sexta-feira, 25 de abril de 2025

A China, eterna e moderna, pelas lentes de Rana Mitter - Mauricio David e Paulo Roberto de Almeida

Transcrevo aqui uma mensagem por e-mail de Mauricio David, sobre um artigo de Rana Mitter, um especialista na China moderna, que li desde 2009, preparando-me para partir para a China por alguns meses. Li tudo o que pude encontrar, o que encontrei em livrarias e sites americanos e europeus, e mantive um blog, o Shangai Express, durante os oito meses que permaneci na China, com Carmen Lícia, aliás mais, desde antes e depois, pois o site permanece à disposição dos interessados: 

O primeiro livro que eu li de Rana Mitter sobre a China, foi em 2009, numa edição italiana, indo para a China, para trabalhar no pavilhão do Brasil, na Exposição Universal de Shanghai, em 2010, quando passei 8 meses na China, viajando com a Carmen Lícia, para a Rota da Seda, no deserto da Mongólia, e em todas as outras partes.

Preparando-me para partir para a China, e durante todo o período ali, mantive um blog especial, chamado Shanghai Express, com dezenas, talvez centenas de postagens sobre minhas leituras sobre a China, entre eles dois livros de Rana Mitter: 

Uma amostra das centenas de portagens que fiz nesses poucos meses passados na China: 

MONDAY, DECEMBER 21, 2009

124) Shanghai Express: um romance de Zhang Henshui (1935)

Tomei conhecimento, ao penetrar na leitura do capítulo 6, "A cultura chinesa é moderna?", do livro de Rana Mitter, Modern China: A Very Short Introduction, que o nome Shanghai Express já tinha sido empregado pelo escritor Zhang Henshui (1895-1967), um dos autores de maior sucesso na primeira metade do século 20, quando estavam de moda os romances de evasão, tratando da modernidade e dos desafios colocados à China em sua transição de um império quase imutável a uma República turbulenta.
Os personagens desse romance de Henshui são baseados na grande mutação que então sofria a China dos anos vinte: a "nova mulher", que prefere as vestimentas ocidentais, o homem de negócios e o professor. O cenário é um trem, certamente o do título, que simbolizava a modernidade, a velocidade e o progresso.
Antes, o mesmo escritor havia publicado o romance O Destino em Lágrimas e Risadas, uma longa história picaresca cujo protagonista tem de escolher entre duas moças, uma cantora tradicional e a filha de um burocrata ocidentalizado, que pretende ser chamada ao modo inglês, de "Miss Helen".
Segundo Rana Mitter, "o livro é cheio de fugas emocionantes, artes marciais e sentimentalismo desenfreado, mas o tema, a escolha entre a tradição e a modernidade, é claríssimo". (p. 131-132, da edição italiano desse livro, La Cina Moderna; Milano: Mondadori, 2008).

MONDAY, MARCH 1, 2010

300) China: Small Biblio for Great Research

Some books worth consulting:

John K. Fairbank: Trade and Diplomacy on the China Coast (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1953)

John K. Fairbank: The Great Chinese Revolution, 1800-1985 (Pan Books, 1988)

John K. Fairbank, Ssu-Yu, Teng: China's Response to the West - a documentary survey, 1839-1923 (New York: Atheneum, 1966)

John K. Fairbank; Reischauer, Edwin; Craig, Albert M.: East Asia: transition and transformation (Modern Asia Editions, 1976)

Roderick MacFarquhar and Michael Schoenhals: Mao's Last Revolution (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2006)

Roderick MacFarquhar (ed.): The Politics of China: The Eras of Mao and Deng (Cambridge: Cambridge University Press, 1997)

John Gittings: The Changing Face of China: From Mao to Market (Oxford: Oxford University Press, 2006)

Craign Dietrich: People's China: A Brief History (3rd ed.: Oxford: Oxford University Press, 1998)

Rana Mitter: A Bitter Revolution: China's Struggle with the Modern World (Oxford: Oxford University Press, 2004)

David Shambaugh: China's Communist Party: Atrophy and Adaptation (Berkeley: University of California Press, 2008)

Joseph Fewsmith: China Since Tianmen: From Deng Xiaoping to Ho Jintao (2nd. ed.: Cambridge: Cambridge University Press, 2008)

Xiong Yuezhi, "A Summary of the Historical Development of the Chinese Democratic Thought', SASS Paper (Shanghai, 1988)

-=========

My God !!! Quanta bobagem se escreve sobre a China (especialmente aqui no Brasil...). Por isto, quando encontro um artigo como este de Rana Mitter, da Harvard Kennedy School, fico maravilhado. E gostaria de imediato de recomendá-lo aos meus colegas e ex-colegas, aos meus alunos e ex-alunos...

Mauricio David

 

... If you dropped in to China at any point in its modern history and tried to project 20 years into the future, you would almost certainly end up getting it wrong. In 1900, no one serving in the late Qing dynasty expected that in 20 years the country would be a republic feuded over by warlords. In 1940, as a fractious China staggered in the face of a massive Japanese invasion, few would have imagined that by 1960, it would be a giant communist state about to split with the Soviet Union. In 2000, the United States helped China over the finish line in joining the World Trade Organization, ushering the country into the liberal capitalist trading system with much fanfare. By 2020, China and the United States were at loggerheads and in the midst of a trade war.

Twenty years from now, Chinese leader Xi Jinping might still be in power in some fashion even into his 90s; Deng Xiaoping, China’s paramount leader from 1978 to 1989, retained considerable influence until his death at 92, in 1997. Since taking the reins in 2012, Xi has pushed China in directions that have increasingly placed it at odds with its neighbors, regional powers, and the United States.

... One 2024 survey suggested that around 120,000 Chinese are learning Russian; over 300 million are learning English...

 

The Once and Future China

How Will Change Come to Beijing?

Rana Mitter

May/June 2025

Foreign Affairs, April 22, 2025

https://www.foreignaffairs.com/china/once-and-future-china-xi-jinping-rana-mitter  


RANA MITTER is S. T. Lee Chair in U.S.-Asia Relations at the Harvard Kennedy School

 

If you dropped in to China at any point in its modern history and tried to project 20 years into the future, you would almost certainly end up getting it wrong. In 1900, no one serving in the late Qing dynasty expected that in 20 years the country would be a republic feuded over by warlords. In 1940, as a fractious China staggered in the face of a massive Japanese invasion, few would have imagined that by 1960, it would be a giant communist state about to split with the Soviet Union. In 2000, the United States helped China over the finish line in joining the World Trade Organization, ushering the country into the liberal capitalist trading system with much fanfare. By 2020, China and the United States were at loggerheads and in the midst of a trade war.

