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domingo, 26 de novembro de 2017

A tecnologia microeconomica e a globalizacao macro - The New Yorker

David Remnick, o editor da New Yorker, que eu assinei enquanto estava morando "ao lado" de New York,  faz a distinção necessária: a tecnologia não é um resultado impessoal da globalização ou do progresso industrial, e sim o resultado deliberado de esforços intelectuais e práticos de pessoas concretas, trabalhando na intimidade de seus lares ou nos laboratórios empresariais ou universitários.
Existe, portanto, uma distinção importante a fazer entre a globalização em geral, de caráter macroeconômico, que pode ser regulada – mais exatamente contida – por governos e organizações internacionais – pelo regulacionismo excessivo, por exemplo – e, de outro lado, a globalização microeconômica, que é aquela produzida por indivíduos, e que vai continuar, independentemente do que possam fazer, para ajudá-la ou obstrui-la governos e organismos reguladores.
Ele começa assim um número especial da New Yorker sobre esses gênios da inventividade: 

Designing the Future

We often speak of “technology” as an impersonal force, but, in many ways, the opposite is true: the tech that’s inexorably changing our lives has been built by uniquely gifted people who are passionate about what they do. This week, we’re bringing you pieces about the designers, coders, engineers, and inventors whose fingerprints are all over the high-tech world that, for better and worse, we now inhabit. Ian Parker profiles the Apple designer Jony Ive, in “The Shape of Things to Come.” Larissa MacFarquhar meets David Levy, the serial inventor responsible for the laptop touchpad, among other products, in “Looking for Trouble.” Nick Paumgarten enters the world of Shigeru Miyamoto, the Nintendo designer behind Mario and Zelda, in “Master of Play.” Nathan Heller reads the work of Jane McGonigal, the researcher laying the groundwork for the “gamification” of everyday life, in “High Score.” Tad Friend chronicles the ascent of Elon Musk, in “Plugged In.” Finally, in “The Bot Politic,” Jacqueline Feldman explains what it’s like to be a writer for an artificially intelligent bot such as Siri—a job that puts her on a collision course with our received ideas about gender. We hope that you enjoy these glimpses of the individuals giving our technology its distinctive shape.
—David Remnick


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