quarta-feira, 10 de outubro de 2012

Banco Central Pro-Governo do Brasil - Fernanda Maia

Recebo, do meu amigo Mario Machado, do Coisas Internacionais, este excelente artigo sobre tangos e tragedias do ex-Banco Central, hoje linha auxiliar dos keynesianos de botequim do MiniFaz. Meus cumprimentos a autora, mesmo que ela tenha sido moderada na sua critica.
Paulo Roberto de Almeida

Posted: 09 Oct 2012 10:48 AM PDT
Nesse texto a autora convidada Fernanda Maia analisa a questão da independência do Banco Central. Fernanda Maia é bacharel em Relações Internacionais, pela Universidade Católica de Brasília.
Um Banco Central do governo ou do Brasil?
Por Fernanda Maia
O início dos anos 2000 foi tomado de discussões acerca da possibilidade de tornar o Banco Central independente. Naquela época, a autoridade financeira começou a trabalhar sob o tripé câmbio flutuante, metas de inflação e superávit primário. Eram atuações que se espelhavam no Banco Central Inglês, que é independente. Recentemente, o ex-presidente do Banco Central do Brasil Henrique Meirelles defendeu a autonomia da autoridade monetária em lei. Seus argumentos são de que o Banco Central se beneficiaria duplamente. Ele ganharia credibilidade frente ao mercado e que a taxa de juros no Brasil diminuiria. É importante destacar que o Banco Central hoje atua com múltiplas metas - de juros, câmbio, mercado. Com relação às metas de inflação, este tem atuado de forma bem flexível com a expansão constante de política monetária.
O Banco Central tem trabalhado no sentido de diminuição drástica da taxa de juros desde agosto de 2011, mesmo sob fortes críticas de analistas financeiros em todo o mundo. O fato é que acertaram em suas previsões. Naquele momento, o Banco Central do Brasil conseguiu enxergar que o mundo enfrentaria desaceleração de crescimento em 2012. Porém, mesmo com a política monetária expansionista e a diminuição dos juros, o Brasil não está crescendo como o esperado. Está atado a seus problemas históricos de infra-estrutura, impostos penosos para aqueles que ofertam produtos e empregos, baixa produtividade gerada também por questões educacionais da população e baixa competitividade. Este gargalo é um problema de política econômica que nenhuma política monetária poderá consertar. É importante destacar que empresariado não age apenas com expectativas de política monetária. O dia-a-dia desses indivíduos está baseado principalmente em o que produzir, a qual custo, quais tecnologias se pode adotar, qual logística terá de enfrentar.
A atual relação do Banco Central do Brasil com o Ministério da Fazenda deixa dúvidas quanto às suas ações, se são elas políticas ou realmente representam a realidade financeira do país. A mídia especializada, mesmo quando se trata sobre atuações do Banco Central apresenta um Guido Mantega que tem mais palavra que o próprio presidente da casa, Alexandre Tombini. Para quem está de fora, isso pode representar um certo poder do governo sob as decisões do Banco Central. Além disso, o Brasil tem em seu retrovisor uma era de inflações galopantes, mas o governo parece querer negar a história. Busca-se a baixa dos juros quase que a qualquer custo como uma política de governo e não de Estado. O problema fica com a alta da inflação neste período. A população brasileira também entende que essa baixa dos juros é essencial e pressiona para isso. Porém, essa baixa não pode ser uma decisão apenas política, ela deve ser adequada para o conjunto da economia, que não tem respondido como se esperava.
A autoridade monetária brasileira está cedendo aos caprichos de um governo pesado, com muitos gastos com cargos políticos de altos salários, aumento salarial de funcionários públicos, renúncia fiscal, ao mesmo tempo que cobra do setor produtivo carga tributária em excesso. Atualmente, o Brasil vivencia problemas de descoordenação da política monetária com uma política econômica que absorveria a atual diminuição de juros e expansão monetária em forma de crescimento. Isso nos leva a concluir que a sociedade brasileira terá de pagar no futuro o preço de uma política baseada na taxa de inflação alta com baixo crescimento o que provocaria distorções para todos os lados. Entretanto, ainda dá tempo de mudar o rumo. O governo precisa atuar mais sobre reformas educacionais, infra-estrutura e diminuição do orçamento público. Apesar de que um Banco Central independente traria maior credibilidade, sendo as relações do atual governo com o Banco Central ainda estreitas se deve ao menos discutir um plano econômico que resulte em crescimento real da economia brasileira e que assim o trabalho conjunto dessas políticas resulte de fato em crescimento.

