sábado, 15 de fevereiro de 2014

Pequena aula de economia para governantes impermeaveis - Raul Velloso


Custos da guinada populista

Os movimentos de subida e descida dos preços são a essência do funcionamento das economias de mercado. Se algo se mostra escasso, os preços devem subir. Se abundante, devem cair. Os preços são os sinalizadores básicos para a movimentação de recursos e determinação das quantidades produzidas e consumidas. Por isso precisam deslocar-se o mais livremente possível. Interferir no processo implica, em geral, desvirtuar o sistema de mercado para agradar a alguns e impor custos a outros segmentos da sociedade que, mais cedo ou mais tarde, pagarão a conta.
Quando os governos e os dirigentes políticos em geral entram na estória, a lógica do mercado se vai. Visando à eleição, a palavra de ordem da grande maioria é agradar aos eleitores no prazo relevante para a duração dos mandatos, ainda que isso se dê à custa do comprometimento dos objetivos de longo prazo. Assim, enquanto alguns são paparicados no presente, os que serão prejudicados no futuro quase nunca são consultados.
Para os políticos, a velha saída é buscar alinhar as demandas sociais às mudanças inevitáveis de preços relativos. Ou seja, defende-se a suavização do efeito das subidas dos preços de determinados bens ou serviços relativamente aos demais, basicamente à custa do orçamento público ou, no pior caso, da desorganização da economia.
São várias as instâncias em que isso ocorre no nosso dia a dia. Há países que levam esse processo a extremos e, sem muita demora, acabam entrando em colapso. Ao longo de vários anos em que parecia ir bem, a Argentina tanto abusou de medidas populistas, e agora se vê diante de uma de suas mais sérias crises econômicas. Com tarifas de energia elétrica muito abaixo de onde deveriam estar, o consumo desse insumo fundamental está completamente fora da realidade do país. A ponto de quase ninguém se preocupar em fechar janelas de salas onde o ar-condicionado está ligado. Quem vai investir nesse setor sabendo que dependerá de subsídios prometidos por um governo em grave crise financeira? Em países em que o preço da gasolina está muito abaixo do custo real, como na Venezuela, os engarrafamentos gigantescos são corriqueiros e as ruas estão cheias de carrões bebedores de combustível. Ou seja, não são exemplos a serem seguidos.
Mesmo assim, em que pese certo sucesso obtido em anos recentes, o Brasil acaba de ser incluído por um banco internacional num time pouco recomendável: o dos “cinco frágeis”, juntamente com Indonésia, Turquia, África do Sul e Índia. Esses países apresentam déficits altos no setor público e nas contas externas, além de outras mazelas macroeconômicas. Diariamente, os jornais publicam informações sobre saídas de recursos e a consequente subida das taxas do risco Brasil. Muito disso tem a ver com a guinada populista que o país deu nos últimos anos.
Por mais que o Brasil disponha de estoque inédito de reservas em divisas, é hora de repensar o modelo populista em vigor e preparar o país para uma nova fase
Nas concessões de transportes, a palavra de ordem no ambiente governamental tem sido perseguir as menores tarifas imagináveis — e não as menores possíveis. As próprias tarifas-teto dos leilões de concessões, que deveriam ser bem altas para permitir forte competição do máximo possível de candidatos, foram achatadas ao limite, levando a eventos completamente vazios de postulantes. Após um ano de conversas com o setor privado, o governo acabou recuando e montando certames minimamente eficientes. Agora canta vitória com a sucessão de leilões que ficaram em pé, vencidos por candidatos tradicionais desse mercado.
O mesmo ocorre em energia elétrica, onde, levada ao extremo, a busca excessiva de modicidade tarifária no curto prazo tem estimulado o consumo além da conta e, ao mesmo tempo, comprometido a justa remuneração dos investidores e, por consequência, sua capacidade de investimento. Além disso, prejudica-se a qualidade do serviço e a universalização do atendimento, enquanto outros objetivos em tese são perseguidos. Sem falar na obtenção de ganhos de produtividade, fundamentais para viabilizar a modicidade tarifária a longo prazo.
No momento, diante dos equívocos da política oficial e da escassez hidrológica, que reduz a capacidade de produção das hidrelétricas, usinas de custo cada vez mais alto vêm sendo acionadas, elevando fortemente os custos energéticos. Como o governo não quer o desgaste de repassar esses aumentos aos consumidores, resolveu bancar a manutenção das tarifas atuais por meio do orçamento federal, vale dizer, dos contribuintes em geral, agravando o problema de queda da credibilidade fiscal, em que também está imerso. Outro sério problema é a decisão de não reajustar as tarifas de ônibus e os pedágios, um claro desrespeito aos contratos respectivos. A virtual derrocada das economias da Argentina e da Venezuela e a deterioração do cenário internacional deveriam acender uma luz amarela nos radares do governo. Por mais que o Brasil disponha de estoque inédito de reservas em divisas, é hora de repensar o modelo populista em vigor e preparar o País para uma nova fase. As políticas que fazem sentido devem assumir a linha de frente do processo, incluindo as tão propaladas, mas nunca implementadas, reformas estruturais.
Fonte: O Globo, 10/02/2014