Twenty years from now, Chinese leader Xi Jinping might still be in power in some fashion even into his 90s; Deng Xiaoping, China’s paramount leader from 1978 to 1989, retained considerable influence until his death at 92, in 1997. Since taking the reins in 2012, Xi has pushed China in directions that have increasingly placed it at odds with its neighbors, regional powers, and the United States. At home, authorities are widening and deepening systems of surveillance and control, clamping down on ethnic minorities and narrowing the space for dissent. On its maritime borders, China engages in ever more confrontational acts that risk sparking conflicts not just with Taiwan but also with Japan and Southeast Asian countries. Farther afield, Beijing has tacitly supported Moscow’s invasion of Ukraine and is widely believed to be responsible for major cyber-interference in Western infrastructure. This trend is hardly promising, and things could get even worse were China to take the bold step of starting a war over Taiwan, an operation for which the Chinese military has long been preparing.

And yet another China remains possible—one that would allow a degree of coexistence with the United States and its allies and partners without requiring the sacrifice of essential global interests or values. To be sure, China may never become the kind of country many Western optimists imagined in the early post–Cold War decades: a gradually more liberal and obliging member of the U.S.-led international order. That horse bolted the stable long ago. But in 20 years, a version of China could emerge with which the West and the wider world can coexist, as long as both China and Western governments avoid the policies that would make conflict inescapable.

That coexistence would not be especially warm, but it would have shed the kind of friction and animosity that loom over relations today. The generation of Chinese leaders after Xi, many of whom came of age during the modest openings of the 1980s, 1990s, and the first decade of this century, might well want to return the country to the promise of those periods. They may also realize that entanglement in any significant military or geoeconomic confrontation will prevent China from achieving its other aims, such as reviving the economy to achieve middle-class growth at home and spread the country’s influence abroad. Beijing cannot wage a big war and still attain economic security. Its aging society and the imperatives of greater regional economic integration to sustain its growth make it harder to endure the consequences of a major conflict—or even just a more confrontational regional and global posture.

But even if China avoids triggering immense conflicts with its neighbors and the West in the near future, it will not simply become a placid member of a steadily eroding liberal international order. Its global influence could grow significantly, in ways that will cause Western countries and liberal democracies considerable angst. The United States and its allies, however, will have to determine whether a China that is a softer incarnation of its current self should be regarded as a legitimate part of a changing global order—or still be treated as an existential threat.

THE RETURN OF THE QING

To understand where China might be going, it’s worth examining a much older pattern that underpins Chinese foreign policy. When the Qing dynasty, which ruled China from 1644 to 1912, had to grapple with European imperial powers in the late nineteenth century, prominent officials crafted two slogans that defined how China should deal with the Western challenge: fuguo qiangbing, or “rich country and strong army,” and zhongti xiyong, or “Chinese for essence, Western for usage.” The ideas behind these phrases have remained constant across the century and a half since they first came to prominence during the late imperial decline of the Qing.

The first drew from famous rhetoric during China’s Warring States period over two thousand years ago. The slogan distilled the country’s abiding material ambitions, its need to attain power through militarized national security and prosperity. In the last century, other great powers have deprioritized the quest for military strength, whether because of defeat in war (as was the case with Germany and Japan) or imperial decline (as with the United Kingdom, which went from being a great power at the start of the twentieth century to a middle power by its end). China has not.

The second phrase denoted the idea that a non-Western country could adopt some of the frameworks of Western modernity—such as particular kinds of military technology or constitutional and legal reforms—without sacrificing its authentic cultural self. In 1865, Qing officials discussed the opening in Shanghai of the Jiangnan arsenal, China’s first modern weapons factory, in this language. Many non-Western societies embraced similar views, including Japan, a country that modernized rapidly in the twentieth century to compete with Western states while still retaining a distinct sense of its own identity. The challenge they set for themselves was to achieve material progress and improve state capacity without becoming “Western.”

The Qing dynasty ended, but the debate about how to achieve these two national goals did not. The Chinese Communist Party always believed that forging a militarily strong and economically secure China was one of its fundamental objectives. By the 1990s, the CCP wondered whether it should follow the model of Singapore: a country that won global admiration while producing stable governance, a balance between consensus and coercion, and the ostensible adherence to what its longtime leader Lee Kuan Yew called the “Asian values” of deference to authority and communitarianism.

In 20 years, a version of China could emerge with which the West can coexist.

The dual aspirations of these slogans are visible today. China has long wanted to become a wealthy and strong country, but only in the present has it come close to achieving this goal; it now has the world’s second-biggest economy and its second-biggest military. Becoming a great power has coincided with the need to underline the indigenous sources of Chinese greatness. Since at least the 1980s, the CCP has nurtured a modernized, authoritarian version of Confucian culture, stressing the importance of “harmony” in public life, a quality very much at odds with the churning revolution of Mao’s rule from 1949 until his death in 1976. Under Xi, significant resources have been poured into initiatives such as the Confucian canon project, which reached a 20-year milestone in 2023 by classifying over 200 million characters’ worth of texts from China’s cultural traditions.

The core aim of fuguo qiangbing, of becoming wealthy and militarily strong, will define Chinese policy in the years and decades to come. But it could prove tricky for Beijing to attain. Unlike in the imperial age of the nineteenth century, the assertion of military strength in the interconnected twenty-first century can jeopardize the search for prosperity. Precisely because China is not an old-style empire, its growth largely depends on its expansion of supply chains, its investments in other countries, and its unceasing quest to embed itself in new markets. That economic ambition can easily be undone if China engages in alarming military actions. Irredentist adventurism, notably in pursuit of territorial claims in Taiwan, the South China Sea, and along the disputed border with India, could make current and potential partners wonder whether they can truly rely on China.

China may well become more confrontational in its approach to the world. Appeals to economic rationality won’t convince nationalists in the party or on social media who want to see the country assert itself on the international stage. But if China uses force to transform its regional geography, it will change the way that others see it. China might argue that its ambitions are limited, that Taiwan or the South China Sea are exceptions to its general policy of nonconfrontation. But neighbors would find it harder to trust a China that chooses to define its own boundaries and fails to demonstrate any constraints on its own power. China would not be isolated, but it would struggle to build trust and encourage other governments to accept the norms it wants to define the world: untrammeled state power and the subordination of civil rights and freedoms to economic and development goals.

DIRE STRAITS

China would struggle even more to chart a better path were it to choose to wage a war over Taiwan. Such a war would be motivated, in China, by a politics of identity that is largely impervious to economic rationality and other strategic considerations. Still, such a war would create a lose-lose scenario for everyone.

A violent seizure of Taiwan would be hard to accomplish, but China could probably pull it off. The aftermath of such aggression, however, would be deeply damaging for Beijing. The use of military force and the human and economic cost of violence would make all of Asia nervous about Chinese intentions regarding regional maritime routes and provoke many of these countries to ramp up security measures and reject opportunities for greater regional integration. Asian states will worry that China might decide—much as Russia has done since its full-scale invasion of Ukraine in 2022—that some countries are more sovereign than others and that the domestic actions and preferences of neighboring states can somehow constitute a violation of sovereignty. Chinese officials may reject comparisons with Russian actions in Ukraine or the U.S. invasion of Iraq, but decision-makers in Southeast Asia will find it difficult to trust Beijing.