Republica Misogina do Taliban: onde estao as feministas e os progressistas?

Eu sempre me pergunto onde estão todos os progressistas, humanistas e feministas que nunca empreendem uma campanha contra os países e movimentos que discriminam, por vezes violentamente, como no exemplo abaixo, as mulheres e outras minorias religiosas perseguidas...
Paulo Roberto de Almeida 

Taliban says it shot Pakistani teen for advocating girls’ rights

ISLAMABAD, Pakistan — A 14-year-old Pakistani student who won international acclaim for speaking out for girls barred from school by the Taliban was critically wounded Tuesday by a gunman who boarded her school bus, asked for her by name, aimed his pistol at her head and fired, officials said.
The Pakistani Taliban asserted responsibility for the attack on ninth-grader Malala Yousafzai, who gained notice in early 2009 when she wrote a diary about Taliban atrocities under a pen name for the BBC’s Urdu service. Yousafzai lives in Mingora, a city in the scenic northwestern Swat Valley, where Taliban insurgents imposed harsh Islamic law for two years before being routed by a major military operation in May 2009.
Today, the army promotes Swat as a tourist destination — it sponsored a festival there in July, trying to restore its reputation as the Switzerland of Pakistan. Residents say militants rarely strike, but Tuesday’s daylight attack demonstrated the Taliban’s continued ability to infiltrate the area, which adjoins Pakistan’s insurgency-plagued tribal belt.
Two months ago, Taliban gunmen shot and seriously injured the president of Swat’s hotel association in Mingora and vowed further attacks on those it considers pro-government.
Many Pakistanis view Yousafzai, who also promoted literacy and peace, as a symbol of hope in a country long beset by violence and despair. In 2011, the Pakistani government awarded her a national peace prize and 1 million rupees ($10,500).
She also was a finalist last year for the International Children’s Peace Prize, awarded by a Dutch organization that lauded her bravery in standing up for girls’ education rights amid rising fundamentalism when few others in Pakistan would do so.
Yousafzai was flown by helicopter to a military hospital in Peshawar, where doctors on Wednesday said they removed a bullet lodged near her spine. The girl’s condition was improving, but officials said she had not yet regained consciousness. President Asif Ali Zardari directed that Yousafzai be sent abroad for further medical care if needed; the Interior Ministry arranged documents for her to enter Britain or the United Arab Emirates.
While school children throughout the nation held prayer vigils for Yousafza, and many Pakistanis and politicans expressed revulsion over the shooting, major religious parties and mosque leaders were largely silent. Clerics frequently do not rebuke suicide bombings or sectarian attacks for fear of alienating their increasingly conservative congregants or provoking the Taliban.
On Wednesday morning, Pakistan’s top military official, Chief of Army Staff Gen. Ashfaq Parvez Kayani,, became was the first national leader to visit the victim. He called the shooting “inhuman” and a “heinous act of terrorism,” the military’s information office said.
Kayani, arguably Pakistan’s most powerful man, quoted the words of the Prophet Muhammad: “The one who is not kind to children, is not amongst us,” the statement said.
The army has lost thousands of soliders and officers in its war with the Pakistani Taliban, which has stepped up its attacks and now frequently beheads captured troops.