2


SOBRE RAUL VELLOSO


Raul Velloso

Raul Velloso é consultor econômico e ex-secretário de Assuntos Econômicos do Ministério do Planejamento. Tem especialização em análise macroeconômica e finanças públicas. É Ph.D em economia pela Universidade de Yale, nos EUA. Foi membro do Conselho de Administração do Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES), membro do Conselho de Administração da Empresa Brasileira de Aeronáutica (Embraer) e membro do Conselho Técnico do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE).

Perguntas ao governo que permanecerao sem resposta - Jose Roberto Guzzo

“Outras perguntas”, por J.R. Guzzo

Encaminhamos à apreciação das autoridades federais, novamente, algumas perguntas sobre questões de possível interesse para o leitor. Como costuma acontecer, não virá nenhuma resposta, mas é dever desta revista fazer o que pode, mesmo sabendo que o governo não reconhece a existência no Brasil de cidadãos capazes de ter dúvidas — brasileiros que terminaram o ensino básico, pensam com a própria cabeça e podem, eventualmente, não entender direito que diabo está acontecendo com seu país.

Por que o governo continua a olhar sem fazer nada, como se o fato estivesse acontecendo na Transilvânia, o estelionato praticado sistematicamente contra o trabalhador brasileiro pelas altas autoridades que decidem qual é o saldo que ele tem, ao fim de cada mês, no Fundo de Garantia? Ao longo dos últimos quinze anos, cerca de 20% do dinheiro que os trabalhadores têm no FGTS sumiu, mastigado por cálculos de reajuste que sempre ficam abaixo da inflação. O Partido dos Trabalhadores, a esse respeito, já teve onze anos inteiros para fazer alguma coisa a favor dos trabalhadores. Não fez. Por quê?

Os jornalistas Gustavo Patu e Mario Kanno, do blog “Dinheiro Público & Cia”, tiveram a paciência de ler do começo ao fim a ata que o Banco Central soltou depois de sua última reunião, no fim de janeiro. Chegaram a uma conclusão assombrosa: os dirigentes do BC precisaram escrever nada menos de 74 parágrafos para explicar por que subiram a taxa de juro em 0,5 ponto percentual. Embora o idioma oficial do Brasil seja o português, a maior parte do texto era ocupada por frases como a seguinte: “O Copom entende ser apropriada a continuidade do ritmo de ajuste das condições monetárias ora em curso”. Ou: “Não obstante a concessão neste ano de reajuste para o salário mínimo não tão expressivo quanto em anos anteriores, bem como a ocorrência nos últimos trimestres de variações de salários mais condizentes com as estimativas de ganhos de produtividade do trabalho, o Comitê avalia que a dinâmica salarial permanece originando pressões inflacionárias de custos”. Se era para ninguém entender nada, por que escrever tanto?

