Temas de relações internacionais, de política externa e de diplomacia brasileira, com ênfase em políticas econômicas, em viagens, livros e cultura em geral. Um quilombo de resistência intelectual em defesa da racionalidade, da inteligência e das liberdades democráticas.
O que é este blog?
Este blog trata basicamente de ideias, se possível inteligentes, para pessoas inteligentes. Ele também se ocupa de ideias aplicadas à política, em especial à política econômica. Ele constitui uma tentativa de manter um pensamento crítico e independente sobre livros, sobre questões culturais em geral, focando numa discussão bem informada sobre temas de relações internacionais e de política externa do Brasil. Para meus livros e ensaios ver o website: www.pralmeida.org. Para a maior parte de meus textos, ver minha página na plataforma Academia.edu, link: https://itamaraty.academia.edu/PauloRobertodeAlmeida.
terça-feira, 19 de novembro de 2013
Mercosul: Argentina preocupada com jogo proprio do Brasil
Planejando o futuro, dez anos à frente: Trabalhos que pretendo fazer, em médio prazo - Paulo Roberto de Almeida
Retificando alguns pontos da economia brasileira: apenas fatos objetivos
1) Inflação: NÃO está dentro da meta, e sim batendo no teto, quase, ou acima, de 6,5% ao ano. Ou seja, a meta não é mais de 4,5%, e sim de 6,5%. O Conselho Monetário Nacional precisa saber disso, e retificar suas informação, pois ele está defasado em pelo menos 2%.
2) A dívida líquida do setor público pode até ser de 32% do PIB (com toda a maquiagem e deformações contábeis orquestradas pelo Tesouro Nacional e pelas autoridades fiscais), mas não se menciona que a dívida bruta é pelo menos o DOBRO disso, com pelo menos um quarto dos valores detidos pelo Banco Central, o que em outros países é terminantemente proibido. Aliás, o valor bruto não é em todos os casos o parâmetro mais relevante, pois o Japão, por exemplo, tem uma dívida pública superior a 250% do PIB. O mais importante é o CUSTO e o PERFIL do financiamento: no Japão, 99% da dívida é constituída internamente, ou seja, poupança dos próprios japoneses, e o governo paga, por esse empréstimo, os menores juros do mundo, menos de 1% (talvez até negativos, dependendo da taxa de inflação). No Brasil, é preciso fazer apelo a capitais externos, e o custo se aproxima de 10% ao ano. Quem está melhor?
3) Reservas internacionais: encher a boca com a cifra de quase 400 bilhões de dólares pode ser muito bonito, mas vejamos como são constituídas essas reservas e qual o seu custo fiscal? Para comprar dólares, o governo emite títulos da dívida aos já referidos 10% na média de custo pelo serviço; por outro lado, ao deter esse volume, a maior parte aplicada em Treasury bonds com remuneração inferior a 3%, o governo tem um custo fiscal de mais de 30 bilhões de dólares por ano.
Ou seja, nenhum dos argumentos exibidos em falas públicas tem a mínima consistência requerida de uma política econômica adequada.
Paulo Roberto de Almeida
Livro Branco da Politica Externa - CREDN do Senado quer participar da elaboracao
Ferraço: “diretrizes de Estado” para nossas relações externas
Querida: encolheram o global trader! Como isso foi acontecer?
Stasi-DDR: memorias de uma ditadura que espionava o seu proprio povo...
In Germany, legacy of Stasi puts different perspective on NSA spying
By Michael Birnbaum,
The Washington Post: November 18, 2013
BERLIN — German officials have been quick to ascribe the fury of their citizens over U.S. spying to their own history with the excesses of the surveillance state. But victims of the fearsome Communist East German secret police say: Not so fast.Allegations that the National Security Agency kept tabs on Chancellor Angela Merkel’s cellphone communications have threatened counterterrorism cooperation, a major trade deal and good relations between the longtime allies. Popular distrust of the United States also is widespread.
Officials say Germans are sensitive about the issue because their society is still grappling with East Germany’s Orwellian spying apparatus, which was dismantled upon German reunification in 1990 but whose corrosive effects continue to eat at people’s lives.
The secret police, or Stasi, roped in an estimated 190,000 part-time secret informants and employed an additional 90,000 officers full time — in total, more than one in every 50 adult East Germans as of 1990. East Germans who dared to criticize their government — even to a spouse, a best friend or a pastor — could wind up disappearing into the penal system for years.
In east Berlin sits the former Hohenschoenhausen prison, which was reserved for East Germany’s most politically sensitive cases.
Hubertus Knabe — a West German who smuggled banned books into the East and later discovered that he had been betrayed by a priest who had encouraged him to do so — now has a plate-glass view of the most perilous destination for victims of Stasi surveillance. He is the director of theHohenschoenhausen prison museum, which is hidden away in a Berlin neighborhood whose rows of imposing apartment blocks still house many former Stasi officers.
Knabe said the consequences of the Stasi’s excesses were far more devastating than anything associated with the NSA. “They forget what it’s like to live in a dictatorship versus a democracy,” he said of people who say that the NSA has behaved like the Stasi.