Stalin Sem Gulag: manifesto revisto e corrigido

O ex-Richelieu do cerrado central, grão-vizir da corruptolândia, senhor de todos os truques e traques, perpetrou um manifesto, que seria risível se não fosse patético.
Como ele escreveu num teclado enviesado, mas pensando com o lado errado do cérebro, pode-se corrigir ligeiramente o que escreveu, ajustando as frases para o seu verdadeiro significado.
O Stalin Sem Gulag (sorte nossa, sorte minha) escreveu em itálico.
O revisor vai de texto normal.


AO POVO BRASILEIRO
AOS TROUXAS QUE ME SEGUEM

No dia 12 de outubro de 1968, durante a realização do XXX Congresso da UNE, em Ibiúna, fui preso, juntamente com centenas de estudantes que representavam todos os estados brasileiros naquele evento. 
Cometi a burrada -- alguns escrevem c..... -- de convocar um congresso de 600 estudantes num sítio miserável de um município com menos habitantes que isso, e depois ainda fiz a c...... maior ainda de encomendar 1.200 paezinhos e mortadela proporcional na padaria da esquina. O dono arregalou o olho e aí começou nossa aventura...

Tomamos, naquele momento, lideranças e delegados, a decisão firme, caso a oportunidade se nos apresentasse, de não fugir.
Falei pro pessoal: "Olha, não adianta correr que o bicho pega. Depois vocês telefonam pros pais, que eles tiram vocês da delegacia."

Em 1969 fui banido do país e tive a minha nacionalidade cassada, uma ignomínia do regime de exceção que se instalara cinco anos antes.
Ainda bem que os companheiros sequestraram o embaixador do império e me trocaram por ele: já não aguentava mais a macarronada da cadeia.

Voltei clandestinamente ao país, enfrentando o risco de ser assassinado, para lutar pela liberdade do povo brasileiro.
Depois de devidamente treinado pela Inteligência cubana, entrei novamente no Brasil. Mas segui fielmente as diretrizes dos amigos cubanos de não procurar nenhum dos companheiros, pois seria prisão na certa. Eu tinha de me preservar, pois a guerrilha estava irremediavelmente comprometida. Eu fiquei quieto, como mandaram.

Por 10 anos fui considerado, pelos que usurparam o poder legalmente constituído, um pária da sociedade, inimigo do Brasil.
Fiquei na minha, sem falar de política, exatamente como meus amigos cubanos me pediram para fazer.

Após a anistia, lutei, ao lado de tantos, pela conquista da democracia. Dediquei a minha vida ao PT e ao Brasil.
Bem, depois que a democracia burguesa foi restaurada no Brasil, fiz o que os cubanos me disseram: montar um aparelho clandestino dentro de aparelho do aparelho do PT, e passei a selecionar minha tropa de choque, companheiros totalmente devotados a mim, que passaram a identificar os laranjas que fariam todo o trabalho sujo por nós.

Na madrugada de dezembro de 2005, a Câmara dos Deputados cassou o mandato que o povo de São Paulo generosamente me concedeu.
Ingratos: eu comprei toda aquela gente com o dinheiro desviado do Estado e eles cospem no prato em que comeram. 
Eu só fiz o que tinha combinado com o capo di tutti i cappi: comprei uns caras que já estavam de antemão vendidos. Fdps, salafrários...

A partir de então, em ação orquestrada e dirigida pelos que se opõem ao PT e seu governo, fui transformado em inimigo público numero 1 e, há sete anos, me acusam diariamente pela mídia, de corrupto e chefe de quadrilha.
A quadrilha que eu montei cometeu o pecado da arrogância, isso verifico agora. Como estávamos no comando no Estado, imaginei que podíamos roubar sem problemas. Fui traído por aquele bandido do PTB.

Fui prejulgado e linchado. Não tive, em meu benefício, a presunção de inocência.
Esses juízes medrosos, se dobraram à pressão do público e querem me crucificar só por um punhado (de milhões) de reais.