Por que Dilma deu de presente a Cuba um porto novo em folha, no valor de 1 bilhão de dólares, enquanto nossa soja ficará apodrecendo no pé?

Haveria alguma explicação lógica para a presidente da República anunciar a “construção de 6 000″ creches e, ao fim do prazo fixado para isso, entregar só 1 000? Ou, pior ainda, por que Dilma prometeu um ano atrás construir “mais de 880 aeroportos regionais”, como lembrou há pouco o colunista Lauro Jardim, de “Veja”, e conseguiu a proeza de não entregar nenhum — um só que fosse? Como se pode explicar, mesmo para uma classe do 1º ginasial, que um governo com um mínimo de amor-próprio cometa erros tão grosseiros assim? Dilma também prometeu ferrovias que não vai entregar, e águas que não vai transpor, nem do São Francisco nem de lugar nenhum. “Falta de dinheiro” é a resposta comum em todos esses casos. Mas então por que, se o dinheiro está tão escasso, o governo paga 54 000 reais por mês de aluguel para dar um teto ao seu diplomata-mor em Nova York?

O Brasil, como já se estima há bom tempo, deve ter uma safra recorde de 90 milhões de toneladas de soja em 2014. Também já se sabe que mais de 20% desse total será simplesmente jogado no lixo, porque os portos brasileiros não têm condições de escoar uma produção de tamanho volume. Por que, sabendo perfeitamente disso tudo, o governo aplicou miseráveis 15 milhões de dólares em seus portos em todo o ano de 2013 — contra, por exemplo, 1,4 bilhão de reais gastos para construir o Estádio Mané Garrincha, em Brasília? Pior: por que Dilma deu de presente a Cuba um porto novo em folha, no valor de 1 bilhão de dólares, enquanto nossa soja ficará apodrecendo no pé?

Sabe-se que o bacharel José Eduardo Cardozo é ministro da Justiça, mas de que país? Recentemente, comentando os horrores sem paralelo ocorridos na penitenciária de Pedrinhas, no Maranhão, ele disse o seguinte: “O sistema carcerário no Brasil é medieval”. E quem é o responsável por isso? O governo brasileiro, claro, e especialmente a área dirigida por ele próprio, Cardozo. Não dá para dizer que a calamidade — o Brasil tem no momento 550 000 presos para 350 000 vagas na cadeia — seja obra das elites de direita: o PT já está há onze anos no governo, e isso é tempo mais do que suficiente para melhorar alguma coisa, por menor que seja, em qualquer situação de catástrofe. De lá para cá, o ministro não mexeu um palito para eliminar o inferno de Pedrinhas; fez questão, porém, de levar a “solidariedade” do Palácio do Planalto à governadora Roseana Sarney, a quem cabe cuidar do presídio. Por quê?

Fonte: Veja


Niall Ferguson e os seis fatores que explicaram a ascendencia ocidental (agora em declinio)

Palestra do historiador Niall Ferguson no TED: 


TALKS

Niall Ferguson: The 6 killer apps of prosperity

FILMED JUL 2011 • POSTED SEP 2011 • TEDGlobal 2011
TEDGlobal 2011

TED CONVERSATIONS





Notas para sua exposição oral, neste link:
http://www.themindseye.ca/kyotsu/killerapps-notes.pdf

Carreira diplomatica: Portaria abre o concurso de 2014: 18 vagas apenas

Atenção, interessados em seguir a carreira diplomática: foi publicada no Diário Oficial da União a portaria que estabelece as normas para o Concurso de Admissão à Carreira de Diplomata de 2014.

PORTARIA N° 77, DE 13 DE FEVEREIRO DE 2014

O MINISTRO DE ESTADO, INTERINO, DAS RELAÇÕES EXTERIORES, no uso de suas atribuições, de acordo com o estabelecido no Decreto nº 6.944, de 21 de agosto de 2009 e tendo em vista o disposto nos artigos 1º e 5º do Regulamento do Instituto Rio Branco, aprovado pela Portaria de 20 de novembro de 1998, publicada no Diário Oficial da União de 25 de novembro de 1998, resolve:

Art. 1º. Ficam estabelecidas as normas que se seguem para o Concurso de Admissão à Carreira de Diplomata de 2014.

