O que é este blog?

Este blog trata basicamente de ideias, se possível inteligentes, para pessoas inteligentes. Ele também se ocupa de ideias aplicadas à política, em especial à política econômica. Ele constitui uma tentativa de manter um pensamento crítico e independente sobre livros, sobre questões culturais em geral, focando numa discussão bem informada sobre temas de relações internacionais e de política externa do Brasil. Para meus livros e ensaios ver o website: www.pralmeida.org. Para a maior parte de meus textos, ver minha página na plataforma Academia.edu, link: https://itamaraty.academia.edu/PauloRobertodeAlmeida.

segunda-feira, 14 de maio de 2018

Mocao de louvor das esquerdas a CIA - Paulo Roberto de Almeida

Moção de louvor das esquerdas à CIA

Paulo Roberto de Almeida


Em nome das esquerdas em geral (mas não autorizado por elas), as organizações, partidos e movimentos seguintes, mas não limitados a eles, PCB (ou o que restou dele), PCdoB, PCBR, PT, PSOL, PSTU, PCO, antigos movimentos guerrilheiros (ALN, VPR, MRE-8, VAR-Palmares, Colina, Destacamento do Araguaia, Grupo dos Onze, etc., etc., etc.), neobolcheviques esquizofrênicos de todos os matizes (MST, MTST, etc., etc.), veem a público declarar sua satisfação (desculpando-se pelo tardio da hora) e emitir esta nota de louvor e de reconhecimento enfático à excelente organização profissional que é a CIA, que sempre foi, e que continua sendo (com alguns deslizes, claro, que ninguém é perfeito), pela exposição fiel, objetiva, clara e inegável da verdade histórica dos fatos que cercam ainda o submundo da repressão a todos os companheiros torturados, mortos e desaparecidos nos anos de chumbo da ditadura militar.
A gratidão de todos nós (ou seja, das esquerdas, que continuam alopradas), à CIA, ao Departamento de Estado, ao imperialismo americano (ainda assim democrático e liberal), por essa demonstração cabal de que a verdade histórica acaba prevalecendo contra ventos e marés (aliás, até mesmo contra a nossa versão dos fatos, quando pretendemos fraudulentamente que estávamos lutando pela democracia, quando de fato estávamos empenhados em criar uma ditadura do proletariado no Brasil, um horroroso regime stalinista, do qual nos salvaram os militares, a CIA, o imperialismo americano, etc., etc., etc.).
Impossibilitados de vir a público decentemente para emitir esta nota de louvor à CIA e para reconhecer nossos erros e grandes equívocos do passado, que nem a Comissão da (Meia)Verdade foi capaz de reconhecer (o fato de que fomos nós que provocamos a "tigrada" dos quarteis), delegamos a alguém mais conectado na verdade do que nas fantasias de direita e de esquerda, este encargo de sinceramente reconhecer o papel positivo, objetivamente fiel aos fatos, intelectualmente honesto, altamente profissional, da CIA e de todas essas agências imperialistas, que mesmo tardiamente, acabam por completar o teatro de sombras sob o qual ainda vive o Brasil.
As esquerdas agradecem ao autor destas linhas (direitistas: abstei-vos de comentários indesejados e equivocados, p.f.)

Paulo Roberto de Almeida
Brasília, 12 de maio de 2018


1.     Home 
2.      Historical Documents 
4.     Document 99
FOREIGN RELATIONS OF THE UNITED STATES, 1969–1976, VOLUME E–11, PART 2, DOCUMENTS ON SOUTH AMERICA, 1973–1976
99. Memorandum From Director of Central Intelligence Colby to Secretary of State Kissinger 1
Washington, April 11, 1974.
SUBJECT
·      Decision by Brazilian President Ernesto Geisel To Continue the Summary Execution of Dangerous Subversives Under Certain Conditions
1. [1 paragraph (7 lines) not declassified]
2. On 30 March 1974, Brazilian President Ernesto Geisel met with General Milton Tavares de Souza (called General Milton) and General Confucio Danton de Paula Avelino, respectively the outgoing and incoming chiefs of the Army Intelligence Center (CIE). Also present was General Joao Baptista Figueiredo, Chief of the Brazilian National Intelligence Service (SNI).
3. General Milton, who did most of the talking, outlined the work of the CIE against the internal subversive target during the administration of former President Emilio Garrastazu Médici. He emphasized that Brazil cannot ignore the subversive and terrorist threat, and he said that extra-legal methods should continue to be employed against dangerous subversives. In this regard, General Milton said that about 104 persons in this category had been summarily executed by the CIE during the past year or so. Figueiredo supported this policy and urged its continuance.
4. The President, who commented on the seriousness and potentially prejudicial aspects of this policy, said that he wanted to ponder the matter during the weekend before arriving at any decision on [Page 279]whether it should continue. On 1 April, President Geisel told General Figueiredo that the policy should continue, but that great care should be taken to make certain that only dangerous subversives were executed. The President and General Figueiredo agreed that when the CIE apprehends a person who might fall into this category, the CIE chief will consult with General Figueiredo, whose approval must be given before the person is executed. The President and General Figueiredo also agreed that the CIE is to devote almost its entire effort to internal subversion, and that the overall CIE effort is to be coordinated by General Figueiredo.
5. [1 paragraph (12½ lines) not declassified]
6. A copy of this memorandum is being made available to the Assistant Secretary of State for Inter-American Affairs. [1½ lines not declassified] No further distribution is being made.
W.E. Colby

1.Summary: Colby reported that President Geisel planned to continue Médici’s policy of using extra legal means against subversives but would limit executions to the most dangerous subversives and terrorists.
Source: Central Intelligence Agency, Office of the Director of Central Intelligence, Job 80M01048A: Subject Files, Box 1, Folder 29: B–10: Brazil. Secret; [handling restriction not declassified]. According to a stamped notation, David H. Blee signed for Colby. Drafted by Phillips, [names not declassified] on April 9. The line for the concurrence of the Deputy Director for Operations is blank.