Former inmates lead tours of the dank, tiny cells in which they were incarcerated, and they say they sometimes run into their old tormenters on the street or at the grocery store.
Many Germans — from both sides of the border, because East German spying reached deep into its sibling country — can request to see the thick files that the Stasi kept on them. More painfully, they can also learn which of their friends or associates collected the information found in those files.
Thousands of collaborators have been chased from public life. Even now, new accusations of Stasi associations can dog politicians and celebrities in Germany.
“We hear that the Stasi was some kind of dilettante agency compared to the NSA,” because the latter is probably collecting more data overall than the East Germans did, Knabe said. “But East Germans know that the Stasi was a lot worse.”
Knabe said the East German system created a level of fear that few of his fellow citizens have about the American spying efforts. Nevertheless, he said, there were similarities. He has filed a criminal complaint about the NSA spying in a German court.
“The western system punished someone when they had committed a crime. The eastern system punished people when they were only thinking about committing a crime,” he said. If the NSA’s material starts being used not just for counterterrorism efforts but for other kinds of preemptive crime-fighting, he said, “that would be a completely different type of state.”
U.S. in low esteem
According to an ARD-Infratest dimap poll released Friday, just 35 percent of Germans find the U.S. government trustworthy, second only to Russia as a target of mistrust.
Many here want to give asylum to former NSA contractor Edward Snowden, who leaked secret NSA files and is stuck in Russia without U.S. citizenship papers. Senior German officials have said that taking in Snowden would do too much damage to ties with the United States, but they are exploring whether he might testify about NSA programs from Russia.
Top German intelligence officials also traveled in recent weeks to Washington to push for a “no-spying” agreement, hoping to impose tough restrictions on U.S. spying operations in Germany.
The damage could last far into the future, jeopardizing the ability of European governments to muster support for military cooperation with the United States, said Wolfgang Ischinger, Germany’s ambassador to the United States during the 2003 invasion of Iraq, which Germany opposed.
“What I’m afraid will happen is that there will be a lingering sense of anti-Americanism that will be hard to manage,” Ischinger said this month at a discussion organized by the Washington-based Atlantic Council.
He said the NSA scandal was a bigger threat to the U.S.-German relationship than the 2003 dispute about the Iraq war, the most recent low point between the two countries.
“This one is, at the personal level, at the political level, a bit more difficult to overcome,” he said.
Analysts say there are other explanations for why Germans are so upset.
“The older generation might be a little different, but I’m not sure how much of it can be explained by German history,” said Johannes Thimm, an expert on U.S.-German relations at the German Institute for International and Security Affairs.
Some Germans may simply feel humiliated that their leaders have been treated with suspicion, especially because their country has been an unusually deferential and accommodating ally since immediately after World War II, Thimm said.
“The fact that we’re trying so hard to be good allies, in some sense, and then that this happens, is a complete breach of trust,” he said.
Deep suspicions
Germans also guard their personal privacy more jealously than do Americans, and Germany has robust data protection and privacy laws.
Many here are also deeply suspicious of spy agencies in general, more so than many Americans. Former chancellor Helmut Schmidt said this month that he never read a report written by Germany’s foreign intelligence agency during his 1974-1982 tenure. And Merkel had wanted a no-spy deal with Obama long before the NSA leaks, but she had been rebuffed, adding to the sense of insult that the United States had distrusted its partner, German officials say.
But for some, history still guides their reactions to the spying revelations.
Roland Brauckmann, 51, was locked away for 15 months in 1982 because he printed fliers for the Protestant church and the anti-nuclear movement. For him, the NSA memos brought back bad memories of the typewritten files the Stasi kept on him.
“Of course American services will not put us in prisons,” he said. “But the atmosphere of fear is coming again.”
Brauckmann said he trusted no government holding on to the minutiae of his daily life, because even the most harmless system could be replaced by a more dangerous one.
“No one knows which kind of people will take power in the future,” he said.
Petra Krischok contributed to this report.
Enquanto isso, num pais admirado pelos companheiros, e tido como aliado...
Chinese Nobel Winner Appeals Subversion Conviction
By CHRIS BUCKLEY
The New York Times, November 19, 2013
A Constituição brasileira contra o Brasil: 25 anos de esquizofrenia econômica - capitulo de livro Paulo Roberto de Almeida
segunda-feira, 18 de novembro de 2013
Integracao na AL: caos organizacional, confusao mental, indecisoes operacionais - Carlos Malamud
Carlos Malamud: America Latina y el Mercosur
Algo empieza a moverse en América del Sur
Infolatam
Madrid, 17 noviembre 2013
Por CARLOS MALAMUD
(Infolatam).- Tras la muerte de Hugo Chávez nada ha vuelto a ser igual en América Latina y muy especialmente en América del Sur. Las aparentes unanimidades de antaño se han tornado cada vez más frágiles y ya apenas sirven para tapar una fragmentación extremadamente evidente. Si antes intentaba ponerse sordina sobre las diferencias bilaterales o subregionales, ahora, por el contrario, hasta parece que muchos han perdido las formas y lanzan al éter gravísimas acusaciones sobre los vecinos.