Art. 2º. O Concurso de Admissão à Carreira de Diplomata de 2014 constará, na Primeira Fase, de prova objetiva, de caráter eliminatório e classificatório, constituída de questões de Português, de História do Brasil, de História Mundial, de Geografia, de Política Internacional, de Inglês, de Noções de Economia e de Noções de Direito e Direito Internacional Público.
Parágrafo Único. Será estabelecida reserva de vagas na Primeira Fase para candidatos afrodescendentes.

Art. 3º. A Segunda Fase constará de prova discursiva eliminatória e classificatória de Português.
Parágrafo Único. Será estabelecida nota mínima para a prova de Português.

Art. 4º. A Terceira Fase constará de provas discursivas de: a) História do Brasil; b) Geografia e Política Internacional; c) Língua Inglesa; d) Noções de Economia; e) Noções de Direito e Direito Internacional Público; f) Língua Espanhola e Língua Francesa.
Parágrafo 1º. As seis provas da Terceira Fase terão peso equivalente.
Parágrafo 2º. Será estabelecida nota mínima para o conjunto das provas da Terceira Fase.

Art. 5º. Serão oferecidas, no Concurso de Admissão à Carreira de Diplomata de 2014, 18 (dezoito) vagas para a classe inicial da Carreira de Diplomata.

Art. 6º. O Diretor-Geral do Instituto Rio Branco fará publicar o Edital do Concurso.

Art. 7º. O prazo de realização da primeira prova, com relação à data de publicação do Edital do Concurso, será reduzido para 48 (quarenta e oito) dias, nos termos do Art. 18, §2º. do Decreto nº 6.944, de 21 de agosto de 2009.

EDUARDO DOS SANTOS

http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=14%2F02%2F2014&jornal=1&pagina=39&totalArquivos=176

Uniao Europeia preocupada com o seu futuro (havera futuro para a UE?) - documentos de discussao

Alertado pela mensagem do economista e blogueiro Mansueto Almeida, que está partindo hoje para a Europa para participar de dois dias de debates sobre o futuro da Europa no mundo globalizado, fui buscar os documentos, não linkados em seu post (aqui).
Descobri um exercício do qual sei existirem exemplos anteriores: a Estratégia de Lisboa, por exemplo, que elaborada em 2000, previa para a Europa, em 2010, apresentar-se como a mais avançada sociedade do conhecimento do mundo, o que, sabemos, revelou-se completamente errado.
Mas, enfim, sempre se deve continuar tentando...
 Minha impressão é a de que os europeus ainda não decaíram o suficiente, que ainda falta muito desastre e retrocesso para que eles se convençam, finalmente, que o seu modelo social não se sustenta sem um alto crescimento da produtividade, e que as atitudes auto-satisfatórias que eles assumem são uma cortina de fumaça sobre os problemas reais.
Por isso não hesito em prever um pouco mais de decadência.
Mas, vamos ao exercício intelectual, neste link:
http://europa.eu/espas/pdf/espas_report_ii_01_en.pdf
Paulo Roberto de Almeida

The European Union needs a strategic capacity to carry out effective foresight across key long-term trends shaping society. This has led to the creation of the European Strategy and Policy Analysis System (ESPAS), a unique inter-institutional project aimed at strengthening the EU's efforts in the crucial area of forward planning. ESPAS brings together the European Commission, the European Parliament, the Secretariat General of the Council of the European Union and the European External Action Service to strengthen the Union's collective administrative capacity to identify and analyse the key trends and challenges, and the resulting policy choices, which are likely to confront Europe and the wider world in the decades ahead.
More