The End of Grand Strategy: US Maritime Operations in the Twenty-First Century: book review

Halem on Reich and Dombrowski, 'The End of Grand Strategy: US Maritime Operations in the Twenty-First Century' [review]

Simon Reich, Peter Dombrowski. The End of Grand Strategy: US Maritime Operations in the Twenty-First Century. Ithaca: Cornell University Press, 2018. 252 pp. $30.00 (cloth), ISBN 978-1-5017-1462-7.
Reviewed by Harry Halem (University of St. Andrews)
Published on H-Diplo (May, 2018)
Commissioned by Seth Offenbach (Bronx Community College, The City University of New York)
Printable Version: http://www.h-net.org/reviews/showpdf.php?id=51534

Winston Churchill’s The World Crisis: 1911-1918 (1923), his account of the Great War, is a unique writing on major warfare. Churchill experienced the conflict at the strategic level, as both First Lord of the Admiralty and Minister of Munitions, and in the physical trenches, serving as a battalion commander on the western front. The confusion and brutality of combat may have made others reconsider their conception of warfare as an instrument of high policy; despite not seeing significant frontline combat, Churchill personally made thirty-six excursions into no man’s land. Nevertheless, Churchill remained convinced of the unity between strategy and politics, particularly at the apex of decision making. As he wrote in The World Crisis, “at the summit, true politics and strategy are one.”[1]
Strategy, however, has multiple aspects. It can be defined as a contest of wills. Therefore, any situation with counterpoising forces involves strategy; each side attempts to force the other to conform to its will. Strategy defines international politics in particular. Nevertheless, one can distinguish between different levels of strategy, from the technical through the operational, theater strategic, and at the highest point, grand strategic.
This last, highest, and most elusive sort of strategy is Simon Reich and Peter Dombrowski’s topic in The End of Grand Strategy: US Maritime Operations in the Twenty-First Century. Their selection is particularly relevant, given the defining role of debates over grand strategy in the US policy community. Grand strategy can be understood as the relationship between all of a state’s potential implements of power and its ultimate desired end state. Such a concept demands a set of foundational principles about the world, nature of politics, and a state’s role, and a set of deductive conclusions following from those principles that link nearly every aspect of policy into a cohesive whole.
Naturally, commanding personalities will define a field obsessed with such a topic. Constructing policy despite the natural inconsistencies of political interaction, the scope of issues a great power encounters, and the range of threats policymakers must respond to demands a confident articulation of organizing principles and resulting state actions. The grand strategist must believe that a great power can force the world to conform to its vision, provided policy is derived from the proper assumptions and executed with sufficient political will. This perspective explains the intensity of grand strategic debates in the United States; proponents of each strategic paradigm are convinced of the fundamental accuracy of their own approach, and by extension, must conceive of pursuing an alternate path as foolhardy at best, and suicidal at worst.
In the context of such discussion, Reich and Dombrowski advance a provocative thesis that bluntly challenges the concept of grand strategy itself. They contend that changes in the contemporary geopolitical environment, in the form of “new threats, actors, and forms of conflict,” combine to make American grand strategy “less than the sum of its parts” (p. 2). If this is indeed true, the vigorous, often acrimonious debate over grand strategy in the US policy community is not only counterproductive but also dangerous; premised on the illusion that America can manipulate the surrounding world with the right policies and sufficient willpower, the pursuit of grand strategy blinds policymakers to the actual facts on the ground that should dictate American action.
Reich and Dombrowski’s project has a number of strengths. Challenging conventional thinking is always beneficial in an innately conservative community. At a minimum, it forces members of that community to articulate their core premises more fully and develop their logic more explicitly. Moreover, Reich and Dombrowski’s approach offers a description of US grand strategic theory found in no other text and a set of developed case studies that flesh out each identified strategic approach. Nevertheless, upon examination, their argument falls short of its ultimate goal of dismantling the grand strategic approach.
Two general understandings of grand strategy exist, the “narrow” and the “broad.” The narrow conception restricts grand strategy to solely traditional security issues. Barry Posen’s “theory of security” approach serves as an example; he contends that a state’s grand strategy is its conception of what makes itself secure against physical threats.[2] By contrast, the broad approach integrates a number of nontraditional issues and elements of power into its viewpoint: B. H. Liddell Hart’s study is a form of this perspective.[3] Reich and Dombrowski avoid asserting themselves on either side of the debate, instead developing arguments using each criterion for grand strategy. Such an approach strengthens their overall case, by avoiding the chronic disagreements between narrow and broad views of grand strategy.
The American strategic community can be separated into three distinct, but overlapping, schools of thought. The first of Reich and Dombrowski’s major analytical strengths is explicating the assumptions that underpin each of these schools and indicating the specific sub-variants of all three approaches. Two of the three strategic perspectives will be well known to the informed reader. Hegemony is contrasted with its traditional rival, retrenchment. While the former entails unilaterally exercising American power or ensuring America’s visible leadership role, the latter entails only selectively engaging in relevant security issues and otherwise refusing to expend resources on missions tangential to physical security. Reich and Dombrowski’s sponsorship strategy, however, is both novel and coherently explains a number of American policy decisions. It involves manipulating formal and informal international institutions (used in a broad sense) to encourage other actors to take the lead on issues important to American security, but which the US lacks the resources to address.
Reich and Dombrowski’s second greatest analytical strength is their explication of each grand strategy’s specific sub-variants in the context of maritime operations. Maritime policy is a reasonable focus for a discussion of strategy; issues ranging from traditional warfighting to counterpiracy, counterterrorism, and humanitarian relief all fall under the maritime domain, meaning American maritime and naval policy is indicative of the United States’ approach to different situations. The authors use their detailed descriptions of specific situations to contrast the contexts in which different strategies are applied. Of particular note are their detailed discussions of the US Navy’s maritime exercises in the Pacific; American maritime counterterrorism, counterpiracy, and counter-proliferation efforts; and US lack of engagement in the Arctic. At a minimum, The End of Grand Strategy presents highly comprehensible policy overviews and histories of each topic engaged with.