Even if the seizure of Taiwan does not lead to a wider regional confrontation, any number of powerful economic actors in the global North might impose sanctions that would hurt China, and Asia more broadly. Beijing’s ideological coercion or “reeducation” of a conquered island under a regime like that in place in Xinjiang or Tibet would destroy the high-tech, export-oriented economy of the island, which is highly dependent on extensive interactions with the wider world.

Xi at a meeting with foreign business leaders in Beijing, March 2025Xi at a meeting with foreign business leaders in Beijing, March 2025Florence Lo / Reuters

 

The conquest of Taiwan would also deal a huge blow to Chinese soft power. In Asia, the story would take hold that Beijing was never able to peacefully persuade its compatriots to join a greater China. A China that can’t convince a culturally similar territory to join it will struggle to persuade others that it can create a meaningful wider “community of common destiny,” to use CCP terminology. In the region, East Asian and Southeast Asian countries would divert spending away from consumption to building up their militaries, and they would seek to disentangle their supply chains from China.

This post-conflict version of China would become increasingly ostracized. Sanctions from wealthy countries would disrupt the Chinese economy over the medium to long term. Russia was able to turn to China to limit the damage of sanctions after it launched its full-scale invasion of Ukraine in 2022, but China will not have any similar benefactor to provide new, lucrative supply chains or markets, even if it retains its access to much of the global South. Countries in wartime conditions that are cut off even partially from global flows often suffer significant inflation, as Russia has seen since 2022. Chinese policymakers in the 1990s who rejected the “shock therapy” visited on post-Soviet Russia remembered that hyperinflation under the predecessor Nationalist regime had helped usher in a Communist victory in 1949. In the 1980s, even more modest inflation of 20 to 30 percent led to widespread demonstrations and ultimately fueled the political protests that ended bloodily in Tiananmen Square in June 1989. Were Beijing to attack Taiwan, it would risk another devastating inflationary period, with similar effects on social stability.

China will not abandon its claim to Taiwan, as Xi’s 2025 New Year message showed when he declared that “no one can stop the historical trend of national reunification.” The CCP’s close control over media and propaganda, however, means that it could easily choose to deprioritize the quest for unification. That action alone would have tremendous benefits for Beijing. Taiwan is important to Chinese citizens, but they care more about day-to-day issues such as the stability of the economy and jobs. Xi has built up forces on the mainland across from the island and ratcheted up rhetoric targeting Taipei. But China would bolster trust in its position in the region if it toned down its rhetoric and actions related to Taiwan and its maritime claims in the South China Sea, making it clear that these issues can be resolved at some point in the future. Lowering the temperature would go some way toward removing one of the most powerful causes for concern in the wider world about Chinese intentions.

GENERATIONAL SHIFT

Under Xi, China has become more authoritarian in its control of its citizens, more confrontational in its conduct with its neighbors, and more open in its desire to challenge U.S. supremacy. The next generation of Chinese leaders may pull the country in a different direction. In 20 years, the CCP officials now in their 40s will form the bulk of the leadership. Xi could still be in charge, but he will be in his early 90s and likely the only remaining leader whose teenage years were shaped by the Cultural Revolution in the 1960s and 1970s, an experience that seems to have given him an abiding desire for order above all. Instead, the remaining top leaders will be those who grew up in the 1990s and in the first decade of this century. The China of their youth was one where Chinese broadcasting and the press were significantly more open than they are now, where daring journalism was sometimes possible, and where there were still real debates about how China could reform its political system. Those who came of age in the early twenty-first century also experienced a decade of relatively free discussion on social media until that, too, was suppressed.

Just as the Cultural Revolution shaped the very top leaders today, the memories of a more open China will be powerful among leaders in the coming decades—not just high party officials but also figures in business, media, and the parastatal organizations, such as the All-China Federation of Trade Unions, that substitute for civil society. Many of these leaders won’t be liberal in the Western sense of that term; if the wider world expects committed Americanophiles in the Chinese leadership, it will wait in vain. But some are likely to be far more open-minded than they would admit in public today. Indeed, in private, many people in the business, media, and think-tank worlds are frustrated with and despondent about the atmosphere in China. Like their elders, they will remain wary of the United States, but they may not, for instance, be as interested in partnering with Russia, a country they regard as offering no serious economic opportunities. Xi’s father loved Russia because of its cultural and political influence on the revolution that would drive the Communists to power in China in 1949, and many Chinese citizens today tolerate Russia because it is vigorously anti-Western. But the public does not have a strong bond with the country. One 2024 survey suggested that around 120,000 Chinese are learning Russian; over 300 million are learning English.

The transfer of power to this jiulinghou (post-1990s) generation could encourage decision-makers in China to recognize that less is more. The country need not change its goals in the coming decades: it will still want to be a global power with a strong army and to see the world in the communitarian, authoritarian terms that suit the CCP. But future leaders may see value in moderating China’s authoritarianism in ways that would make it more powerful. Beijing’s attempts to expand its influence have been damaged by its encroachment on others and its lack of transparency and prickliness in international diplomacy. In contrast, countries such as India, Qatar, Turkey, and the United Arab Emirates have taken pains to project themselves as cooperative actors on the international stage even when their internal politics have moved in illiberal directions. These countries have frequently pursued goals not aligned with those of Western countries, such as India’s purchase of Russian oil and weapons, but the perception that they do not seek to reshape the world order to suit themselves has in fact magnified their influence.

Future Chinese leaders could well be nostalgic for the China of the late 1990s that was able to create a more favorable, global image for itself after the disaster of Tiananmen Square. This China would still strive for prosperity and strength, but it would assume that relative openness to the world is the best way to get to prosperity and strength. Even as it eschews any aspiration to be Western, it would be keen to acknowledge that Chinese identity has always been pluralistic and draws on many external influences. At home, it would recognize that would-be totalitarian surveillance states are never guaranteed survival—see, for instance, East Germany. It would relax the kinds of controls and systems of surveillance and censorship that it is now tightening, not just with the hope of producing greater social harmony and stability but also presenting a China that is more appealing to the world.

A more moderate but still authoritarian China will not be the pluralist democratic country once dreamed of by Western politicians, such as U.S. President Bill Clinton, and senior CCP figures from earlier eras, such as former Politburo members Li Rui and Zhao Ziyang. But it may be a realistic medium-term outcome. Such a China may also resemble much of the rest of the world, as the drift toward authoritarianism in global politics seems likely to continue into the 2030s and beyond. By that time, many countries in the West, never mind the rest of the world, may have adopted more illiberal policies at home, restricting personal freedoms and the movement of people. Few countries, not even the United States, will be in a rush to advance a global campaign for liberal democracy in the years to come. In that environment, a China under less sharp-edged leadership could very well seem more compatible with the future international system. A more illiberal global atmosphere, ironically, could allow China to loosen up in areas in which doing so might expand its global influence and in which it no longer feels vulnerable to liberal counterattacks.