The European Strategy and Policy Analysis System (ESPAS) was initiated in 2010, when a pilot project launched by the European Parliament laid the foundations for cooperation and dialogue between the four participating organisations. The result of this pilot was the publication of a report in the spring of 2012 by the European Union Institute for Strategic Studies (EUISS) entitled 'Global Trends 2030 – Citizens in an Interconnected and Polycentric World' pdf - 5 MB [5 MB] which assessed the long-term political and economic environment facing the EU over the next 20 years. The report identified several global trends that will shape the world in 2030. They include:
  • The empowerment of the individual, which may contribute to a growing sense of  belonging to a single human community;
  • Greater stress on sustainable development against a backdrop of greater resource scarcity and persistent poverty, compounded by the consequences of climate change;
  • The emergence of a more polycentric world, which could also be characterised by a shift of power away from states;
  • Growing governance gaps as the mechanisms for inter-state relations may fail to respond adequately to global public demands.
In 2011, the EP gave the go-ahead for a second stage in the project – a so-called 'Preparatory Action' – with a view to putting in place by 2014 a permanent inter-institutional system to identify and analyse long-term trends.
In 2012, three inter-institutional working groups were set up to oversee an intensive analytical process, including outreach to those interested in engaging with ESPAS,  in order to draft trend reports in three key fields: the economy, society, and governance and power. The process will result, in 2014, in the publication of a detailed appraisal of long-term global trends and the challenges and options for the period 2014/2019. This will be submitted to the incoming Presidents of the EU institutions.
Mission
By 2014, when ESPAS’ final report is published, the institutions’ shared commitment to collective, strategic thinking should have laid the ground for more permanent cooperation and dialogue. The report itself will help define strategic options for the next EU institutional cycle – from 2014 to 2019 – and beyond.
Task force
ESPAS is steered by a ‘quadrilateral’ inter-institutional Task Force bringing together the European Parliament, the General Secretariat of the Council of the European Union, the Bureau of European Policy Advisers (BEPA) of the European Commission and the European External Action Service (EEAS). The Task Force has a supervisory role, while the shared nature of ESPAS’ political ownership also provides a basis for a permanent foresight capacity.
Legal basis


Draft Report on Forward Policy Planning and long-term trends: budgetary implications of capacity-building

Quem leva a culpa pela Primeira Guerra Mundial?: ainda o debate entre historiadores (BBC)

World War One: 10 interpretations of who started WW1

Germany's Wilhelm II and Britain's King George V horse riding in BerlinRoyal cousins Wilhelm II and King George V went to war
As nations gear up to mark 100 years since the start of World War One, academic argument still rages over which country was to blame for the conflict.
Education Secretary for England Michael Gove's recent criticism of how the causes and consequences of the war are taught in schools has only stoked the debate further.
Here 10 leading historians give their opinion.
Sir Max Hastings - military historian
Germany
No one nation deserves all responsibility for the outbreak of war, but Germany seems to me to deserve most.

Lions led by donkeys?

General Officers of World War I by John Singer Sargent
It alone had power to halt the descent to disaster at any time in July 1914 by withdrawing its "blank cheque" which offered support to Austria for its invasion of Serbia.
I'm afraid I am unconvinced by the argument that Serbia was a rogue state which deserved its nemesis at Austria's hands. And I do not believe Russia wanted a European war in 1914 - its leaders knew that it would have been in a far stronger position to fight two years later, having completed its rearmament programme.
The question of whether Britain was obliged to join the European conflict which became inevitable by 1 August is almost a separate issue. In my own view neutrality was not a credible option because a Germany victorious on the continent would never afterwards have accommodated a Britain which still dominated the oceans and global financial system.
Sir Richard J Evans - Regius professor of history, University of Cambridge
Serbia
Serbia bore the greatest responsibility for the outbreak of WW1. Serbian nationalism and expansionism were profoundly disruptive forces and Serbian backing for the Black Hand terrorists was extraordinarily irresponsible. Austria-Hungary bore only slightly less responsibility for its panic over-reaction to the assassination of the heir to the Habsburg throne.
France encouraged Russia's aggressiveness towards Austria-Hungary and Germany encouraged Austrian intransigence. Britain failed to mediate as it had done in the previous Balkan crisis out of fear of Germany's European and global ambitions - a fear that was not entirely rational since Britain had clearly won the naval arms race by 1910.
Gavrilo Princip Bosnian Serb Gavrilo Princip assassinated Archduke Franz Ferdinand of Austria
The generally positive attitude of European statesmen towards war, based on notions of honour, expectations of a swift victory, and ideas of social Darwinism, was perhaps the most important conditioning factor. It is very important to look at the outbreak of the war in the round and to avoid reading back later developments - the German September Programme for example (an early statement of their war aims) - into the events of July-August 1914.
Dr Heather Jones - associate professor in international history, LSE
Austria-Hungary, Germany and Russia
A handful of bellicose political and military decision-makers in Austria-Hungary, Germany and Russia caused WW1.