Third, Reich and Dombrowski demonstrate the degree to which civilian policy choices have transformed the military’s role from a purely warfighting arm to a humanitarian and law enforcement organization. The authors avoid the pitfalls of biased discussions that castigate the degradation of the military’s warfighting capabilities or praise the growth in its ability to respond to nontraditional policy issues. Instead, they remain objective, assessing the mechanical results of American policy choices through the prism of naval operations. Their evaluation reveals the precise effects of the policy insistence on Military Operations Other Than War on the navy, specifically detailing how the service is forced to use high-end platforms for what are essentially maritime police actions.
The End of Grand Strategy’s three major strengths make it a worthwhile text for those interested in contemporary American maritime operations. However, the authors fail in their ultimate, more ambitious goal of refuting the concept of grand strategy itself. Reich and Dombrowski premise their argument on the assumption that a distinct difference exists between the contemporary international environment and its historical antecedents. New threats, new threat sources, and new means of responding to these threats are thought to have modified the international environment sufficiently to preclude traditional grand strategy. Unlike other commentators, Reich and Dombrowski do not argue that changes in the international environment entail a complete abandonment of traditional paradigms. By contrast, each detailed case study they present offers a scenario in which a specific grand strategy applies to a certain context. However, they do contend that the changes they identify in the international system make it impossible for any specific grand strategy to respond to all issues facing the US. From this statement, the authors derive the conclusion that the employment of multiple, contradictory strategies tailored to each threat and situation is not probable but “inevitable” (p. 31). Grand strategy, by contrast, never evolves with these threats. Instead, strategists employ the same deductive approach, prioritizing certain issues (state or nonstate, traditional or nontraditional) and producing largely static frameworks that are increasingly divorced from reality.
However, the new trends they identify—the diffusion of capabilities, increasing creativity of American adversaries, growing strength of non-state groups, and rise of nontraditional hybrid conflicts—are not necessarily new, nor relevant. Technological diffusion may be a greater issue over time, but the resource base of the nation-state seems likely to preclude a challenge from substate actors in the foreseeable future. The growing creativity, and strength, of terrorist groups does present a challenge to state security. But it is increasingly apparent that these non-state groups are typically connected to, or facilitated by, a state benefactor. Even when fully independent of state control, in the case of ISIS and its franchises, one cannot help but think that these non-state groups lack independent relevance. ISIS’s graphic beheadings remain a distinct moral crime and a marker of the group’s innate savagery. However, now that Abu Bakr al-Baghdadi’s self-proclaimed caliphate lies in ruins, it is clear that ISIS’s primary effect was in facilitating the growth of Russo-Iranian power. Absent the collapse of the Iraqi state, Iran would still struggle to link its Lebanese proxy territories with its Persian heartland. Iran therefore owes its position in the Near East today to ISIS’s rise and fall. Similarly, Russia has gained a significant foothold in the Mediterranean for arguably the first time in its history. Vladimir Putin used ISIS, along with the existence of radical elements of the Syrian opposition, to insert Russian forces into the Near East. Despite ISIS’s high profile, it seems that the group’s main aftereffects will be related to state action. The fundamental changes predicted in the international system, therefore, are likely not as fundamental as Reich and Dombrowski predict. In such an environment, strategy remains critical.
Moreover, Reich and Dombrowski ultimately make a normative argument that does not follow from their positive evidence. They may be correct that strategic debate in the US has stagnated. As they note, military bureaucracies tend to suppress innovation and prioritize institutional replication absent vigorous efforts to the contrary. However, judging the relative importance of the changes in the international system Reich and Dombrowski identify should not be contingent on policy attention. As they repeatedly argue, not only are US legislative objectives drastically different from the military’s preferences, but policymakers also create policy based on internal domestic pressure, often vice actual strategic thinking. Reich and Dombrowski explicitly attempt to avoid “normative prescription” (p. 5). But their contention, that grand strategy is impossible in the present age, rests on the unequivocal, uncritical acceptance of American policy priorities. The US clearly employs a number of distinct strategies depending on the policy issue and uses high-end naval assets for low-end missions. This does not mean that it should act as such. The US military primarily used F/A-18s, F-16s, and F-15s for air support missions in Iraq and Afghanistan. It would obviously be absurd to argue that, because the US employed such high-end platforms for low-end missions, the traditional concept of strategy is dead. If anything, Reich and Dombrowski’s text indicates the need to refocus policy discussions on strategy and avoid whittling away the US military’s combat power by employing multi-billion-dollar surface warships as glorified Coast Guard cutters. Simply because American policymakers demand that the military respond to a whole spectrum of threats does not mean that such a policy is wise. Reich and Dombrowski’s book has relevance in prompting discussion over the structure and shape of grand strategy, but not its end altogether.
All strategy is inexact. By definition, it involves an adversary unwilling to submit to one’s will. The randomness of events and multiplicity of issues any nation must face makes strategy creation a difficult task. Even during the strategically idealized Cold War, the US selected several different grand strategies to counter the Soviet Union, shifting between aggressive and defensive approaches depending on the overall balance of forces and specific contexts. Absent a unifying principle around which to collect strategy, the US has drifted from crisis to crisis without a broader direction in foreign policy. The result of this disunified policy has been the deterioration of America’s strategic position over the past three decades. Russia is poised to replace the US as the predominate foreign power in the Near East, facilitated by contradictory American policy apropos Iran and ISIS. A theatrical, totalitarian cult-of-personality dictatorship holds a global superpower’s undivided attention, after decades of failed negotiations and policy neglect. A kleptocracy with a GDP less than half of the United States’ dictates the pace and intensity of events from the Baltics to the Black Sea, a situation enabled by vacillation between faux firmness and reset attempts with the Kremlin.
The United States’ inability to articulate a unified, coherent response to these issues does not indicate the futility of grand strategy but the inadequacy of the Washington policymaking apparatus. The question therefore becomes, can America’s leaders articulate a grand strategy in an increasingly unstable world and meet the challenges that the Republic faces? Reich and Dombrowski unintentionally offer an answer. It provides no cause for optimism.
Notes
[1]. Winston S. Churchill, The World Crisis: 1911-1918, abridged and rev. ed. (New York: Free Press, 2005), 294.
[2]. Barry Posen, Restraint: A New Foundation for U.S. Grand Strategy (Ithaca, NY: Cornell University Press, 2014), 1.
[3]. B. H. Liddell Hart, Strategy, 2nd rev. ed. (London: Faber & Faber, 1967), 322.

