quinta-feira, 31 de janeiro de 2019

Proposta dos EUA para o Brasil na frente externa - Matias Spektor


Marco Rubio concentra esforços no Brasil, país que quer ver como aliado.

Marco Rubio é chefe de facto da política externa dos Estados Unidos para a América Latina. Como senador do Partido Republicano pelo estado da Flórida, ele tem ascendência sobre a Casa Branca por força do voto latino, capaz de virar resultados numa eleição presidencial.

Rubio não dá ponto sem nó e apostou todas as fichas em virar líder da oposição à ditadura venezuelana. Com persistência ímpar, ele vem conseguindo empurrar o presidente Trump na direção que deseja.

As duas últimas vitórias foram acachapantes. Primeiro, conseguiu fazer com que os EUA liderassem uma coalizão internacional para negar reconhecimento a Nicolás Maduro. Segundo, transformou Juan Guaidó, jovem político desconhecido e sem experiência relevante, em rosto da oposição.

Agora, Rubio está concentrando seu esforço no Brasil, país que quer ver como aliado. O processo começou durante a viagem de Eduardo Bolsonaro a Washington, mas chegou a seu ponto de inflexão na terça (29).

Em artigo de opinião publicado pela CNN, Rubio fez a proposta mais audaciosa já apresentada por um líder político americano em décadas. Se vingar, afetará em cheio a posição do Brasil no mundo.

Rubio argumenta que os Estados Unidos deveriam fazer uma grande barganha diplomática com o Brasil.

O esquema funcionaria assim: os americanos ofereceriam um pacote de concessões ao governo Bolsonaro em troca de ajuda brasileira em temas de interesse geopolítico para Trump.

Na prática, o governo americano jogaria todo o seu peso para garantir a acessão do Brasil à OCDE, um pleito que, se efetivado, produziria enorme impacto positivo nas políticas públicas brasileiras e elevaria o status de Bolsonaro.

Na proposta do senador, a Casa Branca também se empenharia em fazer decolar os planos brasileiros para a base aérea de Alcântara. Com ela, viria uma enxurrada de oportunidades de negócios na área militar.

Em troca, o Brasil assumiria um papel maior na gestão da crise da Venezuela, que deve piorar muito durante os próximos meses e poderá criar instabilidade e insegurança na região. Rubio quer apoio brasileiro para atravessar a turbulência, que já está contratada.

O senador também pede ao Brasil um papel central no afastamento de China, Irã e Rússia, “inimigos da democracia”, da América Latina. A medida forçaria a diplomacia brasileira a dar uma guinada em relação aos Brics.

É impossível saber se a proposta do republicano vai vingar. O processo decisório do governo Trump é caprichoso e avança por sobressaltos, não pela avaliação cuidadosa de cenários alternativos.

Mas o argumento está feito e a bola, em campo brasileiro.

quarta-feira, 30 de janeiro de 2019

Cyberdiplomacy: André Barrinha, Thomas Renard (Global Affairs)

Um artigo importante:



Venezuela: colonia dos comunistas cubanos - esquema de ocupacao do Exercito cubano

Ejercito Cubano en Venezuela

Reproducimos un resumen de este artículo que describe la estructura del ejército cubano en Venezuela, aunque la información no proceda de una Fuente official:
Estructura del ejercito de ocupación cubano en Venezuela.

Oficiales:
• 2 Generales de Brigada, (1 en Fuerte Tiuna otro en Barquisimeto),
• 4 coroneles,
• 8 tenientes coroneles,
• 6 capitanes de fragata,
• 25 oficiales subalternos.
• 4.500 hombres de infantería Organizados en 8 batallones de 500 efectivos, más un batallón estacionado en Fuerte Tiuna.
Con sala situacional independiente instalada en Fuerte Tiuna (Servicio de Remonta) y conectada WF encriptado por cable con el Centro de Operaciones de Comando de Valle Picadura en La Habana. Bajo el comando desde la Habana del general de División Leonardo Adolfo Valdez.
Estas tropas entran a Venezuela y salen hacia Cuba para sus remplazos constantemente, por una pista de aterrizaje ubicada en Apure, y por la rampa 2 (Base aérea) del aeropuerto de Maracaibo.
Llegados a Venezuela a partir de enero de 2012. Estos nuevos contingentes remplazaron los anteriores que comenzaron a llegar en enero y agosto 2011.