A TALE TO TELL

In this scenario, China would still need to overcome immense global skepticism about its intentions. A 2023 Pew survey across a variety of countries concluded that, despite international concerns about U.S. interference, impressions of the United States were still much more favorable than those of China. During the Cold War, the United States managed to create a persuasive vision of itself as a leader of a liberal world order that ultimately triumphed over a rival Soviet order. China will need to conjure something similarly attractive if it wants to cement its global power and economic and political preeminence. It will want the world, particularly the countries of the global South, to see it as an economically robust and militarily strong country, one that remains rooted in its own core cultural identity while also serving as an exemplar for other societies seeking prosperity in difficult circumstances.

It would not be necessary for all of China’s ideological messages to be comprehensible across different cultures and societies. After all, it’s often said that the United States has a story that can resonate far beyond its shores, and that story helps create the country’s soft power, but in reality, the United States sells a highly particular version of itself abroad. Many aspects of American life—for instance, the view held by many Americans that freedom and the right to bear firearms are inextricable—do not resonate outside the United States. China’s internal debates, such as arguments about whether Communists or Nationalists were more instrumental in the defeat of Japan in World War II or reformulations of Marxist-Leninist theory (Xi calls himself a “twenty-first-century Marxist”), are of little interest to those outside the country. But China can still offer a vision of itself that appeals to the outside world.

There is a precedent. Modern China has produced a global ideology in the recent past: Maoism. It’s often forgotten how influential this strand of thinking was just over half a century ago. In India, in Peru, and on the streets of Paris, different rebel groups found the package of convictions that went under Mao’s name to be a potent source of ideological power. Many of the specifics of Mao’s thought were geared toward China’s own realities of peasant revolution and the search for a post-Qing political settlement. But Maoism seemed to fit a 1960s moment, when wealthy and developing countries alike were exploding in revolution against their existing systems. The vision of youthful rebellion against a calcified, aging system and of a revolutionary future anchored in the countryside offered more than enough for people outside China to use for their own purposes.

Of course, in the decades to come, China will not export a violent revolutionary cult. Instead, Beijing could succeed by offering a plausible story about itself in the turbulent 2030s, when liberal pluralist democracy may well have become a minority taste. By then, the majority of global political regimes could range from hybrid illiberal democracies to authoritarian states. As a stable, economically productive, and technologically innovative polity, China could comfort and even inspire elites and ordinary people in other countries. It already does so. As much as many Indians mistrust China’s intentions, for instance, many Indian political and business elites evince increasingly open admiration for the Chinese system and its undeniable material achievements. In selling its example and worldview, China could draw on Confucian ideas, including the notion that collective values are more meritorious than individualistic ones. China could champion “authoritarian welfarism,” in which governments combine coercive top-down control with significant social spending to provide public goods and reduce inequality—and in so doing, highlight the perceived failures of liberal free-market capitalism. Versions of this politics have already gained adherents in the United States, Europe, and Latin America in the past decade, as liberal individualism has been increasingly called into question. China could make the case that the endpoint for a prosperous and stable society looks like what is on offer in Beijing rather than in Paris and New York.

A portrait of Mao on the Tiananmen Gate in Beijing, March 2025A portrait of Mao on the Tiananmen Gate in Beijing, March 2025Go Nakamura / Reuters

 

China can give substance to its global appeal by concentrating on one key issue, the green energy transition, portraying itself as a leader when the United States has turned in another direction. In 20 years, China could reach the apex of its current strategy of becoming the world’s dominant player in facilitating the transition by continuing to export electric vehicles and the components to make green energy more widely available and by increasingly shifting to cleaner sources of energy production at home. By providing global public goods, it can link the values of collective striving embedded in “authoritarian welfarism” with the moral imperatives of energy transition. If the West is split, with Europe more interested in green technology than a United States still significantly committed to fossil fuels, China will find it easier to make pragmatic clean energy partnerships with European states. China would be both an exemplar and a provider for growing, energy-hungry countries elsewhere, too, especially those that are particularly vulnerable to climate change. China will find it much easier than liberal Western states to speak to the needs of people in large countries susceptible to mounting environmental disasters, such as Indonesia, Nigeria, and Pakistan, whose large populations have rising consumer demands. It can frame its green offerings not just as a matter of practical necessity but also of justice, supplying what the Western countries principally responsible for this crisis cannot.

But to cast itself as such a savior, China will need to create a society that is at least broadly prosperous and stable and whose large armed forces are capable but seldom stray from the barracks or port. That sort of China could promote the idea that the country has a unique system of political and economic thinking and strategy (zhongti, “Chinese for essence”) that nonetheless can be used elsewhere by those who care to learn from it. As China courts middle powers with this narrative, the West could find it hard to push back.

China could also emerge as a hub for new technology by the 2030s, with considerable autonomy from the United States, should the trend toward technological and trade “decoupling” continue. Fewer Chinese young people will likely be studying in the West, and the already small number of Westerners who do so in China will remain limited. China and the United States will likely grow further apart as their ecologies of technology diverge further over time.

But even as China’s scientific development in fields such as artificial intelligence becomes more distinct from that of Western countries, tech developers and entrepreneurs will want to participate in both spheres. By the 2030s, technological norms might meet and compete in the Middle East, Southeast Asia, and South America, sometimes forming hybrid tech cultures that mix elements from China and the West. China will seek to draw more people into its tech orbit. Chinese universities and research institutes will host a growing number of students and researchers from Southeast Asia and beyond. Some of the most creative scientific work might well happen in third countries, where researchers and entrepreneurs are freer to mix and match what they learn. Decoupling, which would force scientific research and development into separate silos, would be bad for the Western and Chinese science bases but might be the making of several emerging middle powers.

CHINA IN THE CRYSTAL BALL

In 20 years, China could be a very different geopolitical actor than it is now. It could have moderated its authoritarianism, possess but not use military force, and be constrained as well as enabled by its major trade and technology links. This China would still be a country whose norms are different from those of the ever-shrinking liberal world, and its capabilities would still undoubtedly make neighbors and rivals nervous. But Western countries would find such a China manageable and also harder to posit as an existential geopolitical rival.

To reach that point, China will have to change. It will need to convince other countries that it does not seek to resolve issues through confrontation, whether through conventional military means or the use of cybertechnology. It will have to wean itself from its tendency to switch between saccharine rhetoric about its own place in the global order and, on the other hand, harsh screeds and coercive trade and military tactics when countries don’t fall in line. Such rhetoric works in the closed media environment at home: it has little global appeal, even among countries that profess some sympathy with China’s worldview.

Change is inevitable in China over the next 20 years, but external factors will likely be secondary in shaping that change. Instead, long-term domestic trends will define China’s future. These include the country’s need to care for an older and sicker population, the rise to maturity of a generation that did not grow up with the belief that the United States is China’s primary enemy, and the need to create stable higher-value jobs with a shrinking working-age population. The current downturn in domestic professional middle-class employment can be solved only by long-term solutions that involve China doing a lot more work to become a trusted and cooperative actor in the global economy.