Citation: Harry Halem. Review of Reich, Simon; Dombrowski, Peter, The End of Grand Strategy: US Maritime Operations in the Twenty-First Century. H-Diplo, H-Net Reviews. May, 2018. URL: http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=51534

domingo, 13 de maio de 2018

CIA: documento liberado revela que ditadura militar ordenou execucoes sumarias de opositores

Quem redigiu o documento, ou seja, o agente da CIA, Philips, que recolheu o relato, absolutamente verdadeiro, de um dos participantes da reunião citada, hoje falecido, veio a ser sogro de um diplomata brasileiro, também já falecido,assim como sua esposa, filha do citado agente.
Eu poderia apostar quem fez o relato ao americano, mas prefiro não fazê-lo.
Quem liberou o documento foi o Office of the Historian, ou seja, o historiador oficial do Departamento de Estado, um cargo que deveria existir no Itamaraty, igualmente, mas que não se cogita criar. Essa série, US Foreign Relations, é uma das melhores coisas que existem na democracia americana, por vezes revelando coisas altamente sensíveis do ponto de vista da diplomacia americana e da atuação de seus "órgãos especiais".
O documento foi revelado em primeira mão para o Brasil pelo historiador Matias Spektor, da FGV-SP, a quem aproveito para saudar pelo seu excelente ativismo na prospecção de documentos históricos desse tipo.
Paulo Roberto de Almeida

FOREIGN RELATIONS OF THE UNITED STATES, 1969–1976, VOLUME E–11, PART 2, DOCUMENTS ON SOUTH AMERICA, 1973–1976
99. Memorandum From Director of Central Intelligence Colby to Secretary of State Kissinger 1
WashingtonApril 11, 1974.
SUBJECT
·         Decision by Brazilian President Ernesto Geisel To Continue the Summary Execution of Dangerous Subversives Under Certain Conditions
1. [1 paragraph (7 lines) not declassified]
2. On 30 March 1974, Brazilian President Ernesto Geisel met with General Milton Tavares de Souza (called General Milton) and General Confucio Danton de Paula Avelino, respectively the outgoing and incoming chiefs of the Army Intelligence Center (CIE). Also present was General Joao Baptista Figueiredo, Chief of the Brazilian National Intelligence Service (SNI).
3. General Milton, who did most of the talking, outlined the work of the CIE against the internal subversive target during the administration of former President Emilio Garrastazu Médici. He emphasized that Brazil cannot ignore the subversive and terrorist threat, and he said that extra-legal methods should continue to be employed against dangerous subversives. In this regard, General Milton said that about 104 persons in this category had been summarily executed by the CIE during the past year or so. Figueiredo supported this policy and urged its continuance.
4. The President, who commented on the seriousness and potentially prejudicial aspects of this policy, said that he wanted to ponder the matter during the weekend before arriving at any decision on [Page 279]whether it should continue. On 1 April, President Geisel told General Figueiredo that the policy should continue, but that great care should be taken to make certain that only dangerous subversives were executed. The President and General Figueiredo agreed that when the CIE apprehends a person who might fall into this category, the CIE chief will consult with General Figueiredo, whose approval must be given before the person is executed. The President and General Figueiredo also agreed that the CIE is to devote almost its entire effort to internal subversion, and that the overall CIE effort is to be coordinated by General Figueiredo.
5. [1 paragraph (12½ lines) not declassified]
6. A copy of this memorandum is being made available to the Assistant Secretary of State for Inter-American Affairs. [1½ lines not declassified] No further distribution is being made.
W.E. Colby

1.  Summary: Colby reported that President Geisel planned to continue Médici’s policy of using extra legal means against subversives but would limit executions to the most dangerous subversives and terrorists.
Source: Central Intelligence Agency, Office of the Director of Central Intelligence, Job 80M01048A: Subject Files, Box 1, Folder 29: B–10: Brazil. Secret; [handling restriction not declassified]. According to a stamped notation, David H. Blee signed for Colby. Drafted by Phillips, [names not declassified] on April 9. The line for the concurrence of the Deputy Director for Operations is blank.


1.    Home 
2.     Historical Documents 
4.    Document 99

============

Addendum, em 16/05/2018: 

Geisel quis controlar repressão, dizem EUA

Em 1976, embaixada americana diz que presidente buscou estabelecer limites sobre órgão do Exército