Generales:
En la Jefatura del Estado Mayor:
1.- Jefe: General de División Leonardo Adollo, 60 años, de teniente estuvo en Angola, segundo jefe del Estado Mayor de las FARC en Cuba, es coordinador del “Movimiento Bolivariano”. Vice director del Partido Comunista de Cuba. Dirige en Venezuela la “Operación Bastión” que es el nombre de las que realizaran los batallones cubanos estacionados en Venezuela en caso de una “emergencia” ante cambios políticos.
Jefe de Operaciones del Estado Mayor:
2.- General de Brigada Herminio Hernández Rodríguez, Comisario Político asesor de la Sala Situacional de Miraflores. Experto en operaciones urbanas; en manejo de situaciones de crisis. Asesor del CEO y con sede en la JEM de la II División en Fuerte Tiuna. Maneja la Orden de Operaciones para enfrentar (incluyendo empleo de las Milicias) situaciones de desorden civil en 11 ciudades del país, sofocar  cualquier situación que se desencadene.
Jefe del G2 del EMO:
3.- General de Brigada Alejandro Ronda Marrero.
Este general reporta directamente lo que le interesa al Mayor General Hugo Carvajal, actualmente máxima autoridad de la inteligencia nacional con el cargo de Vice Ministro para la investigación Penal. Ronda Marrero bajo la jefatura del Mayor General Carvajal Barrios quien reporta directamente al Presidente de la república, coordina, asesora y dirige desde la DIM-Boleíta en la Div. Telemática, en coordinación con el SEBIN-DIE todas las operaciones de inteligencia y contra inteligencia militar y civil (Comando campaña de Capriles y partidos políticos, y, de militares en servicio activo con comando de tropas, de oficiales superiores). Maneja Personal de oficiales cubanos, Iraní y chino. Opera desde la Jefatura del Estado Mayor de la II división del Ejercito Fte. Tiuna. Tiene injerencia en las Salas Situacionales de Miraflores y del Ejército.

Oficiales estacionados en Venezuela ejerciendo el comando de tropa cubanas, que dependen directamente del General de División Julio Cesar Gandarilla actual Jefe de la Contra inteligencia cubana.
• Ramiro Méndez Olayeta, 59 años
• Eusebio Serrat Lennis
Coroneles:
• Rodrigo Hernández Maite
• Rufino Zabaleta Corvino
• Jaime Freitas Sambrano
• Simon Guillermo Sénior
Tenientes coroneles:
• Luis José Fernández Fernández
• Armando García Rotondaro
• Hermagoras Ruiz
• Braulio Menéndez
• Luis Carlos Castro Guiño
• Federico Trompis Cap. Nav/ Fragata
• Federico Corsi C/A, Infantería de Marina
• Norberto Arango C/F
• Luis Gerardo Vera Gonzales
• Jose Dionisio Bilbao Menéndez
25 Oficiales subalternos de infantería. Constituyen oficiales expertos en inteligencia, contrainteligencia, sabotaje, contra sabotaje que están dirigidos por el General Julio Cesar Gandarilla. Gandarilla es máximo Jefe de la Contra Inteligencia Militar Cubana en Valle Picadura. Portan carnet especial de la DCIM (Suscritos por el General director de la DCIM, F. Figueroa Chacín) venezolana y armamento autorizado con porte de arma especial emitido por el Darfa.
Estos agentes móviles especiales cubanos tienen 12 puntos de concentración en Caracas, ubicados en estaciones de salida y entrada del Metro.
• Dos importantes en el este: En Metro los dos Caminos y Unicentro el Marqués.
• Dos en el Oeste: Parque del Oeste y Capitolio.
• Tres en el Sureste: La Bandera-Roosevelt, UCV y el Valle.
Coordinan con los 70 puestos de comando ubicados en las Urbanizaciones de las zonas residenciales altas de Caracas (Plan Guaraira Repano).
Armas que portan y detentan las tropas cubanas:
• AK-A-103 y AK-109 equivalente el FAL de fabricación Belga
• Lanza cohetes Tropv R1Vde 50 mm.
• Obuses Kalisnef-120contra carros.
• Morteros lanza granadas-tipo Katiuska M30- Kamarakov.

