Temas de relações internacionais, de política externa e de diplomacia brasileira, com ênfase em políticas econômicas, em viagens, livros e cultura em geral. Um quilombo de resistência intelectual em defesa da racionalidade, da inteligência e das liberdades democráticas.
quarta-feira, 2 de setembro de 2009
1336) Ranking das universidades latino-americanas
CONTINENT RANK UNIVERSITY WORLD RANK
1 Universidade de São Paulo 38
2 Universidad Nacional Autónoma de México ** 44
3 Universidade Estadual de Campinas 115
4 Universidade Federal de Santa Catarina Brasil 134
5 Universidade Federal do Rio Grande do Sul 152
6 Universidade Federal do Rio de Janeiro 196
7 Universidade de Brasília 204
8 Universidad de Chile 227
9 Universidade Federal de Minas Gerais 241
10 Universidade Estadual Paulista 269
11 Universidad de Buenos Aires 291
12 Universidad Autónoma del Estado de México 348
13 Universidade Federal do Paraná 352
14 Pontificia Universidade Católica do Rio de Janeiro 354
15 Universidad de Guadalajara 385
16 Universidad de Costa Rica 386
17 Tecnológico de Monterrey * 391
18 Universidade Federal do Rio Grande do Norte 419
19 Universidade Federal da Bahia 422
20 Universidad de los Andes 459
21 Universidad de Concepción 497
22 Universidade Federal do Ceara 503
23 Universidade Federal Fluminense 517
24 Universidade Federal de Pernambuco 522
25 Universidad de la República ** 530
26 Universidad Nacional de Colombia 541
27 Universidad de los Andes Mérida 564
28 Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul 566
29 Pontificia Universidad Católica de Chile * 633
30 Universidad Nacional de la Plata 659
31 Instituto Politécnico Nacional 716
32 Universidad Simón Bolívar Venezuela 729
33 Universidade do Estado do Rio de Janeiro 733
34 Universidad Autónoma Metropolitana 744
35 Universidade Federal de São Paulo 759
36 Universidad de Antioquia 761
37 Universidad Nacional de Cordoba 762
38 Universidade do Vale do Rio Dos Sinos 768
39 Fundação Getulio Vargas 773
40 Universidade Estadual de Maringá 777
41 Universidad de Puerto Rico Mayaguez 779
42 Universidade Federal de Lavras 807
43 Pontificia Universidad Católica del Perú 827
44 Universidade Federal de Viçosa 856
45 Universidade Federal de Uberlândia 862
46 Universidade Federal de Goiás 870
47 Universidade Federal de São Carlos 900
48 Universidad Nacional Mayor de San Marcos 906
49 Universidade Federal de Santa Maria 909
50 Universidad Austral de Chile 932
51 Centro Universitário Senac Servico Nacional de Aprendizagem Comercial 949
52 University of the West Indies 951
53 Pontificia Universidad Javeriana 975
54 Pontificia Universidade Católica de São Paulo 981
55 Universidade Estadual de Londrina 984
56 Universidade Federal da Paraíba 990
57 Universidad del Valle 994
58 Universidade Federal do Pará 998
59 Universidade Regional de Blumenau 1,006
60 Universidade de Santa Cruz do Sul 1,007
61 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso * 1,027
62 Escuela Superior Politécnica del Litoral 1,059
63 Universidad Autónoma de Nuevo León 1,065
64 Universidad Tecnológica Nacional 1,069
65 Universidad Nacional del Nordeste 1,095
66 Universidade Federal do Espírito Santo 1,098
67 Universidad Técnica Federico Santa María 1,146
68 Universidade de Passo Fundo * 1,178
69 Universidade do Estado de Santa Catarina 1,181
70 Universidad Veracruzana 1,183
71 Universidade Federal de Campina Grande 1,198
72 Universidad de Puerto Rico 1,224
73 Universidade Federal de Juiz de Fora 1,227
74 Pontificia Universidade Católica do Minas Gerais 1,231
75 Universidade de Taubate 1,234
76 Universidad de Sonora 1,252
77 Universidad Autónoma de Baja California 1,257
78 Universidad Nacional de Rosario 1,262
79 Universidad Nacional de Colombia Medellín 1,277
80 Escuela de Administración Finanzas y Tecnología Medellín 1,294
81 Universidad Nacional Costa Rica 1,316
82 Colegio de México 1,317
83 Universidad Católica Argentina 1,343
84 Universidad de Santiago de Chile 1,350
85 Universidad de San Carlos de Guatemala 1,351
86 Universidad de Talca 1,385
87 Universidade Federal do Rio Grande 1,391
88 Universidad Iberoamericana 1,396
89 Universidad Autónoma de Puebla 1,399
90 Universidad Nacional de Cuyo Mendoza 1,414
91 Pontificia Universidade Católica do Paraná 1,415
92 Universidad Central de Venezuela 1,416
93 Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo 1,425
94 Universidad de Colima 1,437
95 Universidad Nacional del Sur 1,444
96 Universidad Autónoma de Tamaulipas * 1,447
97 Universidade Presbiteriana Mackenzie 1,454