Um telegrama norte-americano reforça trecho do memorando da CIA de 1974 no qual o então diretor da agência, William Colby, disse que o general e então presidente Ernesto Geisel (1974-1979) buscaria ter o controle sobre o principal órgão de repressão do Exército, o CIE (Centro de Informações do Exército).
O telegrama, enviado ao Departamento de Estado em 1976, integra o mesmo lote de documentos liberados pelo governo dos EUA em dezembro de 2015 no qual o professor da FGV e colunista da Folha Matias Spektor localizou o memorando que informava que Geisel avalizou assassinatos de adversários do governo.
Assinado pelo então embaixador dos EUA em Brasília, John Crimmins, o telegrama diz que o novo chefe do CIE, general Antonio da Silva Campos, “está no cargo há menos de um ano e parece ser a escolha do presidente Geisel para apertar o controle sobre a agência-chave de segurança no Brasil que atuou no passado com considerável autonomia e foi associada a algumas violações de direitos humanos”.
Diz ainda que, apesar da “determinação de Geisel de encerrar os maus-tratos, [o CIE] ainda não perdeu, aos olhos do público, sua associação com os antigos abusos aos direitos humanos”.
O telegrama discutia a possibilidade de o governo norte-americano convidar Campos para uma visita secreta aos EUA. 
O embaixador disse aos seus superiores que não estava muito confortável para fazer o convite porque o Brasil participava naquele momento da “Operação Condor”, uma associação entre ditaduras latino-americanas para localizar e matar opositores fora de seus países e na Europa. 
Segundo o embaixador, a visita do chefe do CIE poderia ser interpretada por países-membros da Condor como um aval dos EUA à operação.
O telegrama corrobora o entendimento de parte de historiadores e jornalistas que pesquisaram o período segundo os quais Geisel trabalhou para a abertura do regime militar, mas ao mesmo tempo tinha conhecimento de assassinatos extrajudiciais e manteve a repressão, agora sob controle mais estrito do Palácio do Planalto.
Em outro documento que integra o mesmo lote de papéis liberados em 2015 há mais um memorando produzido pela CIA que novamente indica uma proximidade com figuras-chave do governo, os generais João Baptista Figueiredo, então chefe do SNI (Serviço Nacional de Informações), e Golbery do Couto e Silva, então chefe do gabinete civil de Geisel.
O documento não aponta a fonte da informação, mas sugere que podem ter sido os próprios generais. “Eles [Figueiredo e Golbery] expressaram o seguinte: que a política de ‘descompressão’ (permitindo uma atividade política mais ampla) é um objetivo do governo e está próxima. Ela será cautelosa e medida. A oposição e outros [atores] terão que se comportar de maneira responsável.”
O papel foi assinado pelo general Vernon Walters (1917-2002), então vice-diretor da CIA, que tinha contatos estreitos com os principais militares brasileiros e foi um ativo conspirador no golpe de 1964 no Brasil, onde trabalhara como adido militar da embaixada norte-americana. 
O telegrama de Walters é de 25 de julho de 1974, três meses depois do memorando da CIA revelado na semana passada, no que o então diretor da agência, William Colby, informou ao secretário de Estado Henry Kissinger os detalhes de uma reunião que envolveu Geisel e Figueiredo.
O documento assinado por Walters mostra que a CIA continuou tendo acesso a dados da alta cúpula da inteligência militar da ditadura. O militar aparenta ter discutido com Figueiredo e Golbery tema econômico de interesse imediato dos americanos, a exploração de petróleo.
“O Brasil percebeu que o monopólio da exploração do petróleo pela Petrobras não vai gerar novos campos.

Em cerca de um ano eles vão alterar a legislação em vigor de forma a permitir que os EUA e a Europa ocidental participem, pois só eles têm a tecnologia necessária. Essa é uma ruptura com um duradouro mito nacionalista e levará um ano para que jovens oficiais e outros sejam educados a fim de aceitar a necessidade fundamental de permitir a participação estrangeira na prospecção de petróleo. Este é um passo muito expressivo”, escreveu Walters.

sábado, 12 de maio de 2018

Ditadura militar brasileira: a "tigrada" solta, mas sob comando superior (O Globo)

O Globo, sexta-feira, 11 de maio de 2018

Documento da CIA indica que Geisel autorizou execuções

 
Memorando da agência americana para Kissinger diz que assassinato de opositores era política de Estado
 
Documento de um ex-diretor da CIA para o então secretário de Estado dos EUA Henry Kissinger, de 11 de abril de 1974, afirma que o então presidente Ernesto Geisel sabia da execução de 104 opositores da ditadura militar durante o governo Médici. O texto afirma que ele autorizou que as execuções continuassem, como política de Estado, com apoio do general João Figueiredo, então chefe do SNI, que o sucederia na Presidência, em 1979. O memorando foi encontrado pelo pesquisador Matias Spektor, da Fundação Getulio Vargas, que o classificou como “o documento mais perturbador” que leu em 20 anos de pesquisa. Em nota, o Exército informou que os documentos relativos ao período foram destruídos.
 
Execuções oficiais
 
Documento da CIA revela que Geisel autorizou assassinato de ‘subversivos perigosos’
 
Juliana Dal Piva, Daniel Salgado | O Globo
 
Um memorando feito pelo ex-diretor da CIA William Colby, em 11 de abril de 1974, e destinado ao então Secretário de Estado dos Estados Unidos, Henry Kissinger, descreveu como o ex-presidente Ernesto Geisel soube do assassinato de 104 opositores políticos e autorizou que as execuções dos presos continuassem como forma de política de Estado. O documento foi localizado ontem pelo pesquisador de Relações Internacionais da Fundação Getulio Vargas (FGV) Matias Spektor. Para ele, o memorando é a evidência mais direta já encontrada do envolvimento dos ex-presidentes Emílio Garrastazu Médici, Ernesto Geisel e João Figueiredo com a política de assassinatos.
 
— Este é o documento secreto mais perturbador que já li em 20 anos de pesquisa — afirmou Matias Spektor.
 
No ofício, Colby descreve um encontro ocorrido em 30 de março de 1974, 15 dias após a posse de Geisel. Na ocasião, além do presidente, estavam presentes três generais que lideravam o combate armado aos opositores. Entre eles, Milton Tavares de Souza e Confúcio Danton de Paula Avelino, respectivamente os chefes de saída e chegada do Centro de Inteligência do Exército (CIE). No encontro, também estava o general João Baptista Figueiredo, chefe do Serviço Nacional de Informações (SNI). Figueiredo sucedeu a Geisel em 1979.