By the 2030s, liberal pluralist democracy may be a minority taste.

China and the United States should both note that by the middle of the twenty-first century, the powers of the global South will be much stronger political, economic, and technological actors in their own right, not chess pieces in someone else’s game. The wider world is unlikely to take the West’s negative assessments of China as gospel; many outside the West will see the benefits of a China whose economic power, huge markets, and capacity to innovate in green energy and artificial intelligence is useful to them. But China’s military buildups and mercantilist economics will rebound on the country, reminding its partners that they should not become dependent on Beijing. A version of China that the world, including the global South, can live with would not have to be democratic or liberal. But it would need to be one that acknowledges its own errors, is much more transparent, and understands that any use of military or other coercive force (including in cyberspace) will fundamentally damage trust in its international relations.

China may well succeed in fulfilling the paired aspirations of the Qing era, the quest for geopolitical and economic power, along with the retention of a fundamental “Chinese essence.” But it will not do so if it chooses to start major military conflagrations in Asia. As long as a plausible case can be made that China is a military threat, Beijing gives the Western world an argument that can be used against it. By taking a less confrontational and militarist posture, however, China will give the West greater dilemmas to solve. Some Western countries may find Chinese-style welfarist authoritarianism attractive. Western policymakers and thinkers will have to determine whether a powerful state that is a geoeconomic and ideological challenge but not a military one still deserves to be treated as an existential danger.

A China that looks like the creator of a peaceful order in the 2040s will be much harder to argue against in the West and the wider world than its current confrontational incarnation. It is unclear whether China can really take that path. Still, over the past century, the least reliable way to predict what China will look like in 20 years has always been to extrapolate in a straight line from where it is now. 


Rodes: do florescimento aos vagões que não retornam - João Pedro Levy

 Uma reconstrução histórica de uma pequena parte da milenar civilização judaica que os bárbaros do século XX tentaram eliminar pela via genocida do Holocausto, mas que resistiu e que reaparece aqui na reconstrução histórica de um dos seus descendentes, cujos antenati conseguiram emigrar para o Brasil, um deles meu amigo e aluno João Pedro Levy: 

Rodes: do florescimento aos vagões que não retornam

João Pedro Levy

(Recebido em 24/04/2025)


A Ilha de Rodes iniciou o século XX pertencendo ao decadente Império Otomano.  

O século XIX trouxe importantes inovações tecnológicas para a vida do continente europeu: a Revolução Industrial abriu trilhos de trem que conectaram distâncias em tempo recorde. Esse ritmo não poupou a ilha otomana: no fim do século, Rodes começou a receber a influência do continente de maneira progressiva. A comunidade judia da ilha, que a dividia com populações gregas, árabes e outros povos – como era comum no Império Otomano - não passou ilesa desta tendência. 
Durante as duas primeiras décadas do século XX, a comunidade viu seus filhos e filhas saírem em busca de aproveitar as benesses do desenvolvimento de forma mais intensa noutros espaços. Brasil, Argentina, Estados Unidos, Congo Belga (atual Zaire), África do Sul, Egito e Canadá foram espaços muito procurados por esses judeus sefarditas. Tradição e modernidade testavam os limites para a inserção desses imigrantes nas novas sociedades das quais passavam a fazer parte. Levaram consigo a religião - em torno da qual tinham aprendido a viver em Rodes, pois o judaísmo ditava como as pessoas acordavam até a hora de a pessoa se deitar, e tudo o que havia durante estes dois marcos -, as roupas do corpo, as receitas de comidas típicas e o Ladino, a língua que era falada pela comunidade no seu dia a dia.  

Os anos 1900, 1910 e 1920 modificaram profundamente a ilhota: ruas, carros, máquinas, navios a vapor. Franceses aproveitavam a influência estendida sobre os territórios do Império Otomano e levaram a Rodes uma Alliance Française: os judeus da ilha, então, tinham a possibilidade de estudar no modelo laico criado na época de Napoleão, o chamado lycée, e entendiam um pouco melhor o que ocorria naquele mundo em transformação 

Depois deste contexto prévio, nossa história começa seu rumo até o fim: em 1923, depois de 4 anos terminada a Primeira Guerra Mundial, o Tratado de Lausanne, imposto ao Império Otomano – que ficou no lado perdedor daquele conflito -, cede a soberania da Ilha de Rodes ao Reino da Itália.  

A Itália vivia um regime monárquico com um Parlamento que passou, em pouco tempo, a ser controlado por Benito Mussolini. O regime fascista estava no poder desde 1923. Na Alemanha, Hitler ainda engatinhava neste momento. 

O Reino da Itália construiu um objetivo: os territórios, no mar Mediterrâneo, que passaram à soberania italiana, mas estavam longe da península itálica original, deveriam passar por um processo de “italianização”.  
Esse processo aumentou ainda mais a chegada da “modernidade” à ilha: rádios com músicas italianas, dança, revistas, livros dos grandes autores italianos. Abre-se uma “Scuola”, regida por mulheres pertencentes à hierarquia da Igreja Católica, e a vida da comunidade judaica da ilha se torna ainda mais influenciada pelo modelo de educação do continente. Muitos pensam em concluir estudos nas faculdades da Itália.  
Algumas pessoas da administração do Estado italiano mudam-se para Rodes, tornando-se mais um ponto de encontro da população local com influências de fora. Italianos ricos se instalam na ilha e se encontram com a população da comunidade judaica, geralmente jovens, em pontos fora da cidade murada, onde a juderia se encontrava. São restaurantes, praias, bares. Alguns se apaixonam. Parecia que a ilha vivia realmente um momento de florescimento.  

Porém, a década de 1930 mudará totalmente este cenário. 

Em 1933, Hitler ascende ao poder na Alemanha e faz avançar, no país, a ideologia nazista. Parte importante deste movimento se concentrava em designar ao povo judeu um estereótipo de sub-humanidade e de o identificar como causador dos males maiores daquele momento. A fome vinda da depressão econômica que arrasava o mundo desde 1929, o desemprego, a derrota na Primeira Guerra, “retrocessos” entendidos na cultura que se instaurou na Alemanha depois da queda do Segundo Reich, o Império Alemão. Essas culpas e muitas outras foram cuidadosamente pensadas para criar, na concepção de todo um povo, um horror a um povo. O caminho para a sua posterior eliminação não começou nos campos de concentração e, sim, com a normalização quotidiana da violência verbal, física e da marginalização do povo judeu, às quais muitas pessoas se acostumaram e ignoravam seu acontecimento. 

Nas vésperas da Segunda Guerra, em 1938, o Reino da Itália e a Alemanha nazista já tinham iniciado o processo de aproximação e de formação de uma aliança contra inimigos em comum. 

A Alemanha nazista, contudo, tinha muito mais capacidade econômica e militar do que seu aliado italiano, e a influência do regime nazista na Itália foi inevitável. 