Hoje, a Suprema Corte do meu país, sob forte pressão da imprensa, me condena como corruptor, contrário ao que dizem os autos, que clamam por justiça e registram, para sempre, a ausência de provas e a minha inocência. O Estado de Direito Democrático e os princípios constitucionais não aceitam um juízo político e de exceção.
Ainda vou me vingar dos que agora me acusam. Estou montando um dossiê sobre cada um desses covardes que me condenaram, para mostrar que eles não são o que parecem.

Lutei pela democracia e fiz dela minha razão de viver. Vou acatar a decisão, mas não me calarei. Continuarei a lutar até provar minha inocência. Não abandonarei a luta. Não me deixarei abater.
OK: já não queria mais construir o socialismo no Brasil, já que esse sistema de m.... só produziu miséria onde se instalou, mas eu queria, pelo menos uma vez na vida, desfrutar das benesses do poder e de todo o dinheiro que o capitalismo permite.

Minha sede de justiça, que não se confunde com o ódio, a vingança, a covardia moral e a hipocrisia que meus inimigos lançaram contra mim nestes últimos anos, será minha razão de viver.
Vou me vingar desses fdps e salafrários, de todos eles, os políticos corruptos, os juízes covardes.

Toca da onça, 09 de outubro de 2012
Stalin Sem Gulag, aliás Richelieu do Planalto, aliás Zé Linguiça, aliás...

Republica Popular do Gulag - Shanghai Daily

Um dos últimos países do mundo a ter esse simpático sistema de reeducação dos recalcitrantes, que não concordam com o socialismo de características chinesas...


Labor camp re-education system set for reform

Source: Xinhua  |   2012-10-10
CHINA is working on reforms to its system of imprisoning people in labor camps without trial, a senior judicial official said yesterday.

The comments were the firmest indication that after years of debate the government is preparing to revise but not abolish the system - known as "re-education through labor." 

Jiang Wei, head of a government committee on judicial reform, said the government has found widespread agreement among legal scholars and lawmakers on the need to reform the labor camp system, and an overhaul is being devised based on that consensus.

Yesterday, the government issued a white paper on judicial reform, highlighting the country's progress in safeguarding justice and protecting human rights.

Discussing the white paper at a press conference, Jiang said China was formulating reforms for the re-education through labor system. "Some loopholes currently exist in the system's regulations and procedures," Jiang said.

"The necessity of the reforms has been recognized and authorities have done plenty of research and heard advice from experts and legislators, and they are now working on a plan for the reforms," he said, adding that the system has its basis in the country's legal system and had played an important role in maintaining social order. The re-education through labor system was established in the 1950s.

The white paper, the first of its kind issued by the Chinese government, said the ultimate purpose of the judicial reforms was to maintain social fairness, justice and human rights protections.

"China's judicial reforms are aimed at strengthening judicial organs' capability to maintain social justice by optimizing the structure of the judicial organs and the allocation of their functions and power, standardizing judicial acts, improving judicial proceedings and enhancing judicial democracy and legal supervision," it says.

Human rights

Improving the protection of human rights is an important goal, the white paper says.

In terms of protecting human rights, effective measures are being taken to deter and prohibit the obtainment of confessions through torture, better protect the rights of criminal suspects and defendants and protect attorneys' rights to exercise their duties.

Jiang said a series of efforts had been made to prevent judicial cases in which people were unjustly charged.

The Criminal Procedure Law amended earlier this year stipulates that no person may be forced to prove his or her own guilt, adding that no criminal suspects or defendants may be forced to confess.

As a populous developing country, China still has problems in its judicial system, Jiang said, adding that the country's judicial system will be based on its reality, instead of simply copied from other countries. "Copying foreign experience or systems might lead to a bad end," he said, in response to a question about whether China's judicial system should follow Western models.