World War One Centenary

WW1 recruitment poster
Relatively common before 1914, assassinations of royal figures did not normally result in war. But Austria-Hungary's military hawks - principal culprits for the conflict - saw the Sarajevo assassination of the Austro-Hungarian Archduke Franz Ferdinand and his wife by a Bosnian Serb as an excuse to conquer and destroy Serbia, an unstable neighbour which sought to expand beyond its borders into Austro-Hungarian territories. Serbia, exhausted by the two Balkan wars of 1912-13 in which it had played a major role, did not want war in 1914.
Broader European war ensued because German political and military figures egged on Austria-Hungary, Germany's ally, to attack Serbia. This alarmed Russia, Serbia's supporter, which put its armies on a war footing before all options for peace had been fully exhausted.
This frightened Germany into pre-emptively declaring war on Russia and on Russia's ally France and launching a brutal invasion, partly via Belgium, thereby bringing in Britain, a defender of Belgian neutrality and supporter of France.
John Rohl - emeritus professor of history, University of Sussex
Austria-Hungary and Germany
WW1 did not break out by accident or because diplomacy failed. It broke out as the result of a conspiracy between the governments of imperial Germany and Austria-Hungary to bring about war, albeit in the hope that Britain would stay out.
Kaiser Wilhelm IIKaiser Wilhelm II was eventually forced to abdicate
After 25 years of domination by Kaiser Wilhelm II with his angry, autocratic and militaristic personality, his belief in the clairvoyance of all crowned heads, his disdain for diplomats and his conviction that his Germanic God had predestined him to lead his country to greatness, the 20 or so men he had appointed to decide the policy of the Reich opted for war in 1914 in what they deemed to be favourable circumstances.
Germany's military and naval leaders, the predominant influence at court, shared a devil-may-care militarism that held war to be inevitable, time to be running out, and - like their Austrian counterparts - believed it would be better to go down fighting than to go on tolerating what they regarded as the humiliating status quo. In the spring of 1914, this small group of men in Berlin decided to make "the leap into the dark" which they knew their support for an Austrian attack on Serbia would almost certainly entail.
The fine-tuning of the crisis was left to the civilian chancellor Theobald von Bethmann Hollweg, whose primary aim was to subvert diplomatic intervention in order to begin the war under the most favourable conditions possible. In particular, he wanted to convince his own people that Germany was under attack and to keep Britain out of the conflict.
Gerhard Hirschfeld - professor of modern and contemporary history, University of Stuttgart
Austria-Hungary, Germany, Russia, France, Britain and Serbia
Long before the outbreak of hostilities Prussian-German conservative elites were convinced that a European war would help to fulfil Germany's ambitions for colonies and for military as well as political prestige in the world.
A rally in Trafalgar SquareBritain could have done more to avert war argue some
The actual decision to go to war over a relatively minor international crisis like the Sarajevo murder, however, resulted from a fatal mixture of political misjudgement, fear of loss of prestige and stubborn commitments on all sides of a very complicated system of military and political alliances of European states.
In contrast to the historian Fritz Fischer who saw German war aims - in particular the infamous September Programme of 1914 with its far-reaching economic and territorial demands - at the core of the German government's decision to go to war, most historians nowadays dismiss this interpretation as being far too narrow. They tend to place German war aims, or incidentally all other belligerent nations' war aims, in the context of military events and political developments during the war.
Dr Annika Mombauer - The Open University
Austria-Hungary and Germany
Whole libraries have been filled with the riddle of 1914. Was the war an accident or design, inevitable or planned, caused by sleepwalkers or arsonists? To my mind the war was no accident and it could have been avoided in July 1914. In Vienna the government and military leaders wanted a war against Serbia. The immediate reaction to the murder of Franz Ferdinand on 28 June 1914 was to seek redress from Serbia, which was thought to have been behind the assassination plot and which had been threatening Austria-Hungary's standing in the Balkans for some time. Crucially, a diplomatic victory was considered worthless and "odious". At the beginning of July, Austria's decision-makers chose war.
German general Paul von Hindenburg, centreGermany recalled Hindenburg, centre, from retirement when war broke out
But in order to implement their war against Serbia they needed support from their main ally Germany. Without Germany, their decision to fight against Serbia could not have been implemented. The Berlin government issued a "blank cheque" to its ally, promising unconditional support and putting pressure on Vienna to seize this golden opportunity. Both governments knew it was almost certain that Russia would come to Serbia's aid and this would turn a local war into a European one, but they were willing to take this risk.
Germany's guarantee made it possible for Vienna to proceed with its plans - a "no" from Berlin would have stopped the crisis in its tracks. With some delay Vienna presented an ultimatum to Serbia on 23 July which was deliberately unacceptable. This was because Austria-Hungary was bent on a war and Germany encouraged it because the opportunity seemed perfect. Victory still seemed possible whereas in a few years' time Russia and France would have become invincible. Out of a mixture of desperation and over-confidence the decision-makers of Austria-Hungary and Germany unleashed a war to preserve and expand their empires. The war that ensued would be their downfall.
Sean McMeekin - assistant professor of history at Koc University, Istanbul
Austria-Hungary, Germany, Russia, France, Britain and Serbia
It is human nature to seek simple, satisfying answers, which is why the German war guilt thesis endures today.