Em 1936, Mario de Vecchio é apontado como governador do Dodecaneso, região admnistrativa onde Rodes se encontrava. Germanófilo, o governador começa a atacar direitos da comunidade judaica de Rodes: ordenou que as lojas dos judeus ficassem abertas no shabbat, nas festas do calendário e fechou a escola judaica (Yeshivá). Proibiu o abate de animais segundo os rituais judaicos e transformou locais importantes para a vida judaica em instituições públicas. Chegou a exigir a mudança do cemitério judaico antigo e usou lápides judaicas para construir sua nova casa. Stella Levi comenta que foi um momento de muita dor aquele de exumarem os corpos da comunidade, pois, no judaísmo, o repouso do falecido é visto como extremamente sagrado e sua profanação, algo impensável. 

Em 1938, leis raciais são passadas na Itália e os judeus, que antes gozavam de direitos de cidadania como quaisquer cidadãos italianos, passam a ser identificados como cidadãos de segunda classe. Sua educação, seu lazer, sua religião e muitos aspectos ligados à manutenção de sua dignidade são repentinamente retirados de suas vidas. Não viram, porém, que esse processo era o início de uma aproximação da tendência que se desenhava no continente para os judeus que lá se encontravam. Essas leis proibiram que os judeus tivessem propriedade, contratassem não judeus, e a população não judaica não podia recorrer a farmacêuticos ou médicos judeus.  

Uma lei estipulou que judeus chegados à ilha depois de 1919 deveriam deixá-la e isso afetaria mais de 500 judeus naquele momento. Uma comitiva judaica vinda do atual Estado de Israel se reuniu com De Vecchi para evitar esse deslocamento. 

E os judeus não entenderam o que ocorria? Achavam-se muito distantes, afinal, Rodes é uma ilha mais próxima da Turquia e do Oriente Médio do que da maioria dos países europeus, e pertencente à soberania italiana, o que parecia garantir uma certa imunidade às políticas nazistas, embora houvesse a aliança entre os países.  Além disso, a comunidade era pequena: devido às imigrações contínuas antes citadas, em 1944, pouco mais de 1600 judeus permaneciam na ilha. Para quem estava lá dentro, embora a vida parecesse estar mais difícil devido aos tempos de guerra, as notícias que chegavam do continente sobre o tratamento dos judeus pareciam exageradas e pouco prováveis de atingir de maneira contundente os habitantes da ilha. No seu livro, “Cem sábados”, Stella Levi comenta que ninguém se preparou realmente, porque não havia a perspectiva de que a deportação ocorresse e que, durante muito tempo, esse pensamento assombrou os sobreviventes, como se eles pudessem ter feito mais, salvado mais gente, saído enquanto era tempo. Não tinha como eles saberem disso. Fizeram o que puderam. 

Nos anos seguintes, conforme a Segunda Guerra avançou para o momento em que a derrota de Hitler já era iminente, alguns eventos perturbaram a vida da ilha: a abertura de frentes de combate contra tropas nazistas e fascistas se tornou prioridade depois de 1943, quando apenas a frente contra a União Soviética, no Leste Europeu, estava conseguindo avanços dentro dos territórios dominados pela Alemanha nazista. Bombardeios começam a atingir a ilha de Rodes devido a esses conflitos entre tropas do Eixo (Itália e Alemanha) e Aliados (principalmente Império Britânico e Império Francês). Casas são atingidas e a principal sinagoga da juderia é avariada por estes bombardeios. A guerra se torna mais palpável para a vida dos judeus.  

Começa também neste momento o aumento da presença de nazistas na Ilha: quando Benito Mussolini cai, em 1943, a apreensão da Alemanha nazista em relação à posse de pontos estratégicos no Mediterrâneo aumenta e, então, eles tomam a Ilha de Rodes, numa batalha chamada “Batalha de Rodes”, feita contra tropas italianas que tinham escolhido se manter fiel ao rei italiano e passaram a identificar os alemães como inimigos. 

O general alemão Ulrich Kleemann é enviado a Rodes, em 1943, e monta uma guarnição com mais de 8 mil homens. Rodes vê se aproximar a guerra e a presença nazista. 

Neste momento, o destino da comunidade já estava mais do que escrito, embora sua população o desconhecesse. 
Anteriormente entendidos como amigos da comunidade judaica, os italianos, que conviviam com a comunidade antes das leis antijudaicas, fizeram a recolha de dados demográficos da comunidade judaica e compartilharam com os alemães, que dispunham de todas as informações necessárias para conceber a deportação. 

Em 1944, na iminência da derrota, Adolf Eichmann, responsável pela execução da “Solução Final”, pede que as comunidades judaicas do Mediterrâneo sejam deportadas para o continente. Rodes estava incluída. 

Em julho de 1944, um comunicado chega à comunidade judaica de Rodes pedindo que todos recolhessem seus pertences e se apresentassem, no dia seguinte, no estádio da Ilha.  

A comunidade assim o fez, ignorando que isso se tratava da preparação para sua saída, sem retorno, da ilha. 

Durante o deslocamento da comunidade, os nazistas tocaram sirenes de guerra para garantir que as outras comunidades da ilha não vissem a movimentação que ocorria.  

Apenas 39 judeus da comunidade conseguiram ser salvos, porque tinham cidadania turca e o embaixador turco conseguiu intervir em favor da sua não deportação. Mais de 1600 judeus, contudo, não tiveram o mesmo destino, e embarcaram em navios abarrotados de pessoas em direção, primeiro, a Atenas. 

O cruzamento até a cidade durou uma semana. Durante este período, todas as necessidades físicas dos judeus começaram a ser negligenciadas, com sede, fome, frio e violência física sendo empregada contra todos. 

Ao chegarem ao continente, foram embarcados em comboios com direção a Auschwitz. Para eles, contudo, foi dito apenas que, em Atenas, sua cidadania turca seria contestada. Não era verdade. 

Durante o traslado até Auschwitz, muitos judeus morreram devido às condições insalubres dos comboios. Não havia água, todos tinham de fazer suas necessidades dentro do espaço do trem, sem qualquer privacidade. Não havia comida.  

Os corpos daqueles que morreram eram apenas jogados para fora do trem, quando esse parava em alguma estação, geralmente por motivos administrativos ou para reabastecimento dos soldados nazistas que acompanhavam os comboios. 

Chegam a Auschwitz em agosto de 1944.  

Mais de 2/3 daqueles que chegaram estarão mortos nas câmaras de gás em menos de duas horas depois da chegada ao campo de concentração, depois de passarem por um processo de escolha que distinguia pessoas capazes de serem usadas como mão de obra escrava. Idosos e crianças eram sumariamente enviados à morte. Passavam aqueles que eram adolescentes ou nos seus vinte anos.  

Nunca mais a comunidade judaica de Rodes se reergueu depois. Seus descendentes, contudo, mantêm viva a memória de um lugar onde muita alegria sempre teve espaço e um modo de vida muito particular embalou sonhos e vidas por gerações. 

Nunca mais! 