However, he added, China was keen to learn from the experience of other countries and would try to incorporate judicial concepts and practices used elsewhere.

Jiang said that China would steadily push the reforms forward step by step, adding that there were no "best" systems in the world, but only those suitable for different countries.

Uma opcao preferencial pelas ditaduras: Celso Amorim - Carlos Malamud

Ou, um amigo sincero de Cuba, tão sincero que subordina todas as demais considerações à prioridade de integrar Cuba e seu regime perfeitamente totalitário ao sistema regional, ao mesmo tempo em que isola o perverso imperialismo americano.
Servo fiel e coerente com uma ideia. Merece a ordem nacional, se já não tem...
Paulo Roberto de Almeida 

Carlos Malamud: America Latina y la Defensa

Celso Amorim y su peculiar vision del mundo

Infolatam
Madrid, 9 octubre 2012
(Infolatam).- Cuando fue ministro de Exteriores de Brasil, Celso Amorim se caracterizaba por sus declaraciones extravagantes. Con el cambio de cartera ministerial -ahora ocupa la de Defensa- no ha perdido las buenas costumbres. Durante la X Conferencia de Ministros de Defensa de América celebrada en Punta del Este, Uruguay, afirmó con total soltura que el sistema interamericano de defensa debía ser más plural a la vez que cuestionó por anacrónico el aislamiento al que se somete a Cuba dentro del mismo.
Resulta curioso que el representante de uno de los principales países impulsores de la Unasur, y con ella del Consejo Sudamericano de Defensa (CSD), realice una crítica de semejante naturaleza. Que se sepa, Cuba no forma parte de ninguna de las dos instituciones y la integración entre Unasur y la CELAC (Comunidad de Estados de América Latina y el Caribe) de momento es bastante incipiente. Es más, nada indica que Unasur vaya a desaparecer para fortalecer a la CELAC, lo que sería una vía, quizá la más efectiva, para romper definitivamente el aislamiento de Cuba.
La política exterior brasileña inspirada en su momento por Amorim y su consuegro Samuel Pinheiro Guimaraes, con profundas raíces nacionalistas e incluso antiamericanas, buscaba hacer de América del Sur su feudo particular, una especie de fortaleza que excluía al resto de América Latina, comenzando por México y continuando por América Central y el Caribe. Actualmente las cosas han cambiado no porque se haya modificado sustancialmente la doctrina, sino en función de los importantes intereses económicos brasileños presentes en Cuba.
Para Amorim la cooperación interamericana en defensa “será tanto más efectiva cuanto más capaz sea de reconocer la heterogeneidad de las situaciones geopolíticas y geoestratégicas entre las diversas regiones y subregiones del continente americano”. Esta reflexión intenta incorporar a Cuba a un esquema de cooperación hemisférica, lo que implica borrar de un plumazo la historia militar de la Cuba revolucionaria. La idea sorprende aún más si se recuerda que hace 50 años fue Fidel Castroquien introdujo armas atómicas en América Latina y desencadenó una crisis que podría haber resultado fatal para todo el continente.
Hasta la caída de la Unión Soviética, el gobierno de La Habana se alineó claramente con uno de los dos bandos enfrentados en la Guerra Fría, al tiempo que las Fuerzas Armadas Revolucionarias intentaban exportar la revolución a prácticamente todos los países latinoamericanos. Y esto sin contar las aventuras militares en Angola o Mozambique. Está claro que hay una evidente heterogeneidad en materia de defensa, pero ésta no se saldará con el voluntarismo del que hace gala el ministro brasileño.
En la misma línea de las declaraciones anteriores, Amorim insistió en que “La verdadera solidaridad entre los países de las Américas pasa por el respeto a la pluralidad de nuestras circunstancias”. Ahora bien, una cosa es respetar la pluralidad de las circunstancias, que son muchas, y otra hacer tabla rasa del acervo democrático latinoamericano. Mercosur en su momento y Unasur después se dotaron de cláusulas democráticas. En base a ellas, por ejemplo, se suspendió a Paraguay de Mercosur después del juicio político que apartó a Fernando Lugo de la presidencia del país.
Para Amorim la democracia es una suerte de comodín que unas veces se defiende y otras no, dependiendo de quién se trate. Este pragmatismo cínico, muy propio de algunos nacionalistas brasileños, le causa un gran daño a la imagen internacional de Brasil. Según parece, en el caso de Cuba, la cláusula democrática es una minucia intrascendente, como también apuntó en su momentoNéstor Kirchner al comienzo de su mandato, quien planteó incluso la posibilidad de que el país caribeño ingresara en Mercosur.