EXÉRCITO: DOCUMENTOS FORAM DESTRUÍDOS
 
Segundo o memorando da CIA, o general Milton Tavares de Souza informou a Geisel, na reunião, a execução sumária de 104 pessoas feita pelo CIE durante o governo de seu antecessor, o presidente Emílio Garrastazu Médici. Em seguida, o chefe do CIE pediu autorização para que os militares continuassem a “política” de extermínio no novo governo.
 
Segundo Colby, o general Milton Tavares “enfatizou que o Brasil não poderia ignorar a ameaça subversiva e terrorista, e métodos extralegais deveriam continuar a ser empregados contra subversivos perigosos”. Mais adiante, completou: “A este respeito, o general Milton disse que cerca de 104 pessoas nesta categoria foram sumariamente executadas pela CIE durante pouco mais de um ano (1973), aproximadamente. Figueiredo apoiou essa política e insistiu em sua continuidade”.
 
Na reunião, Geisel pediu para pensar durante o fim de semana sobre a continuidade da “política”. O memorando da CIA informa que, em 1º de abril, o presidente disse ao general Figueiredo que a “política deveria continuar”. No entanto, Geisel orientou que “apenas subversivos perigosos fossem executados”. Ele e Figueiredo concordaram que todas as execuções deveriam ser então aprovadas pelo então chefe do SNI. “Quando a CIE prender uma pessoa que possa se enquadrar nessa categoria, o chefe da CIE consultará o general Figueiredo, cuja aprovação deve ser dada antes que a pessoa seja executada. O presidente e o general Figueiredo também concordaram que a CIE deve dedicar quase todo o seu esforço à subversão interna, e que o esforço geral da CIE será coordenado pelo General Figueiredo”, descreve o documento.
 
O Exército afirmou ontem em nota que os documentos não existem mais: “O Centro de Comunicação Social do Exército informa que os documentos sigilosos, relativos ao período em questão e que eventualmente pudessem comprovar a veracidade dos fatos narrados, foram destruídos, de acordo com as normas existentes à época — Regulamento da Salvaguarda de Assuntos Sigilosos (RSAS)”.
 
Segundo a rede do governo americano onde esses documentos estão sendo disponibilizados desde 2015, uma cópia do memorando vai ser entregue ao Secretário de Estado Adjunto para Assuntos Interamericanos. Atualmente, apenas a descrição do conteúdo do arquivo está disponível no site dos documentos históricos americanos. O original ainda está guardado na CIA. Na leitura, é possível reparar que o primeiro e o quinto parágrafos do memorando continuam secretos e não foram divulgados.
 
O CIE tinha alta influência na cúpula do regime, pois era uma estrutura do próprio gabinete Afinados. Geisel (à esquerda) determinou que execuções deveriam ser aprovadas pelo general João Figueiredo do ministro do Exército. Até a posse de Geisel, o cargo era ocupado por seu irmão, Orlando. Depois, foi nomeado o general Vicente de Paulo Dale Coutinho. Desde a criação pelo regime em 1967, o CIE tinha sede no Rio. Quando Geisel chegou ao Palácio do Planalto, em 1974, o escritório foi transferido para Brasília.
 
Antes do memorando da CIA, as únicas informações existentes de que os ex-presidentes militares sabiam e autorizaram execuções eram dois diálogos publicados pelo jornalista Elio Gaspari na coleção “Ditadura”, da editora Intrínseca. No terceiro volume, “A ditadura derrotada”, Gaspari registrou uma conversa entre Geisel e Dale Coutinho, em 14 de fevereiro de 1974.
 
Na ocasião, ambos afirmam que o Brasil só se tornou um “oásis” para investidores depois que os militares “começaram a matar”. Na conversa, Coutinho diz a Geisel: “Agora, melhorou, aqui entre nós, foi quando nós começamos a matar”. O presidente concorda: “Porque antigamente você prendia o sujeito e o sujeito ia lá para fora. [...] Ó Coutinho, esse troço de matar é uma barbaridade, mas eu acho que tem que ser”.
 
Gaspari também relata outro diálogo ocorrido, em janeiro de 1974, entre o tenente-coronel Germano Pedrozo e o presidente Geisel. Eles falavam sobre um grupo de pessoas presas no Paraná e que vinham do Chile, passando pela Argentina. Geisel questiona Pedrozo: “E não liquidaram, não?”. Pedrozo então confirma as execuções: “Ah, já, há muito tempo. É o problema, não é? Tem elemento que não adianta deixar vivo, aprontando. Infelizmente, é o tipo da guerra suja em que, se não se lutar com as mesmas armas deles, se perde. Eles não têm o mínimo escrúpulo.” O presidente, depois, completa: “É, o que tem que fazer é que tem que nessa hora agir com muita inteligência, para não ficar vestígio nessa coisa”.
 
Entre 1972 e 1973, a Comissão Nacional da Verdade identificou 138 vítimas, 69 em cada ano. Esse número inclui tanto os mortos oficiais como os chamados desaparecidos políticos, que, depois do governo Geisel, chegaram a um total de 53 só em 1974. Ao todo, durante os 21 anos da ditadura as vítimas fatais chegaram a 434, sendo 208 desaparecidos.
 
Alguns episódios ficaram conhecidos pelo grau de crueldade usado contra os opositores. Em janeiro de 1973, no município de Paulista, em Pernambuco, ocorreu a “Chacina da Chácara de São Bento”. O caso levou à execução de seis integrantes da Vanguarda Popular Revolucionária (VPR). O grupo foi denunciado por José Anselmo dos Santos, conhecido como cabo Anselmo, que agia como agente duplo das Forças Armadas dentro da organização e deu informações até sobre sua então companheira Soledad Barret Viedma.
 