Dedico este texto ao meu trisavô, Benzion Levi, e à memória de sua mãe, Bulisa Turiel, sua irmã, Estrea Turiel, seu cunhado, Moshe Hugnu, seu tio, Joseph Turiel e sua tia, Ricca Turiel.

Tenho esta foto de minha tataravó, Bulisa Turiel, que foi uma das deportadas da comunidade a perecer em Auschwitz


Esta é a filha da Bulisa, Estrea Turiel, também morta em Auschwitz.

João Pedro Levy

Niteroi, 24/04/3025

(Postado, com extrema afeição e afinidade intelectual, por Paulo Roberto de Almeida, neste espaco de inteligência histórica, que é o blog Diplomatizzando).

PRA: 

Mensagem final de João Pedro Levy a seu amigo e outrora professor, que agora aprende com ele, uma pequena parte dessa história trágica e emotiva: 

"Muito obrigado pelo interesse nesta história que minha família e eu começamos a tomar conhecimento e a escrever.

Será a primeira vez que alguns bisnetos da Bulisa, ainda vivos, saberão o que ocorreu com ela. Estamos reintegrando a memória da família a essa memória coletiva maior. Minha pesquisa se iniciou há apenas 5 anos. 

Há um museu dedicado à história da comunidade judaica de Rodes na Califórnia. Já mandei para eles fotos da minha família que veio para o Brasil. Temos chance de aparecer em algum calendário enviado à comunidade anualmente para marcar a virada do ano judaico.

Quero muito visitar as instalações do Yad Vashem algum dia para ver os arquivos de minha família." JPL a PRA (24/04/2025)

Superhomens do super morticínio - Paulo Roberto de Almeida

Superhomens do super morticínio

Paulo Roberto de Almeida

        Existem personagens, dos mais sórdidos que a humanidade ocorreu de gerar, por esses acidentes de percurso que por acaso ocorrem nos últimos mil anos de irregular evolução civilizatória, que nos surpreendem a cada duas ou três gerações: esse espaço sombrio no cenário mundial já foi ocupado, nos anos 1930-40, por Hitler, por Mussolini e por Stalin, super crápulas que assassinaram, mandaram assassinar, gazear, fuzilar, esquartejar (e nisso cabe incluir os militaristas-fascistas japoneses na China em 1937-45), ou mataram os próprios comunistas, como Stalin. 

        No século XXI, eles têm legítimos sucessores, tão sórdidos quanto esses antecessores: Putin, em primeiro e distinguido lugar, o Hitler do século XXI, o homem que mais matou supostos “inimigos nazistas” e seus próprios soldados “carne de canhão”, desde que Stalin mandava avançar contra as metralhadoras nazistas em Stalingrado; depois Bolsonaro, o elogiador de torturadores, que, além de lamentar que a ditadura tinha “matado de menos”, mais matou seus próprios concidadãos brasileiros (aliás, em grande parte bolsonaristas), durante a pandemia, comparativamente ou proporcionalmente, mais que a própria China, foco da Covid, com novas “metralhadoras” do brutal negacionismo vacinal e da oposição a medidas profiláticas ao longo do seu horrendo mandato, durante o qual também destruiu a credibilidade diplomática do Brasil; em terceiro, mas não menos importante lugar, o idiota consumado e boçal delirante mandatário do  (ainda) Hegemon mundial, que não hesita em enviar inocentes emigrantes para seus dois Gulags, em Cuba e em El Salvador, onde podem ser esquecidos durante anos, como o foram os do Gulag stalinista. 

        Putin é uma mistura de Stalin e Hitler, sem o carisma de ambos, apenas a brutalidade. Trump é um bufão, como Mussolini ou Berlusconi, um idiota que está esfacelando tudo os próprios EUA construíram ao longo dos últimos 80 anos, entregando tudo, a própria Ucrânia, a Putin, de quem é um joguete e um serviçal obsequioso. Bozo é apenas um palhaço, dos mais patéticos na história do Brasil, um crápula boçal, que não deve ter sucessores na democracia de baixíssima qualidade que caracteriza atualmente o parlamentarismo fake do Brasil. 

        Esses personagens tenebrosos compõem um triste capítulo na história da humanidade, mas ainda não encerraram suas trajetórias respectivas neste passo sombrio do cenário mundial, que nos remete a tristes episódios dos anos 1930-40.

        Continuarei atento, neste meu quilombo de resistência intelectual, aos desdobramentos das ações dos super homens do morticínio.

Paulo Roberto Almeida

Brasília, 25/04/2025


quinta-feira, 24 de abril de 2025

Simpósio Stefan Zweig na Biblioteca Nacional, 25/04/2025 - Programação

 Simpósio Stefan Zweig na Biblioteca Nacional

25/04/2025 - Programação:


Minha saudação aos participantes: 

Mensagem ao Simpósio Stefan Zweig na Biblioteca Nacional

  

Paulo Roberto de Almeida, diplomata, professor.

Nota de saudação aos participantes do Simpósio Stefan Zweig, na Biblioteca Nacional, em 25/04/2025/, via Kristina Michahelles.

  

Saudação a todos os participantes e assistentes ao Simpósio Stefan Zweig na Biblioteca:

 

        Leitor de Stefan Zweig desde a juventude, apreciador de suas muitas biografias, com destaque especial de imenso deleite intelectual para o seu Erasmo, de prazer nômade com o périplo de Fernão de Magalhães, e de um olhar crítico para a política sombria com Fouché (que considero sua melhor biografia, a despeito do personagem execrável), gostaria de saudar todos os organizadores, palestrantes e assistentes deste simpósio, ao qual teria apreciado imensamente participar, como autor de um dos capítulos do livro sobre o Caleidoscópio de Zweig – mas retido em Brasília por outros afazeres –, tenho pelo menos o prazer de enviar minhas saudações a todos, assumindo, ao mesmo tempo um compromisso que pretendo cumprir tão pronto possível: 

        Mantenho, há muitos anos, o hábito de “abusar” de grandes autores do passado, usando suas obras seminais numa série de “clássicos revisitados”, ou seja, retomar essas obras marcantes da aventura humana, reter suas estruturas e estilo, mas reescrever o texto com base nas surpresas da contemporaneidade, refazendo sempre que possível com nossos problemas da atualidade, em especial a brasileira. Tomei essas liberdades com Marx, com Maquiavel, com Tocqueville, com Sun Tzu e, mais recentemente, com Milton Friedman.

        Pois assumo o compromisso de entregar, a curiosos leitores, dentro de alguns meses, minha releitura do “Brasil país de futuro”, que vai rever a visão e as promessas generosas feitas por Stefan Zweig a nosso respeito em 1941. Promessa feita, já está inscrita na minha lista de “trabalhos futuros”. Até lá, saudações a todos e feliz simpósio.

 

Paulo Roberto de Almeida

Brasília, 4905, 24 abril 2025, 1 p.

 


A inaceitável viagem de Lula a Moscou, a convite de Putin - Paulo Roberto de Almeida

A inaceitável viagem de Lula a Moscou, a convite de Putin  

Paulo Roberto de Almeida, diplomata, professor.