terça-feira, 9 de outubro de 2012

Comercio hemisferico em energia - Jed Bailey


“A Quiet Reversal in Hemispheric Energy Trade”
Jed Bailey
Managing Partner - Energy Narrative
Cambridge, Massachusetts
October 9, 2012

Introduction
The recent surge in domestic oil and natural gas production, combined with stagnant demand growth, has steadily chipped away at the United States’ net energy imports.  The trend has prompted speculation that “hemispheric energy independence”—where U.S. energy imports are more than matched by exports from Canadian and South American energy producers—could be a reality by the end of the decade.  It is a beguiling idea, although one that disregards the global nature of energy markets. More importantly, the focus on broader energy independence overlooks a dramatic shift in hemispheric energy trade that has already taken place. 
Over the past seven years, net petroleum imports from Latin America have been cut in half. In the same period, natural gas and coal flows completely reversed direction, transforming the United States from a net importer to a net exporter to the region. This rapid and continuing shift will have significant long-term implications for hemispheric energy relations.  Historically, U.S. foreign energy policy promoted regional energy investment to boost supplies available for export to the United States and supported U.S. companies investing abroad.  Now that the United States is not just an energy importer, but also the largest energy exporter to the region, this framework must evolve to balance a more complex set of priorities involving a much greater number of interested stakeholders.