¡Cómo deben estar las cosas para que Rafael Correa haya dicho que el proceso de integración regional encarnado por Unasur se estaba desacelerando! Por supuesto que a la hora de señalar culpables y responsabilidades optó más por buscar la paja en el ojo ajeno que en el propio, salvo en aquello que no puede controlar, como la muerte, a la que llamó mala suerte. Eso fue, ni más ni menos, lo que supuso la desaparición de Néstor Kirchner y Hugo Chávez: mala suerte. Por lo demás, lo evidente es que hoy encontramos “países que no tienen el mismo entusiasmo, la misma convicción” respecto a la integración regional que la que tenían en el pasado.
Sin embargo, las principales responsabilidades son obvias y vienen de afuera. A la cabeza de la manifestación coloca a la Alianza del Pacífico, un proyecto de integración “neoliberal” por excelencia que evidencia de forma clara “la restauración conservadora que quita ímpetu a la integración integral” encarnada por Unasur. Por supuesto, ni una palabra sobre el gasto absurdo de energía y esfuerzo organizacional que supone la existencia de dos instituciones bastante similares como Unasur y CELAC. Si realmente Correa estuviera tan interesado en la integración regional de América Latina estaría pidiendo de forma contundente la inmediata disolución de Unasur.
Hasta ahora nadie ha sabido explicar, más allá de la retórica y de la alusión a las especificidades latinoamericanas, las supuestas ventajas que supone semejante duplicidad. La mejor prueba de que las cosas no van por buen camino es la presencia de México en la Alianza, algo que Correa parece desconocer cuando centra su argumento victimista en Unasur. El propio Nicolás Maduro también hizo explícita la gran limitación que implica la mera existencia de Unasur y la necesidad de trascender las fronteras suramericanas. En tanto presidente pro tempore de Mercosur, señaló en Caracas que su gobierno está trabajando con mucha fuerza desde la organización para “consolidar… una zona económica de desarrollo compartido con todo el Caribe, con el Alba, Petrocaribe”.
Más allá de estas circunstancias parece que las cosas han comenzado a moverse en la región. Las negociaciones en torno al TPP (TransPacific Partnership) y al TTIP (TransAtlantica Trade and Investment Partnership) y sus posibles consecuencias en América Latina están poniendo nerviosos a unos cuantos. EnMercosur las diferencias en materia de apertura comercial entre Brasil, Uruguay y Paraguay por un lado, y Argentina y Venezuela por el otro, son cada vez más evidentes. La próxima incorporación de Bolivia y la casi segura de Ecuador con posturas más próximas a las del segundo grupo sólo auguran un mayor enquistamiento de las posiciones si previamente no se toman algunas decisiones importantes.
Esta conflictividad ha comenzado a reflejarse de forma clara en las ya casi eternas negociaciones entre la UE y Mercosur para la firma de un Tratado de Asociación, que en uno de sus aspectos incluye un Tratado de Libre Comercio (TLC). Las dos partes se habían comprometido a presentar sus propuestas negociadoras en materia comercial, pero la intención manifiesta de Brasil y Uruguay de avanzar claramente en esa dirección contrasta con el inmovilismo de Argentina, una postura que José Mujica ha descrito como “insular”. No sólo eso, en las últimas semanas y meses el gobierno de Cristina Fernández ha decidido centrarse en discusiones estériles en torno a la relación bilateral con España, en buena parte provocadas por la decisión de expropiar las acciones de YPF en manos de Repsol.
Es evidente que la preocupación de algunos gobiernos crece diariamente, como evidenció la visita del uruguayo José Mujica a Nicolás Maduro para abordar algunas cuestiones organizativas sobre Mercosur, incluyendo la postergación al 17 de enero de la Cumbre que debía celebrarse el próximo diciembre. Mujica voló a Caracas tras reunirse en Brasilia con Dilma Rousseff, donde habrían acordado los siguientes pasos a dar, incluyendo encargar a Paraguay la representación de Mercosur en sus negociaciones comerciales con la UE.
Brasil es quien más recela del exceso de introspección de algunos de sus socios, de ahí las esperanzas puestas por su gobierno en un acercamiento a Chile tras el triunfo de Michelle Bachelet en las presidenciales de su país. Algunas fuentes cercanas a Bachelet han expresado su preocupación frente a un creciente aislamiento regional de Chile dentro de los límites de la Alianza del Pacífico y en la necesidad de reforzar la relación bilateral con Brasil. Chile podría ser la bisagra que permitiría un mayor acercamiento brasileño a la Alianza tras el fuerte rechazo inicial de algunos altos portavoces gubernamentales.
Es más, la visita de Dilma Rousseff a Lima, donde se entrevistó con su colega Ollanta Humala, ha puesto de relieve que la posición de Brasil frente a la Alianza y sus países miembros ni es dogmática ni está sesgada por prejuicios ideológicos, como los manifestados por Rafael Correa o Evo Morales. Por eso, un Chile gobernado por Bachelet y dentro de la Alianza daría mayores argumentos para aquellos que están revisando la política exterior brasileña y proponiendo una mayor apertura al mundo, comenzando por el propio continente latinoamericano.