Nota sobre a projetada viagem de Lula a Moscou em 9 de maio de 2025

  

        O Presidente Lula aceitou, desde o primeiro minuto, o convite do presidente russo Vladimir Putin para participar em Moscou, no próximo dia 9 de maio das comemorações pelos 80 anos da vitória da antiga União Soviética na chamada “Grande Guerra Patriótica” – nome dado por Stalin – contra as forças da Alemanha nazista, no dia seguinte à assinatura da rendição da Wehrmacht em Berlim (as forças ocidentais o fizeram na cidade francesa de Reims, no mesmo dia 8 de maio). 

           Tanto a comemoração quanto a sinalização desse dia como marcando o final da Segunda Guerra Mundial no teatro europeu passam por cima de um outro fato histórico muito significativo. A guerra deslanchada por Hitler em setembro de 1939, ao invadir a Polônia, não teria sido possível sem a assinatura prévia, em Moscou, no dia 26 de agosto daquele ano, do Pacto Ribbentrop-Molotov, de não agressão entre a Alemanha nazista e a União Soviética stalinista, sem o qual Hitler não teria iniciado a sua guerra de agressão. Relembre-se ainda que, um protocolo secreto anexo ao Pacto, dividia a Polônia entre os dois poderes totalitários, tendo a URSS invadido a Polônia pela sua fronteira oriental poucas semanas depois. 

        Durante dois anos, de setembro de 1939 a junho de 1941, a União Soviética forneceu à Alemanha nazista alimentos, minerais, combustíveis e equipamentos, os quais foram usados por Hitler para subjugar as democracias da Europa ocidental, em novas guerras de agressão devastadoras. A União Soviética já abastecia amplamente a Alemanha da República de Weimar desde os anos 1920, dois países à margem dos sistemas de segurança da Liga das Nações, e continuou o fazendo sob a Alemanha dominada por Hitler, mesmo quando a doutrina oficial da nação comunista era a luta antifascista. A cooperação mútua, bem mais proveitosa à Alemanha nazista do que à URSS, teria continuado, se Hitler não tivesse traído o Pacto de Não Agressão e lançasse a Operação Barbarossa, em junho de 1941. 

        A “pátria do socialismo” não teria sobrevivido aos terríveis ataques da Wehrmacht se não fosse pela maciça ajuda das duas grandes democracias unidas nas Nações Aliadas, Estados Unidos e Reino Unido, que vieram em socorro da URSS nos momentos de maior perigo e durante toda a contraofensiva a partir de 1943. Em outros termos, não se pode esquecer que foram as democracias ocidentais que permitiram à União Soviética fazer frente ao poderio da Alemanha nazista em sua “Grande Guerra Patriótica”.

        Registre-se que a doutrina jurídica da diplomacia brasileira, mesmo durante a vigência do Estado Novo, de notórias simpatias pelos fascismos europeus (até pelo menos 1942), repudiou a invasão armada da Alemanha nazista contra a Polônia em 1939, e instruiu seu ministro (embaixador) na legação em Varsóvia a seguir o governo polonês no exílio. Da mesma forma, o Estado Novo, e depois a República de 1946, nunca aceitou a usurpação territorial soviética contra os três estados bálticos, Estônia, Lituânia e Letônia (com os quais mantínhamos relações diplomáticas desde 1921), e continuou não aceitando a usurpação de suas soberanias até 1961, quando o Presidente Jânio Quadros restabelece relações diplomáticas com a URSS. 

        O Brasil votou na ONU contra a usurpação territorial do Kuwait, invadido pelo ditador Saddam Hussein em 1990, e sua diplomacia sempre acatou os princípios fundamentais do Direito Internacional durante toda a vigência do sistema da ONU desde 1945. O primeiro distanciamento dessa doutrina jurídica da diplomacia brasileira ocorreu sob o governo Dilma Rousseff, quando forças não identificadas, mas distintamente russas, invadiram e anexaram ilegalmente a península ucraniana da Crimeia, em fevereiro de 2014; vários países membros, de acordo a dispositivos da Carta da ONU, condenaram a usurpação russa do território de um país soberano, mas o governo Dilma Rousseff mostrou-se totalmente indiferente ao assunto. Até o governo Donald Trump, no seu primeiro mandato, repudiou a invasão e confirmou, pela voz do seu Secretário de Estado, que os Estados Unidos não reconheciam a Crimeia como sendo pertencente à Federação Russa.

        Em 2022, pouco antes da invasão da Ucrânia por tropas das Forças Armadas da Rússia, o Presidente Jair Bolsonaro, contra as recomendações do Itamaraty, efetuou uma visita a Putin, durante a qual se declarou “solidário” ao país, tendo ao mesmo tempo mantido e aumentado as importações brasileiras de fertilizantes e de combustíveis russos, a despeito de depois condenar, mas apenas formalmente, a guerra de agressão iniciada em 24 de fevereiro daquele ano, por meio do acatamento a uma resolução da Assembleia Geral, na qual não discriminava o país agressor e apenas recomendava uma solução pacífico ao conflito “entre as partes”, como se elas fossem equivalentes. O governo Lula agravou o desrespeito pelo Brasil das normas mais elementares do Direito Internacional, e da própria Carta da ONU, e não vir em socorro a parte agredida, tendo, ao contrário, elevado extraordinariamente as importações brasileiras de fornecimentos russos, demonstrando objetivamente o seu apoio ao agressor. 

        Durante os três anos de guerra, o governo Lula não demonstrou qualquer solidariedade à parte agredida, tendo acatado diversas das teses russas sobre as origens do conflito e possíveis soluções propostas a um cessar fogo, todas elas contrariando disposições da Carta da ONU e diferentes instrumentos do direito internacional humanitário. Ao contrário, tendo já sido expedido mandado de busca e apreensão contra o presidente Vladimir Putin, pelo Tribunal Penal Internacional, do qual o Brasil é membro fundador, o presidente Lula manifestou abertamente sua contrariedade pelo fato de não poder acolher o presidente russo na reunião de cúpula do G20 realizada no Brasil em novembro de 2024, tendo mesmo efetuado tentativas de acolhê-lo no Brasil sem ter de acatar as obrigações estabelecidas no Estatuto de Roma.

        Uma eventual viagem do presidente a Lula a Moscou, num dos momentos mais cruéis da guerra de agressão da Rússia contra a Ucrânia, confirmaria, para vergonha da doutrina jurídica da diplomacia brasileira, um apoio confirmadamente objetivo à potência agressora, contrariando até mesmo as cláusulas de relações internacionais constantes do artigo 4º da Constituição brasileira de 1988.

 

Paulo Roberto de Almeida

Brasília, 4904, 24 abril 2025, 3 p.

 



Postagem em destaque

Livro Marxismo e Socialismo finalmente disponível - Paulo Roberto de Almeida

Meu mais recente livro – que não tem nada a ver com o governo atual ou com sua diplomacia esquizofrênica, já vou logo avisando – ficou final...