The U.S. Energy Boom in a Hemispheric Context
The shale revolution, unleashed by the innovative combination of horizontal drilling technologies and hydraulic fracturing (fracking) techniques, has driven U.S. annual dry natural gas production from 18.5 trillion cubic feet (Tcf) in 2006 to 23 Tcf in 2011.  Applying those same production techniques to shale formations rich in liquid hydrocarbons has helped domestic oil production return to levels last seen a decade ago. Even coal production has been affected: with current natural gas prices below $3 per million Btu (MMBtu)—a fraction of its 2005 peak of just over  $15 per MMBtu—natural gas has displaced coal as the primary fuel for power generation for the first time. 
U.S. petroleum imports (including crude oil and refined products) peaked in 2005 at just over 14 million barrels per day (mbd), roughly one-third of which came from Latin America (peaking at 4.65 mbd, mainly from Mexico and Venezuela).  In that same year, the United States exported 1.1 mbd of oil and petroleum products, half of which (600,000 barrels per day) went to Latin America. This resulted in net U.S. petroleum imports of roughly 13 mbd overall and 4 mbd of net imports from Latin America.
Since then, U.S. petroleum imports have fallen to average just 10.8 mbd in the first half of 2012. Imports from Latin America have fallen even faster, to average just 3 mbd this year, accounting for 28% of the total. At the same time, U.S. petroleum exports have nearly tripled, to over 3 mbd this year, with those to Latin American countries more than doubling to over 1.5 mbd.  Falling imports and rising exports have squeezed U.S. net petroleum imports to just 7.8 mbd.  The country’s petroleum trade balance with Latin America saw an even greater swing: net imports from the region are now just over 1.5 mbd, less than half the level seen just seven years ago.
The trend is even more dramatic for natural gas and coal, where net flows between the United States and Latin America have actually reversed.  U.S. natural gas imports peaked slightly later than oil, reaching an average of 13.7 billion cubic feet per day (Bcfd) in August 2007. At that time, just over a tenth of natural gas imports came from Latin America, mainly in the form of liquefied natural gas (LNG) from Trinidad. At the same time, the United States exported 2.25 Bcfd, of which roughly 800 million cubic feet per day (MMcfd), some 36% of the total, was sent to Latin America, primarily to Mexico via pipelines.
Fast forward to the present day: U.S. natural gas imports now average just 8.6 Bcfd, almost entirely from Canada, and imports from Latin America have crashed to average just 211 MMcfd, about 2% of the total. U.S. natural gas exports have also surged, reaching an average of 4.3 Bcfd. Latin America still receives about one-third of the total, now reaching almost 1.5 Bcfd.  The net effect is a dramatic reduction in net U.S. natural gas imports—from 10.4 Bcfd in 2007 to 4.35 Bcfd in 2012—and a complete reversal in its trade balance with Latin America, from importing a net 576 MMcfd in 2007 to exporting more than twice that (1.26 Bcfd) this year. This nearly 2 Bcfd swing in trade flows happened in only five years. 
United States’ trade in coal, although tiny relative to the total domestic market, has also undergone a sea change.  Until 2006, the United States exported slightly more coal than it imported, and both imports and exports were growing slowly over time.  In that year, total U.S. imports were roughly 36 million tons per annum (mtpa), four-fifths of which (29.6 mtpa) came from Latin America (two-thirds of U.S. imports were from Colombia alone).  The United States exported just under 50 mtpa of coal, with only 5.6 mtpa destined for Latin America, four-fifths (4.53 mtpa) of that to Brazil.  As a result, the United States was a net coal exporter overall (albeit, of only 13.4 mtpa), but a net importer from Latin America (to the tune of 24 mtpa).
Since 2006, however, U.S. coal exports have surged and imports all but disappeared as natural gas steadily displaced coal from power generation.   Total U.S. coal exports more than doubled, to 107 mtpa in 2011, while exports to Latin America increased 260% to 14.6 mtpa (60% of which to Brazil). In the same period, U.S. coal imports fell by two-thirds to 13 mtpa overall and 10.3 mtpa from Latin America (more than 90% of which came from Colombia).  This dramatic shift allowed net U.S. coal exports to leap seven-fold to 94 mtpa, and the country flipped to become a net coal exporter to Latin America.