Find out more

Michael Portillo
  • In BBC Radio 4's The Great War of Words Michael Portillo explores why responsibility for WW1 has been a fierce battle for meaning ever since 1914
Without Berlin's encouragement of a strong Austro-Hungarian line against Serbia after Sarajevo - the "blank cheque" - WW1 would clearly not have broken out. So Germany does bear responsibility.
But it is equally true that absent a terrorist plot launched in Belgrade the Germans and Austrians would not have faced this terrible choice. Civilian leaders in both Berlin and Vienna tried to "localise" conflict in the Balkans. It was Russia's decision - after Petersburg received its own "blank cheque" from Paris - to Europeanise the Austro-Serbian showdown which produced first a European and then - following Britain's entry - world conflagration. Russia, not Germany, mobilised first.
The resulting war, with France and Britain backing Serbia and Russia against two Central Powers, was Russia's desired outcome, not Germany's. Still, none of the powers can escape blame. All five Great Power belligerents, along with Serbia, unleashed Armageddon.
Prof Gary Sheffield - professor of war studies, University of Wolverhampton
Austria-Hungary and Germany
The war was started by the leaders of Germany and Austria-Hungary. Vienna seized the opportunity presented by the assassination of the archduke to attempt to destroy its Balkan rival Serbia. This was done in the full knowledge that Serbia's protector Russia was unlikely to stand by and this might lead to a general European war.
A postcard featuring Germany's Kaiser Wilhelm II (right) and Austrian Emperor Franz Joseph I (left)Austrian Emperor Franz Joseph I and Germany's Kaiser Wilhelm II were allies
Germany gave Austria unconditional support in its actions, again fully aware of the likely consequences. Germany sought to break up the French-Russian alliance and was fully prepared to take the risk that this would bring about a major war. Some in the German elite welcomed the prospect of beginning an expansionist war of conquest. The response of Russia, France and later Britain were reactive and defensive.
The best that can be said of German and Austrian leaders in the July crisis is that they took criminal risks with world peace.
Dr Catriona Pennell - senior lecturer in history, University of Exeter
Austria-Hungary and Germany
In my opinion, it is the political and diplomatic decision-makers in Germany and Austria-Hungary who must carry the burden of responsibility for expanding a localised Balkan conflict into a European and, eventually, global war. Germany, suffering from something of a "younger child" complex in the family of European empires, saw an opportunity to reconfigure the balance of power in their favour via an aggressive war of conquest.
War is declared, London 1914Britain declared war on Germany on 4 August 1914
On 5 July 1914 it issued the "blank cheque" of unconditional support to the crumbling Austro-Hungarian Empire (trying to reassert its dominance over the rebellious Serbia), despite the likelihood of this sparking war with Russia, an ally of France and Great Britain. However, Austria-Hungary's actions should not be ignored.
