff, The Great Transition: American-Soviet Relations and the End of the Cold War (Washington, DC: The Brookings Institution Press, 1994); and Christopher Andrew, For the President's Eyes Only:Secret Intelligence and the American Presidency from Washington to Bush (New York: HarperCollins, 1996).

[3]. See, for example, Christopher M. Andrew and Oleg Gordievsky, Comrade Kryuchkov’s Instructions: Top Secret Files on KGB Foreign Operations, 1975-1985 (Stanford, CA: Stanford University Press, 1991).

[4]. See, for example, Beth A. Fischer, The Reagan Reversal: Foreign Policy and the End of the Cold War (Columbia: University of Missouri Press, 1997); and Robert M. Gates, From the Shadows: The Ultimate Insider's Story of Five Presidents and How They Won the Cold War (New York: Simon & Schuster, 1996).

[5]. National Security Archive, “The Able Archer Sourcebook,” http://nsarchive.gwu.edu/nukevault/ablearcher/.

[6]. Nathan Bennett Jones, “‘One Misstep Could Trigger a Great War’: Operation RYAN, Able Archer 83, and the 1983 War Scare” (master’s thesis, The George Washington University, 2009), http://gradworks.proquest.com/14/65/1465450.html.

[7]. Benjamin B. Fischer, A Cold War Conundrum: The 1983 Soviet War Scare (Washington, DC: Central Intelligence Agency, 1997), updated 2008 version at https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-an... and Fischer, Reagan Reversal.

[8]. For a nuanced account, see Jonathan M. DiCicco, “Fear, Loathing, and Cracks in Reagan's Mirror Images: Able Archer 83 and an American First Step toward Rapprochement in the Cold War,” Foreign Policy Analysis 7, no. 3 (2011): 253-274.

[9]. Vojtech Mastny, “How Able Was ‘Able Archer’? Nuclear Trigger and Intelligence in Perspective,” Journal of Cold War Studies 11, no. 1 (2009): 108-123.

Printable Version: http://www.h-net.org/reviews/showpdf.php?id=49474

Citation: Jonathan M. DiCicco. Review of Jones, Nate, ed., Able Archer 83: The Secret History of the NATO Exercise That Almost Triggered Nuclear War. H-Diplo, H-Net Reviews. August, 2017.

URL: http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=49474

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License.