No período, muitas mortes também ocorreram durante a chamada Guerrilha do Araguaia. Entre 1972 e 1974, as Forças Armadas fizeram incursões no Pará para eliminar integrantes do PCdoB. Nessas operações, mais de 70 guerrilheiros desapareceram ou foram mortos após os confrontos com os agentes do Exército, que chegou a usar bombas de napalm contra os revolucionários

sexta-feira, 11 de maio de 2018

Blog do Noblat | Veja
 
Memorando da CIA revela o que o Exército sempre escondeu
 
A História havia sido benevolente até agora com o general Ernesto Geisel, o quarto presidente da ditadura militar que governou o país entre 15 de março de 1974 e 14 de março de 1979. Sabia-se que ele fora conivente com a tortura, o assassinato e o desaparecimento de corpos de presos políticos.
 
Mas graças a ele a tigrada foi pouco a pouco sendo posta sob freio curto, e afinal teve início o processo de abertura política lenta e gradual conduzido por Geisel que culminaria com a eleição em janeiro de 1985 do primeiro presidente civil e o restabelecimento da democracia eclipsada há 21 anos.
 
Um memorando do ex-diretor da CIA William Egan Colby em 11 de abril de 1974 endereçado ao então Secretário de Estado dos Estados Unidos Henry Kissinger deixa claro que Geisel foi muito mais do que apenas tolerante com os crimes cometidos por seus colegas de farda. Ele sabia e autorizou muitos deles.
 
Descoberto pelo pesquisador de Relações Internacionais da Fundação Getulio Vargas Matias Spektor entre documentos recentemente liberados para publicação pelo governo americano, o memorando descreve um encontro em 30 de março de 1974 entre Geisel e um grupo de generais.
 
Estavam presentes Milton Tavares de Souza, chefe de saída do Centro de Inteligência do Exército, e Confúcio Danton de Paula Avelino, chefe de chegada. E mais o general João Baptista Figueiredo, chefe do Serviço Nacional de Inteligência (SNI), que mais tarde seria escolhido por Geisel para sucedê-lo.
 
A reunião serviu para que Tavares de Souza informasse a Geisel sobre a execução sumária de 104 pessoas feita pelo Centro de Inteligência do Exército até ali. E para que Figueiredo recomendasse a manutenção de tal política. Geisel pediu alguns dias para pensar. Depois deu seu aval, mas com uma ressalva.
 
Doravante, sempre que se prendesse algum opositor do regime que devesse ser eliminado, Figueiredo deveria ser consultado a respeito. Seria dele a última palavra, segundo contou Colby em seu memorando. A sede do Centro de Informações do Exército funcionava no Rio. Mudou-se com Geisel para Brasília.
 
O livro “A Ditadura derrotada”, do jornalista Elio Gaspari, está repleto de fatos que incriminam Geisel e os chefes militares da época com a tortura e o assassinato de presos. Faltava talvez o carimbo oficial de algum organismo de informação ou de espionagem. Não falta mais. A CIA assinou embaixo.
 
A tortura e o assassinato de opositores do regime foi política de Estado enquanto durou a ditadura militar de 64. Tais práticas são consideradas crimes contra a humanidade, segundo tratados internacionais assinados pelo Brasil. Por serem assim, simplesmente não estão cobertas por anistia alguma.
 
Países da América Latina, mas não só, que passaram por ditaduras muito mais atrozes julgaram e condenaram os responsáveis por elas. A Argentina é um exemplo. Aqui se fez de conta que a violação dos direitos humanos foi obra de subalternos enlouquecidos e fora de controle. Não foi.

Politica e integracao na America do Sul: palestra debate com Antonio Jorge Ramalho da Rocha

Diálogos Internacionais do IPRI: Política e integração na América do Sul 

A Fundação Alexandre de Gusmão (Funag) e o Instituto de Pesquisa de Relações Internacionais (IPRI) convidam para a palestra-debate na série “ Diálogos Internacionais”, sobre “Política e integração na América do Sul: UNASUL, CDS e ESUDE”, pelo professor doutor Antônio Jorge Ramalho da Rocha. O professor Ramalho da Rocha é doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2002), atualmente cedido ao Ministério da Defesa, na Assessoria do Ministro. Dirigiu o Departamento de Cooperação do Ministério da Defesa e o Centro de Estudos Brasileiros em Porto Príncipe (Haiti) e integrou a Assessoria de Defesa da Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República. Assessorou o ministro da Defesa na implantação do Instituto Pandiá Calógeras, do qual foi o primeiro diretor. Atualmente, dirige a Escola de Defesa da UNASUL, baseada em Quito, e integra o corpo de professores responsáveis por implantar o Mestrado em Segurança Internacional e Defesa da Escola Superior de Guerra do Brasil. A palestra será realizada na Sala de Reuniões “D”, 2 º andar do Anexo II, no dia 15 de maio de 2018 às 15h. Inscrições pelo site: www.funag.gov.br/sisev.

NONFICTION
Are We Traveling the ‘Road to Unfreedom’?
By Margaret MacMillan
The New York Times Book Reviews, May 9, 2018
THE ROAD TO UNFREEDOM 
Russia, Europe, America
By Timothy Snyder
359 pp. Tim Duggan Books. $27.

Historians of the first half of the 20th century take little pleasure in today’s renewed interest in their subject. We don’t like the parallels between the West then and now: the rise of intolerant nationalist right-wing parties; the loss of faith in democratic institutions and the longing for a strong leader; the demonization of minorities like Jews or Muslims; or the unwillingness or inability of democracies to work together.
We are living in dangerous times, Timothy Snyder argues forcefully and eloquently in his new book, “The Road to Unfreedom.” Too many of us, leaders and followers, are irresponsible, rejecting ideas that don’t fit our preconceptions, refusing discussion and rejecting compromise. Worse, we are prepared to deny the humanity and rights of others. In his chilling “Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin,” Snyder explored the ghastly consequences of tyranny and the breakdown of human values and norms in the center of Europe.
The road to unfreedom, as Snyder sees it, is one that runs right over the Enlightenment faith in reason and the reasonableness of others — the very underpinning, that is, of our institutions and values. Recent examples, found around the world, demonstrate both how important conventions and mutual respect are as a way of maintaining order and civility — and how easily and carelessly they can be smashed. Just think of President Trump’s regular impugning of the loyalty of those who work for the American government, in the F.B.I., for example.