Implications for Regional Energy Relations
This shift in energy trade volumes and patterns has profound implications for United States’ energy relations with its Latin American neighbors.  Historically, U.S. policies that addressed energy’s role in regional geopolitics focused on supply side measures. Promoting regional investment in both traditional energy sources, as well as alternatives such as biofuels, increased energy supplies available for export to the United States and blunted the influence of the region’s energy exporters, particularly Venezuela’s influence in Central America and the Caribbean. 
The new landscape requires a fundamental shift in U.S. perspective: from being a major energy importer needing to secure supplies to being the dominant regional energy exporter focused on securing markets. Indeed, the United States is now the hemisphere’s largest exporter of coal and is second only to Canada in total natural gas and petroleum (crude and refined products) exports—and Canada sends virtually all of its exports to the United States.  Notably, the United States exports more petroleum to Latin America (primarily as refined products) than any of the region’s traditional crude oil exporters, including Mexico and Venezuela.  As such, policies to open regional markets and support U.S. energy exporters should become a more prominent feature of U.S. hemispheric energy diplomacy.
This new hemispheric energy trade landscape is more complex and involves a greater number of interested stakeholders. Regionally, a far greater number of countries import energy from the United States than export energy to it.  Today, twice as many Latin America and Caribbean nations import oil and oil products from the United States than export oil and oil products to it. Since 2006, the number of Latin American countries importing more than 50,000 tons of coal per year from the United States has tripled.  Natural gas exports are currently limited to Mexico, but liquefaction projects currently underway in the Gulf coast will soon greatly expand the roster of countries importing U.S. natural gas as LNG.
This larger list of relevant trade partners requires greater commitments of time and resources to manage and deepen relationships. The major energy exporters to the United States also now import growing energy volumes, adding new dimensions to what was once a simpler relationship of supplier and consumer.  These changes can complicate foreign-policy coordination, but can also enhance U.S. influence in the region as the United States engages more broadly and relationships become less unidirectional. 
On the domestic front, the range of constituents with a stake in U.S. hemispheric energy policies is also shifting and growing. What once primarily concerned companies investing abroad and importing fuels now matters to a growing slate of domestic energy producers and refiners promoting their exports to the region.
The difficulties in balancing the many stakeholders’ conflicting agendas can be illustrated in the case of exporting natural gas to the Caribbean and Central America.  The LNG export facilities planned for the U.S. Gulf Coast are perfectly located to supply natural gas to Central American and Caribbean countries that currently rely on imported gasoline, diesel and residual fuel oil for electricity generation and transportation.  Cost-effective, small-scale LNG or compressed natural gas (CNG) infrastructure and shipping capacity is needed to achieve this transformation, but there is a clear potential to greatly reduce the energy costs and import bills that these countries face.
Promoting investment in this infrastructure would clearly benefit the countries involved, would boost U.S. influence in the region (as U.S. natural gas displaces Venezuelan refined products), and would help reduce greenhouse gas emissions.  It could, however, come at a great cost to Trinidad, as the United States evolves from being its largest LNG customer to its greatest competitor. Domestic natural gas producers and infrastructure developers would clearly support such an investment policy, but Gulf Coast refiners, coal producers and transporters, and U.S. power companies that have invested in coal- and oil-fired power generation in the region would not.
These complexities are common in policy making, but until recently have been less pronounced in U.S.-Latin American energy relations.  Policy makers across the hemisphere must recognize the shifting energy trade dynamic and its implications for hemispheric relations in order to ensure that trade agreements and policies remain relevant in this new landscape.   
  
Jed Bailey is managing partner at Energy Narrative. Previously, he was vice president of Applied Research Consulting at IHS CERA research in Cambridge, Massachusetts, where he also served as managing director for emerging markets for research and operations in Asia and Latin America.

O ministro que lava mais branco ofende a nossa inteligencia...

Alguns acham que o ministro Lewandowski pode prejudicar a imagem do STF. Isso eu não posso dizer: os membros do STF que julguem essa questão.
De minha parte, eu acho que o ministro em questão pensa que somos todos idiotas; eu me recuso a ser ofendido em minha inteligência.
Acho que o ministro teria de voltar ao curso médio e fazer um aprendizado de lógica formal.
Julgamento do mensalão
Lewandowski prejudica imagem do STF?
Pelo menos três ministros do STF acreditam que teses de Lewandowski atentam contra a inteligência
O voto do ministro-revisor, Ricardo Lewandowski, absolvendo o ex-ministro da Casa Civil José Dirceu continua dando o que falar. De acordo com um colunista da revista Veja, ministros do STF têm reclamado bastante do voto do revisor.
 As teses usadas por Lewandowski não estão agradando. Ainda segundo o colunista, pelo menos três ministros acreditam que elas atentam contra a inteligência e chegam até mesmo a prejudicar a imagem do STF.
A questão é que Lewandowski condenou Delúbio Soares por causa da existência de repasses de dinheiro para parlamentares da base. Já para absolver Dirceu, o ministro-revisor se baseou em  testemunhos que negam a existência de repasse de dinheiro.

Postagem em destaque

Livro Marxismo e Socialismo finalmente disponível - Paulo Roberto de Almeida

Meu mais recente livro – que não tem nada a ver com o governo atual ou com sua diplomacia esquizofrênica, já vou logo avisando – ficou final...