98 Senac São Paulo 1,462
99 Pontificia Universidade Católica do Campinas * 1,470
100 Universidad de las Américas Puebla 1,478
Metodologia:
About the Ranking
Objectives of the Webometrics Ranking of World's Universities
The original aim of the Ranking was to promote Web publication. Supporting Open Access initiatives, electronic access to scientific publications and to other academic material are our primary targets. However web indicators are very useful for ranking purposes too as they are not based on number of visits or page design but on the global performance and visibility of the universities.
As other rankings focused only on a few relevant aspects, specially research results, web indicators based ranking reflects better the whole picture, as many other activities of professors and researchers are showed by their web presence.
The Web covers not only only formal (e-journals, repositories) but also informal scholarly communication. Web publication is cheaper, maintaining the high standards of quality of peer review processes. It could also reach much larger potential audiences, offering access to scientific knowledge to researchers and institutions located in developing countries and also to third parties (economic, industrial, political or cultural stakeholders) in their own community.
The Webometrics ranking has a larger coverage than other similar rankings (see table below). The ranking is not only focused on research results but also in other indicators which may reflect better the global quality of the scholar and research institutions worldwide.
We intend to motivate both institutions and scholars to have a web presence that reflect accurately their activities. If the web performance of an institution is below the expected position according to their academic excellence, university authorities should reconsider their web policy, promoting substantial increases of the volume and quality of their electronic publications.
Candidate students should use additional criteria if they are trying to choose university. webometrics Ranking correlates well with quality of education provided and academic prestige, but other non-academic variables need to be taken into account.
Design and Weighting of Indicators
The unit for analysis is the institutional domain, so only universities and research centres with an independent web domain are considered. If an institution has more than one main domain, two or more entries are used with the different addresses.
The first Web indicator, Web Impact Factor (WIF), was based on link analysis that combines the number of external inlinks and the number of pages of the website, a ratio of 1:1 between visibility and size. This ratio is used for the ranking, adding two new indicators to the size component: Number of documents, measured from the number of rich files in a web domain, and number of publications being collected by Google Scholar database.
Four indicators were obtained from the quantitative results provided by the main search engines as follows:
Size (S). Number of pages recovered from four engines: Google, Yahoo, Live Search and Exalead.
Visibility (V). The total number of unique external links received (inlinks) by a site can be only confidently obtained from Yahoo Search.
Rich Files (R). After evaluation of their relevance to academic and publication activities and considering the volume of the different file formats, the following were selected: Adobe Acrobat (.pdf), Adobe PostScript (.ps), Microsoft Word (.doc) and Microsoft Powerpoint (.ppt). These data were extracted using Google, Yahoo Search, Live Search and Exalead.
Scholar (Sc). Google Scholar provides the number of papers and citations for each academic domain. These results from the Scholar database represent papers, reports and other academic items.
The inclusion of the total number of pages is based on the recognition of a new global market for academic information, so the web is the adequate platform for the internationalization of the institutions. A strong and detailed web presence providing exact descriptions of the structure and activities of the university can attract new students and scholars worldwide.
The number of external inlinks received by a domain is a measure that represents visibility and impact of the published material, and although there is a great diversity of motivations for linking, a significant fraction works in a similar way as bibliographic citation.