So many of us no longer care, as we should, about understanding ourselves and our pasts as complex and ambiguous. Rather we look for comforting stories that claim to explain where we came from and where we are going. Such stories relieve us of the need to think and serve to create powerful identities. They also serve the authoritarian leader who rides them to power.
Snyder makes a valuable distinction between the narratives of inevitability and those of eternity. The former are like Marxism or faith in the triumph of the free market: They say that history is moving inexorably toward a clear end. The latter do not see progress but an endless cycle of humiliation, death and rebirth that repeats itself. Not surprisingly these often draw on powerful religious iconography. Both, as Snyder points out, produce intolerance of those who disagree. By questioning the narrative’s supposed truth, you are removing yourself from the community of true believers.
Liberal democracy is being undermined from within, but not only from within. In addition to the general malaise Snyder identifies, “The Road to Unfreedom” also points to human agency — in particular that of Vladimir Putin. At home and abroad Putin has willing collaborators and “useful idiots,” as Lenin supposedly called them, who think Putin means well or can be won over. Yet the evidence is that Putin is ruthless in his determination to hang on to power and destroy those he perceives as enemies of Russia, a large group. He has used covert and not so covert means (think of the “volunteers” in eastern Ukraine who drove Russian Army trucks) to destabilize neighboring governments and to stir up dissent in countries from France to the United States. Within Russia, as recent elections illustrate, he bends the Russian people to his will through a mixture of coercion and persuasion. As Snyder says in one of his incisive comments, Putin’s dominance is based on “lies so enormous that they could not be doubted, because doubting them would mean doubting everything.”
To understand Putin, Snyder argues persuasively, you must understand his ideas. On examination these are a strange and toxic mixture of fascism, religion and 19th-century notions about race and the struggle for survival. His pronounced use of sexual imagery would also interest Freud. There is a stress on power and virility and corresponding fears of sexual nonconformity. Putin and his obedient press regularly attack gays and gay rights as part of a Western conspiracy to destroy Russia. When Ukrainians turned out in massive protests in 2014 against their corrupt pro-Russian dictator Viktor Yanukovych, the Russian press claimed that behind the organization there was an L.G.B.T. lobby and warned of a “homodictatorship.”
One of the key thinkers venerated by Putin and his circle is a hitherto obscure Russian fascist, Ivan Ilyin, whose views are absurd but terrifying in their implications. God, Ilyin says, made a mess of the world but fortunately there was one pure and innocent being — the Russian nation. Whatever Russia did, and does, to defend itself is legitimate. One day it will find its redeemer — inevitably a strong and virile man — and triumph. (As Snyder points out, there is an insuperable dilemma: What happens when the redeemer dies?) Wearing the mantle of the redeemer, Putin will wage war on Russia’s enemies: namely, his own citizens who want democratic rights; Ukrainians and other neighbors who want independent states; or the European Union and the United States because they offer the temptations of another way of life. Fortunately (this theory goes) both the great rivals are decadent and worn out and doomed to vanish, with some help from Russia, into the dustbin of history.
In 2013 Russia’s foreign minister unveiled an official “foreign policy concept,” which foretold a bitter competition for resources and space across the world. Eurasia would emerge as a “unified humanitarian space” from the Atlantic to the Pacific and at its core would be the great power of Russia. In the words of another of Putin’s favorite thinkers, Lev Gumilev, Russia possesses a vital energy, “passionarity.” Here we get into L. Ron Hubbard territory. Each nation in the world, as defined in the discredited 19th-century racial sense, is the product of cosmic rays. Since the Russian ray came late in time, Russians are young and brimming with energy.
Knowing relatively little about Putin’s private views or about who really has influence over him, it is hard to tell if he actually believes such stuff or whether he uses it as compensation for Russia’s many and manifest weaknesses. What is clear is that he is prepared to inflict as much damage as he can get away with on Russia’s enemies and he has had considerable success.
Snyder set out to write a book about Russia and its relations with Ukraine and Europe, but he found the trail led to Western Europe and the United States as well. Russia spreads false information, like the story — that never took place — of a German schoolgirl’s gang-rape by Muslims, or Obama’s supposed birth in Africa. It gives financial and other support to right-wing parties or, in the case of Britain, to those supporting the Brexit campaign. Putin no doubt sees it as payback, since the West promoted dangerous ideas about democracy and human rights in his own country. Russia has honed its cyberwar skills, shutting down communications and financial networks in Ukraine and Estonia and, now, as recent reports say, penetrating the systems that control American power stations. Surely, though, the reader wants to say, Snyder must be exaggerating and jumping to conclusions when he calls Trump “Russia’s candidate”? Yet it is unsettling that so many people near the president or his campaign have links to Russia and that the president himself has been so reluctant to comment publicly on Russia’s more egregious moves.
So what can the concerned citizen do about the decay in our public life? We must, Snyder says, keep digging for the facts and exposing falsehoods. As Thucydides, the father of history, said, “Most people, in fact, will not take trouble in finding out the truth, but are much more inclined to accept the first story they hear.” We should mistrust one-sided accounts of the past or the present. “The Road to Unfreedom” is a good wake-up call. You don’t have to agree with all of Snyder’s conclusions, but he is right that understanding is empowerment.

Margaret MacMillan is the author, most recently, of “History’s People: Personalities and the Past.”
Follow New York Times Books on Facebook and Twitter, sign up for our newsletter or our literary calendar. And listen to us on the Book Review podcast.
A version of this article appears in print on May 13, 2018, on Page 11 of the Sunday Book Review with the headline: Gathering Storm