Intendencia:
Uniformes tipo “patriota” venezolano, con insignias y grados militares venezolanos.
Ubicación:
Geoestrategicamente ubicados, (Móviles), de manera tal, que puedan movilizarse y cortar avance de unidades terrestres del Ejército de Venezuela hacia Caracas:
• Agua Viva
• Barinas
• Morón- Coro
• Barquisimeto
• Elorza
• Puerto Cabello
• El Tigre-Pariaguan
• La Encrucijada- Maracay
La base iraní que está localizada en Zuata, Municipio Monagas del Estado Anzoátegui operada por personal Iraní. Ingenieros aeronáuticos, tiene en sus silos, ya en condiciones operativos misiles con alcance de 1.480 Kmts del tipo Sheralabs 3 y tres con un alcance de 2.500 Kmts tipo Alghadv-110. En estos momentos se instalan igualmente en Paraguaná del mismo alcance 6 nuevos misiles tipo Alghadv-110 con un alcance de 2.800 Kmts.”


Cyber-diplomacy, by Andre Barrinha, Thomas Renard - best article in Europe 2018

Cyber-diplomacy: the making of an international society in the digital age


Cyberspace has become a major locus and focus of international relations. Most global powers have now streamlined cyber issues into their foreign policies, adopting cyber strategies, and appointing designated diplomats to pursue these strategic objectives. This article proposes to explore the concept of cyber-diplomacy, by analysing its evolution and linking it to the broader discussions of diplomacy as a fundamental institution of international society, as defined by the English School of International Relations. It argues that cyber-diplomacy is an emerging international practice that is attempting to construct a cyber-international society, bridging the national interests of states with world society dynamics – the predominant realm in which cyberspace has evolved in the last four decades.
This article was published in the academic journal Global Affairs.
The article on cyber-diplomacy written by our Research Thomas Renard and published in the academic journal Global Affairs was awarded the Best Article in Global Affairs Award 2019, by the European International Studies Association (EISA). As a result, the article is now accessible free of charges on the website of Taylor and Francis.


A diplomacia americana e seu passado menos triste - William Burns

A MEMOIR OF AMERICAN DIPLOMACY AND THE CASE FOR ITS RENEWAL
The Back Channel
PREORDER THE BOOK
From America’s “secret diplomatic weapon” (The Atlantic)—a man who served five presidents and ten secretaries of state—comes an impassioned argument for the enduring value of diplomacy in an increasingly volatile world.
AVAILABLE MARCH 12, 2019
play video
Advance Praise
“Bill Burns is simply one of the finest U.S. diplomats of the last half century. The Back Channel demonstrates his rare and precious combination of strategic insight and policy action.”
James A. Baker III

The Back Channel shows how diplomacy works, why it matters, and why its recent demise is so tragic.”
Walter Isaacson, author of Leonardo da Vinci

“A smart, plainspoken account of America’s changing role in the world and the power and purpose of American diplomacy at its best.”
Hillary Clinton

The Back Channel is an incisive and sorely needed case for the revitalization of diplomacy.”
Henry Kissinger

The Back Channel is a masterfully written memoir from one of America’s most accomplished and respected diplomats.”
Madeleine K. Albright

The Back Channel brings all the behind-the-scenes efforts into the light, and brings readers into the room to share the journey of a talented, tough-minded diplomat.”
John Kerry

The Back Channel deserves to be widely read—it’s a great book filled with fascinating stories and the kind of wisdom that is sorely needed these days.”
George P. Shultz

“The best diplomatic memoir of the post-Cold War period.”
John Lewis Gaddis, Robert A. Lovett Professor of Military and Naval History, Yale University

“Burns’s compelling, fast-paced, and witty narrative is necessary reading for America’s next generation of diplomats.”
Condoleezza Rice
PREORDER THE BOOK

O censo de 1872 revisitado - Jornal Nexo

ESPECIAL

Censo de 1872: o retrato do Brasil da escravidão
Por Daniel Mariani, Murilo Roncolato, Rodolfo Almeida e Ariel Tonglet em 27 de junho de 2017

O Brasil contava meio século desde a sua independência de Portugal, mas continuava sem poder dizer, em números, quem era. A prática de se recensear de tempos em tempos a população era comum entre países tidos como modernos e consolidados, como Estados Unidos, que contava seus habitantes desde 1790. Durante muito tempo, o conhecimento sobre o total de brasileiros dependeu de estimativas grosseiras. Na década de 1870, o governo imperial de D. Pedro 2o vê o momento adequado e planeja a realização de tal empreitada para finalmente conhecer e poder mostrar ao mundo um quadro idealmente próximo da composição populacional do país.