The success of self-archiving and other repositories related initiatives can be roughly represented from rich file and Scholar data. The huge numbers involved with the pdf and doc formats means that not only administrative reports and bureaucratic forms are involved. PostScript and Powerpoint files are clearly related to academic activities.
More info:
Aguillo, I.F.; Ortega, J. L. & Fernández, M. (2008). Webometric Ranking of World Universities: Introduction, Methodology, and Future Developments. Higher Education in Europe, 33(2/3): 234-244.
Ortega, J. L., Aguillo, I. F. (2009). Mapping World-class universities on the Web. Information Processing & Management, 45(2): 272-279
Aguillo, I. F.; Granadino, B.; Ortega, J. L.; Prieto, J. A. (2006). Scientific research activity and communication measured with cybermetric indicators. Journal of the American Society of Information Science and Technology, 57(10): 1296-1302
Aguillo, I. F.; Granadino, B.; Ortega, J.L. & Prieto, J.A. (2005). What the Internet says about Science. The Scientist, 19(14):10
6 comentários:
Comentários são sempre bem-vindos, desde que se refiram ao objeto mesmo da postagem, de preferência identificados. Propagandas ou mensagens agressivas serão sumariamente eliminadas. Outras questões podem ser encaminhadas através de meu site (www.pralmeida.org). Formule seus comentários em linguagem concisa, objetiva, em um Português aceitável para os padrões da língua coloquial.
A confirmação manual dos comentários é necessária, tendo em vista o grande número de junks e spams recebidos.
Não tive tempo de olhar detalhadamente os critérios para a elaboração deste ranking. De toda forma acredito ser bastante cético quanto a confiabilidade desta pesquisa.
ResponderExcluirAlguns pontos me chamaram a atenção.
Dentre as 50 top universities:
I) 40 são Americanas (incluindo TODAS as top 21);
II) USP colocada acima da Universidade de Oxford? Confesso ser difícil de aceitar.
As vezes eu tenho a impressão que a mídia e o governo gostam de se enganar quanto a real qualidade de ensino oferecida no Brasil.
Seria interessante então lermos os critérios antes de desqualificarmos uma universidade somente porque é brasileira. Dúvidas sempre podemos ter, mas não somente por pré-conceitos!
ResponderExcluirCaro Anônimo,
ResponderExcluirO pré-conceito pode ser explicado pelo salto extraordinário. Como você deve saber, progressos nessa área são graduais e apenas incrementais, não revolucionários, posto que a classificação depende da acumulação de citações de referência, produção efetiva, etc.
As leis da Física não se acomodam facilmente com esses saltos extraordinários.
Conhecendo a USP, e suas greves, você tem alguma dificuldade em explicar esse salto extraordinário de um ano para outro...
Caro Anônimo,
ResponderExcluirNa verdade minha opinião não é baseada em pré-conceitos, mas pela minha própria experiência de ter estudado em instituições de ensino brasileiras e "não-brasileiras".
Note que minha crítica não é direcionada a nenhuma instituição de ensino no Brasil em específico - (USP neste caso), mas a importância dada a educação de uma forma geral. Desta forma, sua afirmação de que estaria "desqualificando uma universidade somente porque é brasileira" não procede.
Admito, entretanto, que o meu lado crítico custa a aceitar que uma única pesquisa, que por sinal destoa de dezenas outras, seja usada para mascarar uma realidade vista pela grande maioria da população.
Concordo totalmente com os seus argumentos meu caro Paulo. Eu tambem tenho vasta experiencia com universidades brasileiras e estrangeiras, inclusive com um olho bastante critico, quer dizer, sem qualquer concessao corporativa. Como sou diplomata, e apenas convivo com universitários (sem precisar defender a categoria), aprendi a analisar impiedosamente resultados e limitações. Por isso mesmo me espanta o salto da USP, que caberia esclarecer devidamente.
ResponderExcluirConcordo totalmente com os seus argumentos meu caro Paulo. Eu tambem tenho vasta experiencia com universidades brasileiras e estrangeiras, inclusive com um olho bastante critico, quer dizer, sem qualquer concessao corporativa. Como sou diplomata, e apenas convivo com universitários (sem precisar defender a categoria), aprendi a analisar impiedosamente resultados e limitações. Por isso mesmo me espanta o salto da USP, que caberia esclarecer devidamente.
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