The ultimatum it issued to Serbia on 23 July was composed in such a way that its possibility of being accepted was near impossible. Serbia's rejection paved the way for Austria-Hungary to declare war on 28 July, thus beginning WW1.
David Stevenson - professor of international history, LSE
Germany
The largest share of responsibility lies with the German government. Germany's rulers made possible a Balkan war by urging Austria-Hungary to invade Serbia, well understanding that such a conflict might escalate. Without German backing it is unlikely that Austria-Hungary would have acted so drastically.
They also started wider European hostilities by sending ultimata to Russia and France, and by declaring war when those ultimata were rejected - indeed fabricating a pretext that French aircraft had bombed Nuremberg.
Finally, they violated international treaties by invading Luxemburg and Belgium knowing that the latter violation was virtually certain to bring in Britain. This is neither to deny that there were mitigating circumstances nor to contend that German responsibility was sole.
Serbia subjected Austria-Hungary to extraordinary provocation and two sides were needed for armed conflict. Although the Central Powers took the initiative, the Russian government, with French encouragement, was willing to respond.
In contrast, while Britain might have helped avert hostilities by clarifying its position earlier, this responsibility - even disregarding the domestic political obstacles to an alternative course - was passive rather than active.
Follow @BBCNewsMagazine on Twitter and on Facebook

More on This Story

Itamaraty restringe distribuicao de seus boletins de noticias ao publico "externo"

Notícia divulgada internamente pela Assessoria de Imprensa do Gabinete:

AIG – Difusão de Clippings de Notícias

A AIG solicita que seus clippings sejam utilizados exclusivamente pelos funcionários da SERE, dos Postos no Exterior e dos Escritórios Regionais, sendo vedada sua difusão ao público em geral.

Perguntar não ofende: 
1) As matérias veiculadas nos clippings do Itamaraty possuem copyright?
2) O Itamaraty paga por essas matérias e se comprometeu a não distribuí-las em geral?
3) A divulgação restrita, não pública, também estaria vedada por essa "recomendação"?
4) Diplomatas que o fizerem serão passíveis de sanção?
5) O que incomodaria tanto o Itamaraty nessa difusão?: a difusão em si, ou as matérias?
6) Quais seriam os problemas advindos do conhecimento mais amplo de matérias que estão no clipping, mas que não foram produzidas pelo Itamaraty, e que poderiam ser acessadas por outros canais, vias e meios?
7) Como distinguir entre matérias do clipping e outras matérias, distribuídas ao "público em geral", que provenham diretamente da fonte produtora?
8) O Itamaraty vai instituir um sistema de controle sobre os seus clippings, identificando os destinatários, e verificando depois que uso estes fazem daqueles?
9) Passará a haver uma prévia seleção das matérias "clippáveis" e não "clippáveis"?
10) Por que tudo isto, afinal?
Paulo Roberto de Almeida

Postagem em destaque

Livro Marxismo e Socialismo finalmente disponível - Paulo Roberto de Almeida

Meu mais recente livro – que não tem nada a ver com o governo atual ou com sua diplomacia esquizofrênica, já vou logo avisando – ficou final...