Vejam neste link: https://www.nexojornal.com.br/especial/2017/07/07/Censo-de-1872-o-retrato-do-Brasil-da-escravidão?utm_medium=Email&utm_campaign=BoasVindas1&utm_source=assgeral&utm_content=jornalismopremiado

Imperdível...
PRA

terça-feira, 29 de janeiro de 2019

Historia monetaria e financeira do Brasil, 1960-2016 - Marcio Garcia et alii (NBER)


NBER WORKING PAPER SERIES

THE MONETARY AND FISCAL HISTORY OF BRAZIL, 1960-2016
Joao Ayres Marcio Garcia Diogo A. Guillén Patrick J. Kehoe

Working Paper 25421 http://www.nber.org/papers/w25421

NATIONAL BUREAU OF ECONOMIC RESEARCH 1050 Massachusetts Avenue
Cambridge, MA 02138
January 2019


This is a chapter in forthcoming book The Monetary and Fiscal History of Latin America. 

We would like to thank Marcelo Abreu, Pérsio Arida, Edmar Bacha, Marco Bassetto, Tiago Berriel, Afonso Bevilaqua, Amaury Bier, Claudio Considera, Gustavo Franco, Fabio Giambiagi, Claudio Jaloretto, Joaquim Levy, Eduardo Loyo, Timothy Kehoe, Ana Maria Jul, Randy Kroszner, Pedro Malan, Rodolfo Manuelli, Andy Neumeyer, Juan Pablo Nicolini, Affonso Pastore, Murilo Portugal, Thomas Sargent, Teresa Ter-Minassian, José Scheinkman, Rogério Werneck, and participants at the “Monetary and Fiscal History of Latin America” workshops held in the University of Chicago, LACEA-LAMES in Buenos Aires, PUC-Rio, Central Bank of Chile, and Inter-American Development Bank. This project was coordinated by Marcio Garcia. The views expressed herein are those of the authors and not necessarily those of the Federal Reserve Bank of Minneapolis, the Federal Reserve System, Inter-American Development Bank, or the National Bureau of Economic Research.

At least one co-author has disclosed a financial relationship of potential relevance for this research. Further information is available online at http://www.nber.org/papers/w25421.ack
NBER working papers are circulated for discussion and comment purposes. They have not been peer-reviewed or been subject to the review by the NBER Board of Directors that accompanies official NBER publications.
© 2019 by Joao Ayres, Marcio Garcia, Diogo A. Guillén, and Patrick J. Kehoe. All rights reserved. Short sections of text, not to exceed two paragraphs, may be quoted without explicit permission provided that full credit, including © notice, is given to the source.



The Monetary and Fiscal History of Brazil, 1960-2016
Joao Ayres, Marcio Garcia, Diogo A. Guillén, and Patrick J. Kehoe NBER Working Paper No. 25421
January 2019


JEL No. E0,E02,E3,E4,E42,E5,E58,E6


ABSTRACT
Brazil has had a long period of high inflation. It peaked around 100 percent per year in 1964, decreased until the first oil shock (1973), but accelerated again afterward, reaching levels above 100 percent on average between 1980 and 1994. This last period coincided with severe balance of payments problems and economic stagnation that followed the external debt crisis in the early 1980s. We show that the high-inflation period (1960–1994) was characterized by a combination of fiscal deficits, passive monetary policy, and constraints on debt financing. The transition to the low-inflation period (1995–2016) was characterized by improvements in all of these features, but it did not lead to significant improvements in economic growth. In addition, we document a strong positive correlation between inflation rates and seigniorage revenues, although inflation rates are relatively high for modest levels of seigniorage revenues. Finally, we discuss the role of the weak institutional framework surrounding the fiscal and monetary authorities and the role of monetary passiveness and inflation indexation in accounting for the unique features of inflation dynamics in Brazil.

Joao Ayres
Inter-American Development Bank jluizayres@gmail.com


Marcio Garcia
Pontifical Catholic University of Rio De Janiero marciogomespintogarcia@gmail.com


Diogo A. Guillén
Itau-Unibanco Asset Management dguillen@gmail.com


Patrick J. Kehoe
Department of Economics Stanford University
579 Serra Mall
Stanford, CA 94305
and NBER patrickjameskehoe@gmail.com



Postagem em destaque

Livro Marxismo e Socialismo finalmente disponível - Paulo Roberto de Almeida

Meu mais recente livro – que não tem nada a ver com o governo atual ou com sua diplomacia esquizofrênica, já vou logo avisando – ficou final...